ایده شورای فقهی به دنبال ایجاد تزلزل در جایگاه ولی فقیه است

آیت الله زابلی در واکنش به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی:

هاشمی رفسنجانی که این روزها در اوج فعالیت های رسانه ای و سیاسی قرار دارد، اخیرا و در قالب مصاحبه ای با یک سایت جدید، بار دیگر ایده قابل تأمل “شورای فقهی” را مطرح کرد.

به گزارش سرویس وبگردی باشگاه خبرنگاران؛‌ هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان جدید خود، گفته است: «تشکیل شورای فقهی برای مسائل عمده مدیریتی کشور از ضروریات زمانه است!»

وی پیش تر و در سخنانی مشابه در همایش «شیخ بهایی مشهد» و همایش «اجتهاد در دوره معاصر» بر ضرورت تشکیل «شورای فقهی» تأکید و گفته بود: «یک مجتهد به تنهایی در همه ابواب مورد نیاز فقهی مردم نمی تواند متخصص باشد، چطور فردی می تواند درطول ۴۰-۳۰ سال تحصیلی خود، همه این حقوق را که هر کدام تخصص بزرگی است، بداند؟ لذا ما باید به سمت فقه تخصصی در یک حکومت اسلامی برویم زیرا دخالت در امور مردم با فقه تخصصی امکان پذیر نیست کسی در همه امور از یک نفر تقلید کند اگر این دو را پذیرفتیم باید شورای فقهی را هم بپذیریم.»

اما کارشناسان معتقدند پیشنهاد تشکیل شورای فقهی و تخصصی کردن فقه و تقلید از سوی هاشمی اهدافی ویژه را دنبال می کند ادعای پیش گفته را می توان با رجوع به توضیحات مصاحبه مکتوب « هفته نامه شهروند امروز» با هاشمی رفسنجانی در سال ۸۷ اثبات کرد.

تحریریه رسانه، محمد قوچانی در آن مقطع در لید این مصاحبه می نویسد: «هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۵۸ مخالف تأسیس مجلس موسسان یا خبرگان برای تدوین قانون اساسی بود اما در جمهوری اول (۶۸-۱۳۵۸) از ارکان اصلی قدرت محسوب می شد و گاه حتی با وجود قائم مقام رهبری با رئیس جمهوری به عنوان مقام دوم کشور شناخته می شد…در مجموع، نقش هاشمی رفسنجانی در تأسیس جمهوری دوم تقریبا بی بدیل است جمهوری دوم درسال ۱۳۷۶با یک جهش سیاسی مواجه شد اما در مجموع، این جهش به گونه ای نبود که صورت تازه ای از دولت دینی (که اصلاح طلبان آن در دموکراسی دینی می خواندند) ایجاد کند بلکه در نهایت به بازگشت اشکالی از حکومت دینی منتهی شد که افرادی مانند محمود احمدنژاد ترجیح داده اند از آن به عنوان «دولت اسلامی» یاد کنند. در چنین موقعیتی، دغدغه های هاشی رفسنجانی به عنوان یکی از مولفان جمهوری اسلامی، بازخوانی قانون اسای و نظام جمهوری اسلامی براساس همین تجربه هاست.

هاشمی رفسنجانی البته در موقعیت کنونی بیش از پیش به اهمیت حوزه های علمیه قم و نهاد روحانیت در حکومت اسلامی توجه می کند و آن را عاملی نه فقط برای حفظ اسلامیت بر ضرورت درونی کردن مفاهیم دموکراتیک و مدرن از دل حوزه های علمیه و تأکید وی بر اینکه نهادهای حکومتی مانند شورای نگهبان، برای تضمین اسلامیت نظام گرچه لازم اند اما کافی نیستند، از همین جهت است. در عین حال، هاشیم رفسنجانی تأکید دارد که حوزه علمیه باید مباحثی مانند انتخابات، حقوق شهروندی، احزاب و دموکراسی را وارد متون درسی حوزه های علمیه قم کند و بپذیرد که دموکراسی سازگارترین صورت حکومت درعصر جدید با اسلام است.»

با هدف نقد و بررسی سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی به خدمات «آیت الله سید محمد حسینی زابلی» از چراغ های فروزنده نشر معارف اهل بیت علیهم اسلام در تهران رفتیم.

آیت الله حسینی زابلی هر چند در ۲۰ سالگی و در شهر مقدس قم به کسوت روحانیت درآمد و ملبس شد اما دوران شکوفایی علمی او درن جف و در خدمت اساتیدی همچون حضرت امام (رحمت الله علیه)، آیت الله خویی(ره)، آیت الله سیستانی و … رقم خورد. آیت الله حسینی زابلی که خود به برکت عنایت اهل بیت علیهم السلام دارای سیر و سلوک و صفای باطن ویژه است همچنین از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت الله بهاء الدینی، مرحوم آیت الله شیخ حسنعلی نجابت و مرحوم آیت الله حسین فاطمی نیز استفاده کرده است. ایشان سالها نیز نمایندگی آیت الله آقا تهرانی (صاحب ذریعه) را در نقاط مختلف ایران بر عهده داشته اند.

آیت الله زابلی در گفتگو با روزنامه ایران در واکنش به سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی درباره ضرورت تشکیل شورای فقهی برای مدیریت مسائل کلان نظام در گفتگو با ایران تأکید کرد: «بی تردید سخنان هاشمی رفسنجانی در راستای تخفیف و تزلزل جایگاه ولی فقیه است.»

ایشان همچنین تصریح نمودند: باید با کمال احترام به ساحت مرجعیت عزیز عرض کنم که امتیازیاتی را که ولی فقیه حاضر دارند هیچ کدام از مراجع بزرگوار فعلی ندارد.»

هاشمی صلاحیت اظهار نظار در این خصوص را ندارد

آیت الله زابلی افزود: از آنجا که اصل فقاهت آقای هاشمی محل تأمل است، وی صلاحیت اظهارنظر در این باره را ندارد، چه کسی می تواند در تخصص فقیه جامعی مثل حضرت امام (ره) در همه ابواب فقه تردید کند؟! امام علاوه بر فقه و اصول، در فلسفه و عرفان نیز متخصص بود؛ علاوه بر آن، در سایر علوم اسلامی مثل تفسیر قرآن، تاریخ اسلام و … نیز تبحر خاصی داشتند.

این درحالی بود که البته بخشی از عمر شریفشان ازسال ۴۱ تا ۶۸صرف مبارزه بی امان با رژیم طاغوت، تدبیر امور کشور، مبارزه با شیطان بزرگ و فرماندهی جنگی تحمیلی شد.

کسی نمی تواند منکر جامعیت رهبر معظم انقلاب شود

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با نام بردن برخی از امتیازات و فضائل رهبرم عظم انقلاب برای زعامت امت اسلامی اظهار داشت، شجاعت ایشان، علم ایشان و …را هیچ کس ندارد و نمی تواند منکر آن شود، من تفاسیر چهل سال پیش ایشان در مسجد کرامت مشهد را دارم درآن سن و سال، ایشان جلسات پربار، پرفیض و پرشور تفسیر قرآن را برگزار می کردند شرح صدرآقا بی نظیر است برای مثال ایشان مید اند فلانی آدم نامناسبی است اما تحمل می کند به مسئولیت هم به او می دهد در واقع از ایشان هم مصلحت کشور را در نظر می گیرد و هم مصلحت خود آن شخص را مدنظر دارد. آیت الله زابلی افزود: اشراف به مسائل اقتصادی و بین المللی، سابقه فعالیت سیاسی و بین المللی، سابقه فعالیت سیاسی پیش و پس از انقلاب، تقوا، اشراف به مسائل نظامی و حضور مستقیم در جبهه های جنگ علیه کفار از ایشان یک شخصیت بی نظیر برای انقلاب ساخته است ولایت مداری ایشان را نیز در آن خطبه معروف روز ۲۹ خردادسال ۸۸به وضوح می توان درک کرد. آنجا که فرمودند: ای سید ما! ای مولای ما! من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبرویی هم دارد که این را هم خود شما به ما دادید؛ همه اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد؛ اینها هم نثار شما باشد.»

وجود رهبری، ادعاهای هاشمی را نقض می کند

شاگرد محضر امام (رضوان الله) در ادامه می گوید: این جامعیت را هیچ کس ندارد و مشخص است که جامعیت فقهی ای که آقای هاشمی مدعی است نمی توان در یک شخص یافت در رهبر معظم انقلاب به طور اکمل وجود دارد. در اجتهاد و عدالت رهبری «عزیز دامت برکاته» تردیدی نمی توان کرد. ایشان یقینا فقیهی والل مقام و مجتهدی عالی مقام هستند که بر علوم موثر در استنباط، تسلطی بسیار بالا دارند.

ایشان علاوه بر لغت، ادبیات، اصول، حدیث و تفسیر، حتی در رجال و درایه که در استحکام فتوا نقشی بسزا دارد، استاد وعالم هستند آیت الله زابلی، افزود: ایشان از تیزهوشی و فراست توأم با بردباری نیز بهره مندند، ضمن آنکه از قدرت مدیریت بالایی برخوردار هستند رهبری همچنین با تعهبد و دارای فکر بسیار روشنی هستند و از دوراندیشی و تخصیص مصالح دراز مدت امت اسلامی نیز بهره می برند.

از حزم و اتیاط همراه با شهامت برخورداند دارای ذوف و گرایش های هنری اصیل هستند، اعتماد به نفس در کنار توکل بر خدای متعال و تلاش و جدیت و نظم و برنامه از امتیازات دیگر ایشان است و کمتر مجتهدی از چنین جامعیتی برخودرا است این ذخیره الهی را باید ارج نهاد و شاکر بود.

شورای فقهی راه حل تقویت فقه نیست

ایشان در ادامه براین نکته تأکید کرد که اگر استقلال و موفقیت کشور را می خواهیم باید همگی ید واحد باشیم و پشت رهبری را خالی نکنیم. در این شرایط برای مدیریت مسائل کلان کشور چه معنایی می تواند داشته باشد؟ اگر ما می خواهیم فقاهت را در حوزه های علمیه تقویت کنیم راهش تشکیل شورای فقهی و تقلید تخصصی و یا چیزی شبیه به اینها نیست فقاهت باید در حوزه های علمیه تقویت شود و تشکیل شورایی به این راه حل تقویت فقه نیست.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.