ایجاد تضمین اجرایی برای سند راهبردی کشور در امور نخبگان

فروردین ۱۴۰۳

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان از ایجاد تضمین های اجرایی لازم برای سند راهبردی کشور در امور نخبگان خبرداد.

به گزارش خبرنگار علمی ممتاز نیوز،دکتر سورنا ستاری در اختتامیه هفتمین همایش ملی نخبگان جوان که عصر چهارشنبه در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با ذکر ویژگی های اخلاقی و فنی و همچنین خاطره ای از خلبان شهید عباس دوران، وی را یکی از نخبگان واقعی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت:نخبگان باید همیشه خود را در معرض این سوال قرار دهند که برای مردم و کشور چه کرده اند و در پیشرفت جامعه چه سهمی داشته اند.

وی در ادامه با یاد خاطره ای از شهید ستاری، به مهارت های ویژه این خلبان در پرواز و مسائل فنی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد.

دکتر ستاری با تاکید بر اینکه استعداد برتر برای اینکه به درجه نخبگی برسد،به بسیاری از فاکتورها نیاز دارد،تصریح کرد: در این راستا بنیاد ملی نخبگان باید زمینه های رشد استعدادهای برتر تحت پوشش خود را فراهم کند تا آنها بتوانند رسیک های مورد نیاز را انجام دهند. 

وی ادامه داد: اینکه چون ما شاگرد اول هستیم و در کنکور رتبه برتر کسب کرده ایم و باید از خانواده، جامعه و دولت توقع داشته باشیم درست نیست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: ما در دوران مدیریت جدید حتما به دنبال ایجاد مکانیزمی هستیم تا با دریافت نظرات نخبگان،روشهایی را اتخاذ کنیم تا نخبه دارای توانمندی هایی شود که بتواند در کشور تاثیرگذار باشد چرا که تنها کسب افتخارات متعدد مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اختلاف سلیقه ها در بین سازمان ها نباید باعت ایجاد مقررات دست و پاگیز در انجام پروژه های پژوهشی شود،خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به دلیل تحریم ها و بسیاری مشکلات دیگر صنعت نفت کشور دچار مشکلات فراوانی است. روزی در این صنعت آنقدر مقررات باز بود که منجر به تدوین پروژه های زیادی در این حوزه نفت شد که از کنترل خارج شد در مقابل هم اکنون مقررات آنقدر سخت شده است که انعقاد یک پروژه پژوهشی مسیر دشواری را پیدا کرده است.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با اشاره به تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: باید تضمین های اجرایی لازم را برای اجرای این سند در نظر بگیریم تا به بهترین شکل عملیاتی شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان گفت: متاسفانه در بسیاری از پژوهشکده های کشور حتی یک شرکت دانش بنیان راه اندازی نشده است که باید این امر به فرموده مقام معظم رهبری توسعه بیشتری درکشور داشته باشد.

دکتر ستاری درادامه یکی از راهکارهای تحقق ارتباط دانشگاه و صنعت را ایجاد پژوهشکده های مشترک بین دانشگاه و صنایع عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال می توان به ایجاد پژوهشکده مشترک بین وزارت نفت و دانشگاه های کشور با هیات امنای مشترک اشاره کرد.

وی افزود: البته در این مسیر طبق فرمایشان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید حلقه واسط را تکمیل کند  و مقررات دست و پا گیر در این زمینه را برطرف کند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.