ایران بزرگترین تولیدکننده یاقوت سرخ جهان

 

ایران با تولید سالانه ۱۳ هزار تن بزرگترین تولیدکننده یاقوت سرخ جهان است.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز، با توجه iبه شرایط مناسب آب و هوایی ایران اولین تولیدکننده زرشک جهان است که سالانه با تولید ۱۳ هزار تن زرشک رتبه اول جهان را iبه خود اختصاص داده است.امسال نیز با توجه iبه شرایط آب و هوایی تولید زرشک بسیار مناسب بوده است و استان خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که زرشک شاخص ترین محصول آن است و ۹۸ درصد برداشت زرشک در این استان صورت می گیرد و در میان شهرستان های استان خراسان جنوبی شهرستان قائنات بیشترین سطح زیرکشت تولید را دارد.

بنابراین گزارش تفسیری، زرشک درختچه ای تیغدار است که اواسط فصل iبهار و اوایل تابستان فصل شکوفه دادن زرشک است و iبه دلیل استفاده از کود طبیعی نیاز iبه سمپاشی ندارد و می توان از آن iبه عنوان محصول ارگانیک نام برد.

بنابر مطالب فوق با توجه iبه تولید بالای زرشک، صادرات در دوره پیش ۵ درصد بود که این رقم بسیار ناچیز است و بیشتر iبه کشورهای اروپایی، آلمان، ژاپن، کانادا و فرانسه صادر می شود و باید برای حل مشکلات آن تلاش نمود زیرا قابلیت ارز آوری زیادی دارد.

در این زمینه حسینی رئیس انجمن زعفران و زرشک کشور با اشاره iبه اینکه توان واحدهای تولیدی کشورمان در زمینه صادرات زرشک بسیار بالا است گفت: با توجه iبه توان بالای تولید زرشک در جهت رفع مشکل از تولید تا برداشت این محصول هستیم و کانون ملی هماهنگی دانش زرشک نیز طرح ارتقاء کیفیت زرشک و شناسنامه تولیدکنندگان را برنامه ریزی نموده است که این طرح سبب افزایش کیفیت می شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ضایعات در هنگام برداشت محصول کاهش می یابد و همزمان با تولید زرشک مستقیم در سبدها چیده شود تا در وقت حمل و نقل و فرآوری راحت تر فرآوری شود و ضایعات کمتری داشته باشد.

وی اضافه نمود: طرح ارتقاء کیفیت و شناسه تولدکنندگان زرشک سالم ایران در حال اجرا است و همه ابزار و تجهیزات را در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

حسینی افزود: نوسانات ارز در تولید این محصول تاثیری نداشته است و بیشترین بحث در صادرات زرشک ایجاد بسته بندی مناسب برای صادرات است.

رئیس انجمن زعفران و زرشک کشور ادامه داد: در هر یک هکتار ۶۰۰ نهال زرشک وجود دارد که از هر درخت بین ۶۰ تا ۲۰ گرم زرشک تر برداشت می شود و در هنگام خشک شدن محصول یک چهارم می شود.

وی ادامه داد: زرشک یک محصول پر زحمت است که در طول سال نیازمند مراقبت های زیادی است.

حسینی تاکید نمود: iبه دلیل فواید زیاد این محصول یکی از موضوع های توسعه زرشک، بحث تازه خوری است که باید مردم را باری استفاده از زرشک تازه ترغیب نمود./س

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.