ایران آماده همکاری است ولی نمی‌تواند به آژانس چک سفید بدهد

۱۵خردادماه،

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری گفت: ایران آماده همکاری است ولی نمی‌تواند به آژانس چک سفید بدهد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ سلطانیه در نشست خبری خود گفت: دوستان، این نیز یکی دیگر از نشست‌های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که به صورت عادی برگزار شد. شکی نیست که موضوع اتمی ایران در کنار دیگر مسائل در برنامه‌های نشست قرار داشت. چیز خاصی نبود ولی تنها چیزی که بود این است که بعد از ده سال، خبرها خیلی ساده می باشند. آنان هیچ سندی از انحراف نیافته‌اند ولی چند کشور می باشند که همچنان اظهارات تکراری خود را مطرح می‌کنند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: شکی نیست توصیه من نیز به این چند کشور غربی ساده است؛ دست از تقابل بردارید و قطبی سازی و سیاسی سازی آژانس را متوقف کنید و بدون تاخیر بیشتر، به میز گفتگوها بازگردید تا گفتگوهای خود را بر اساس احترام، برابری و اساس رویکرد گام به گام و متقابل آغاز کنیم که دنباله گفتگوها با پنج بعلاوه یک است. این تنها راه موجود است. ما نباید با ایران و آژانس به شکل یک موضوع سیاسی و بدون توجه به مسائل فنی رفتار کنیم. ما نیازمند جوی آرام و سازنده و مبتنی بر همکاری هستیم تا کار خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد براساس گفتگوهای صورت گرفته، من با اظهارات مدیر کل مبنی بر اینکه ما در یک چرخه بسته قرار گرفته ایم، موافق هستم. با این حال چه کسی مسئول این مساله است؟ شکی نیست که دبیر خانه مسئول است زیرا انتظارات مشروعی وجود دارد. غیر از چند مورد، متون کاملا مشروع می باشند و من این را در نشست شورای حکام گفتم، گفتم هر کشوری که با اتهام‌هایی روبرو می‌شود، انتظار دارد که اسناد در اختیارش قرار دهند. از این رو تا زمانی که آژانس با این گفتمان مبنی بر تحویل اسناد مربوط به فعالیت‌های صورت گرفته در ایران موافقت نکند، ما نیز نمی‌توانیم این مسائل را بپذیریم. هیچ کشوری این را نمی‌پذیرد.

سلطانیه گفت هر کسی در هر دادگاهی که با اتهام‌هایی روبرو شود، اولین چیز این است که اسنادی برای دفاع کردن داشته باشد. این یک مساله است؛ از دیگر سو باید ببینیم نتیجه کار چه خواهد بود؟ اگر ما قرار باشد بر اساس پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) کار کنیم که بر اساس ان پی تی، فراتر از تعهدهای ماست، ما نیز باید این اطمینان را داشته باشیم که این پرونده بسته می‌شود. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این فرایند یک دوره ده ساله دیگر نیز ادامه داشته باشد. موضوع سوم این است که در این گفتگوها دربارهٔ پی ام دی، آژانس به موضوع پروتکل الحاقی یا سه نقطه یک اشاره می‌کند. این مساله اصلا مطرح نیست. مساله آخر نیز این که ما نمی‌توانیم بپذیریم آژانس از ما انتظار داشته باشد چک سفید برای اقدامات بیشتر بدهیم. از ما برخی موارد از جمله سایت پارچین و چند جای دیگر خواسته شد که ما پذیرفتیم ولی این را بپذیریم که گفته شود در موارد دیگر، ما خواهان موارد بیشتر خواهیم بود و این خواست‌های بیشتر دسترسی به سایت‌های نظامی باشد که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند نامش را بیاورند.

وی افزود ما خواستار یک مودالیته یا چارچوب روشن هستیم و از این رو، بر اساس این مودالیته بتوانیم کار کنیم. من امروز این را در شورای حکام نیز اعلام کردم، تا زمانی که این خواست‌ها بر اساس مودالیته باشد و مودالیته مشخص باشد، ما می‌توانیم اجازه دسترسی به سایت‌هایی که آژانس می‌خواهد و در چارچوب این مودالیته باشد، بدهیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.