ایران به جمع دارندگان فناوری «واکسن بیماری مننژیت کودکان» پیوست

ایران به جمع دارندگان فناوری «واکسن بیماری مننژیت کودکان» پیوست

محققان یک شرکت دانش بنیان دارویی موفق به تولید واکسن «کونژوگه هموفیلوس» آنفلوآنزا تیپ «بی» (Hib) جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری مننژیت در کودکان شدند.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر ناصر محمد پور، عضو هیات علمی موسسه واکسن و سرم سازی رازی و مجری طرح با بیان این که واکسن کونژوگه Hib، یک فرآورده با فناوری بالا به شمار می‌رود، گفت: این واکسن با به کارگیری تکنیک‌ها و امکانات پیشرفته و نوین مولکولار بیولوژی، بیوتکنولوژی و داروسازی با خصوصیات قابل مصرف به عنوان واکسن در کودکان، تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله کازآمایی بالینی این واکسن در بیمارستان های مفید و لقمان در حال انجام است که پس از کسب تاییدیه‌های لازم تا پایان سال جاری وارد بازار می‌شود.

محمدپور با بیان این که دانش فنی تولید این دارو در سطح جهانی در اختیار تعداد معدودی از کشورها قرار دارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در جهان اسلام است که با همت متخصصان داخلی در قالب یک شرکت دانش بنیان به طور کاملا بومی و بدون دریافت هیچ کمکی از خارج از کشور با یک برنامه تحقیقاتی گسترده و پیشرفته به دانش فنی تولید این محصول دست یافته است.

وی با بیان اینکه واکسن کونژوگه هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b با نام تجاری «مس‌هیب واک» (MASHibVac) به طور انبوه تولید می شود، تصریح کرد: این واکسن در سطح استانداردهای آمریکا و اروپا تولید می‌شود و از نظر کیفیت قابل رقابت با فرآورده‌های خارجی است.

محمدپور با بیان اینکه واکسن Hib به صورت فرآورده دارویی تزریقی پودر لیوفیلیزه تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b یکی از عوامل مهم مولد بیماری‌های عفونی خطرناک در کودکان است. میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر باکتریمی و مننژیت باکتریایی حاد ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ b در کودکان زیر پنج سال سالیانه در حدود دو هزار و ۵۰۰ در هر میلیون نفر است و گاهی بیماری‌هایی نظیر اپی گلوتیت، سلولیت، استئومیلیت، پریکاردیت و عفونت مفاصل نیز ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی موسسه واکسن و سرم سازی رازی افزود: مننژیت ناشی از این باکتری حتی با وجود شروع سریع آنتی بیوتیک درمانی دارای مرگ و میر در حدود پنج تا ۱۰ درصد است. همچنین در کشورهای در حال توسعه پنومونی و مننژیت ناشی باکتری Hib در کودکان زیر ۱۲ ماه شایع است که مرگ و میر زیادی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه با مصرف واکسن کونژوگه Hib در کشورهای صنعتی، بیماری‌های ناشی از Hib تحت کنترل قرار گرفته است، به خبرنگار ایسنا گفت: واکسن کونژوگه هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b برای ایمونیزاسیون فعال روتین در افراد خردسال در سنین دو تا ۵۹ ماهگی علیه بیماری ناشی از هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ b به کار می‌رود. همچنین در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر بیماری داسی شکل، لوسمی، ایدز، سندرم‌های کمبود آنتی بادی، ضعف ایمنی، بیماری هوجکین و افراد فاقد طحال، خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از Hib افزایش می‌یابد که تجویز این واکسن منجر به پاسخ ایمنی خوبی شده و می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

این محقق با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از کشورهای در حال توسعه و عقب‌مانده نیز درخواست کرده است که این واکسن را در برنامه‌های واکسیناسیون کشوری بگنجانند، گفت: در این راستا از سالها پیش مصرف آن در برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان در ایران توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است. با این حال، با توجه کمبود این واکسن در سطح جهانی و همین‌طور هزینه بسیار بالای واردات آن، متاسفانه واردات و مصرف آن امکان‌پذیر نشده است، در نتیجه مننژیت ناشی از باکتری هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ b موجب مرگ و میر و آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر در کودکان مبتلا به عفونت‌های ناشی از باکتری شده است؛ بنابراین با مصرف این فرآورده از عوارض و مرگ و میر ناشی از باکتری Hib جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالیانه در حدود پنج میلیون دوز از این واکسن برای مصرف داخل کشور مورد نیاز است، تصریح کرد: انتظار می‌رود با در دسترس بودن این فرآورده میزان مصرف آن افزایش داشته باشد. با توجه به نیاز کشور به حدود پنج میلیون دز از این فرآورده در سال، میزان ارز مورد نیاز برای تامین هزینه‌های واردات‌ آن از منابع معتبر بالغ بر ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار خواهد بود که با تولید این دارو از خروج این مقدار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گفته محمدپور اجرای طرح، زمینه لازم برای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود هزار نفر در کشور را فراهم کرده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سالانه حدود ۱۰ میلیون دز ظرفیت صادرات برای این محصول وجود داشته باشد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.