ایران به شدت واکنش نشان می‌دهد

جام جم آنلاین: به شدت به اسکان منافقین در کشورهای همسایه واکنش نشان خواهیم داد، ادامه مذاکرات درباره آرش،توصیه به صبر تا سوم خرداد،صالحی به شرم الشیخ می رود، انشاالله که کلینتون ناکام می شود،تبریک به پوتین،اوباما از سارکوزی درس بگیرد از جمله محورها و اظهارات مطرح شده در نشست این هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که پیش از ظهر امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور سوریه، گفت:  مشارکت مردم این کشور در این انتخابات نشان دهنده فهم بالای آنها برای حل و فصل مسایل داخلی خود از طریق مسالمت آمیز و فضای سیاسی است.

مهمانپرست افزود: توصیه ما به جامعه جهانی ، کشورهای مختلفی که در بیرون منطقه حضور دارند و نیز کشورهای منطقه ، این است که از اقدامات آقای کوفی عنان نماینده سازمان ملل حمایت کنند و اجازه دهند در فضایی مسالمت آمیز از اصلاحات درستی که صورت می گیرد  حمایت شود و ثبات و امنیت به سوریه بازگردد.

توصیه به ارسال کنندگان سلاح به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر برخی جریانات مخالف در داخل سوریه در این انتخابات شرکت نکردند آن را مایه تاسف می دانیم و فکر می کنیم مشارکت همه گروه ها و همراه شدن در این فرایند ملی و  مطالبات حداکثری جامعه سوریه ، می تواند خواسته های همه بخش ها را محقق کند و این گروه ها باید از مسیر درست وارد فرایندی شوند که اصلاحات کامل شود.

مهمانپرست افزود: اقدام کشورهایی را که فکر می کنند کمک کردن به مسلح شدن گروه ها در داخل سوریه ، آنها را به منافع خودشان نزدیک می کند اشتباه می دانیم و توصیه می کنیم به جای ارسال سلاح و دامن زدن به جنگ های داخلی و درگیری ها در داخل سوریه ، آنها هم به این فرایند ملی و خواست جامعه بین المللی بپیوندند و اجازه دهند از مسیر درست و همراه شدن با گام های اصلاحات ، مردم به خواسته های خودشان برسند.

تبریک به پوتین

 خبرنگاری با اشاره به ریاست جمهوری پوتین پرسید با رئیس جمهور شدن پوتین فکر می کنید روابط ایران و روسیه چگونه خواهد بود؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: شروع به کار دولت جدید و آقای پوتین را به عنوان رئیس جمهور جدید به مردم روسیه و آقای پوتین تبریک می گوییم و امیدواریم شاهد توسعه بیش از پیش روابطمان در همه عرصه با روسیه باشیم.

وی افزود: ظرفیت های بسیار بالایی میان دو کشور وجود دارد که ایجاب می کند ما بتوانیم از همه ظرفیت ها به خوبی بهره بگیریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: انتظار داریم با حضور روسیه در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی ، در دوران جدید شاهد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه و در سطح بین المللی باشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه افزود: قطعا روسیه توانایی تاثیرگذاری را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و سطح بین المللی دارد و همکاری های منطقه ای و رایزنی های دوجانبه ما با روسیه می تواند در این مسیر مؤثر باشد.

ترجیح می دهم چهره شان را نبینم

خبرنگاری پرسید اخیرا شاهد اختلاف سران رژیم صهیونیستی بر سر موضوع هسته ای ایران هستیم و شاهدیم که برخی مقامات این رژیم با گروه۱ + ۵ رایزنی هایی داشته اند، به نظر شما بعد از مذاکرات بغداد چهره سران این رژیم چگونه خواهد بود؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: چهره شان را نمی دانیم چطر خواهد شد. خودتان بعدا تماشا کنید البته من اصلا ترجیح می دهم به چهره آنها نگاه نکنم اما چیزی که به لحاظ سیاسی می توانیم مطرح کنیم این است که رژیم صهیونیستی دچار بحران جدی شده است.

وی افزود: تحولات بیداری اسلامی در منطقه وضع بسیار بدی برای این رژیم فراهم کرده است که نه در درون آرامش دارد و نه در بیرون.

مهمانپرست گفت: احساس بی تاثیربودن و ذلتی که بر رژیم صهیونیستی حاکم شده مقامات این رژیم را وادار کرده است که به برخی کارهای تبلیغاتی دست بزنند .

مهمانپرست افزود: این حرف هایی که دائم می زنند یکی می گوید حمله کنیم ، دیگری می گوید الان حمله نکنید و صبر کنید و آن یکی می گوید به خاطر شما کمی عقب می اندازیم ، همگی بازی های تبلیغاتی و جنگ روانی است و می خواهند بگویند ما هستیم و تاثیر داریم.

وی ادامه داد: هیچ کس به این اظهارات توجهی نمی کند چون تاثیری ندارند و در آینده هم فکر نمی کنم مردم فلسطین اجازه دهند که کسی در سرزمینشان بخواهد تصمیم بگیرد منطقه را به خطر بیندازد.

واکنش به توافقنامه افغانستان و امریکا

یکی از خبرنگاران پرسید پس از انتقاد جمهوری اسلامی ایران ازامضای تفاهم‌نامه استراتژیک میان افغانستان و آمریکا، پارلمان افغانستان ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده است ، پاسخ ایران به این اتهام چیست؟ که مهمانپرست پاسخ داد: درباره افغانستان و پیمانی که میان این کشور و امریکا امضا شد قبلا هم موضع رسمی خود را اعلام کردیم و نگرانی خود را از این قرارداد که ابهامات زیادی دارد به اطلاع مقامات افغانستان رساندیم.

وی افزود: طبیعی است که صلح و ثبات و امنیت در افغانستان برای ما اهمیت بالایی دارد زیرا امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه و امنیت کشور ما گره خورده است و هر نوع بی‌ثباتی یا ناامنی درافغانستان می‌تواند بر امنیت کشور ما تاثیر بگذارد.

مهمانپرست گفت: ما علت اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان را حضور نیروهای خارجی ، آمریکایی و متحدان امریکا می‌دانیم و فکر می‌کنیم کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که ذی‌نفع هستند می‌توانند نقش مؤثرتری در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان داشته باشند.

وی افزود: حتما کشورهای منطقه بیشتر از وجود امنیت در افغانستان بهره‌مند خواهند شد تا کشورهایی که از هزاران کیلومتر دورتر برای کشورهای منطقه ما طراحی می‌کنند و با حضور نظامی و امنیتی خود مشکلات زیادی در منطقه ایجاد کردند.

مهمانپرست گفت: ابراز نگرانی ما از این پیمان برای امنیت و ثبات افغانستان است که آن را از امنیت منطقه و کشورمان جدا نمی‌دانیم.

می خواهند سایه بیندازند

خبرنگاری در رابطه با برخی اظهارات مقامات اتحادیه اروپایی مبنی بر اینکه ایران می‌بایست در خصوص اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ایش گام های عملی بردارد نظر مهمانپرست را در خصوص احتمال تعلیق غنی سازی از سوی ایران جویا شد که مهمانپرست گفت: اظهار نظرهای متفرقه ای که صورت می گیرد تلاش می کند به اصل مذاکرات سایه بیندازند و یا اینکه فضای جدیدی از قبل ایجاد کنند. همه مسائل محتوایی در نشست ۱+۵ و ایران در بغداد بررسی می شود و امیدواریم در یک فضای مثبت برای حل مسائل مشترک طرفین شرایطی فراهم شود که نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. آنچه مهم است مذاکرات حین اجلاس بغداد است.

انتظاراتی داریم

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بحثی که بین نمایندگان ایران و آژانس در جریان است مربوط به همکاری دو جانبه است. ایران به عنوان عضو آژانس به تعهدات خود عمل کرده و ما می خواهیم از حقوق خود بهره مند شویم وطبیعی است که در این همکاری ما هم انتظاراتی داریم و هم آنها ممکن است آنها ابهاماتی داشته باشند که این مذاکرات برای تعیین چارچوبی در راستای همکاریهاست.

ما عمل کردیم آن ها نکردند

وی در خصوص اظهارات آمانو مبنی بر اینکه بازرسی از سایت پارچین اولویت آژانس است، گفت: برخی نقطه نظرات آمانو نشانگر ابهامات آنان است که همانطور که قبلا این کار را انجام داده ایم ما در یک چارچوب کلی نسبت به رفع ابهامات اقدام کنیم. همانطور که قبلا این کار را انجام داده ایم و در بحث مدالیته ما به تعهدات خود عمل کردیم و ابهامات خود را رفع کردیم اما آژانس به تعهداتش عمل نکرد و پرونده به آژانس برنگشت.

واکنش به پیروزی اولاند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره پیروزی سوسیالیست ها در فرانسه و برنامه های وزارت امور خارجه برای بهبود روابط کشورمان با این کشور، افزود: نوع ورود فرانسه در مسایلی مانند تحولات خاورمیانه ، مسایل افغانستان ، نوع برخوردی که با منافع ملت ما داشت و سیاست های اشتباهی که نتیجه پیروی از سیاست های آمریکایی بود و نقش مستقل مردم فرانسه را کم رنگ می کرد، موجب نارضایتی مردم فرانسه شد و آنان احساس می کردند بر اثر این سیاست ها منافعشان به خطر افتاده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با تغییر در دولت حاکم در فرانسه شاهد تغییر رویکرد مقامات جدید این کشور وجبران اشتباهات سیاسی گذشته باشیم.

مهمانپرست گفت: ظرفیت های بسیاری برای همکاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی وجود دارد به ویژه روابط دیرینه ای که میان ما و فرانسه وجود دارد ایجاب می کند از همه ظرفیت ها به خوبی بهره برداری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امیدواریم این تغییر دولت و تغییر رویکردهایی که پیش خواهد آمد موجب استفاده از این ظرفیت ها در جهت روابط بهتر دو کشور شود.

جزایر سه گانه متعلق به ایران بوده هست و خواهد بود

خبرنگاری نظر مهمانپرست را درباره اظهارنظر یکی از شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره جزایر سه گانه جویا شد که  مهمانپرست، گفت: درباره کشورهای منطقه و اظهارنظر هایی که در موضوع جزایر سه گانه داشته اند، موضع ما کاملاً مشخص است.

وی افزود: این جزایر متعلق به ایران بوده،هست و خواهد بود و با همه اقتدارمان از تمامیت ارضی خود دفاع و از حق حاکمیت ملی خوداستفاده خواهیم کرد و به هیچ کس هم اجازه نخواهیم داد در مورد بخش هایی از کشورمان حرف های نسنجیده مطرح کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنها بهتر است به جای این گونه اظهار نظرهای نسنجیده وارد فضای همکاری شوند و از فرصت بهره مند شدن از ظرفیت های همکاری دو جانبه ، بیشتر استفاده کنند.

مهمانپرست با بیان اینکه ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه توطئه ای صهیونیستی است افزود: مقامات کشورهای منطقه باید با هوش و درایت متوجه این توطئه شوند ، در این بازی ها اسیر نشوند و در زمین فتنه هایی که دشمنان اسلام طراحی کرده اند وارد نشوند.

وی گفت: فکر می کنیم کشورهای منطقه ظرفیت های بسیار بالایی برای همکاری دارند و می توانیم با کمک همدیگر بهترین شرایط را برای ثبات ، امنیت و توسعه کشورهای منطقه فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تحولات و بیداری اسلامی درمنطقه به شدت منافع رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم به ویژه آمریکا را به خطر انداخته و طبیعی است که آنها طراحی کنند و به اختلاف میان کشورهای منطقه دامن زنند تا موضوع اصلی یعنی وضع نابهنجار رژیم صهیونیستی، تغییر وضع پیدا کند .

مهمانپرست گفت: البته درک این وضع به هوش و درایت نیاز دارد که امیدواریم شاهد به کارگیری این هوش و درایت از مقامات کشورهای منطقه باشیم.

به شدت واکنش نشان خواهیم داد

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر مطرح بودن اخباری درباره احتمال استقرار گروهک تروریستی منافقین در خاک جمهوری آذربایجان گفت: بحث گروهک تروریستی منافقین کاملاً روشن و موضع کشور ما درباره آن نیز مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گروهک پرونده سیاهی در جنایت علیه ملت ما داشته و۱۶ هزار نفر از مسئولان و مردم ما را هدف ترور قرار داده است .

وی ادامه داد: علاوه بر این ، گروهک یادشده در ایامی که در عراق مستقر بود جنایات زیادی در این کشور مرتکب شد که نفرت و بیزاری مردم و دولت عراق از حضور آنها در این کشور کاملاً قابل مشاهده است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر بخواهد دوباره طرحی صهیونیستی و آمریکایی دنبال شود و بر اساس آن اعضای گروهک تروریستی منافقین بخواهند در کشورهای همسایه ما مستقر شوند طبیعی است که ما حساسیت بسیار بالایی درباره حضور آنها در کشورهای اطراف داریم و به شدت به این مسئله واکنش نشان خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: انتظار ما این است که کشورهای منطقه متوجه حساسیت بالای ما به حضور گروه های تروریستی در خاک خود باشند و اقدامی که می تواند تبعات منفی داشته باشد و روابط خوب کشور ما را با آنها دچار خدشه کند انجام ندهند.

تذکر می‌دهیم

خبرنگار یکی از رسانه ها در رابطه با اقدامات امارات در دنبال کردن مسیری جایگزین برای صادرات نفت غیر از تنگه هرمز سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اینکه امارات برای صادرات نفت از مسیرهای مختلف استفاده کند تا جایی که به محیط زیست منطقه صدمه نزند و در محدوده تصمیمات امارات باشد قابل پذیرش است هر جا مشکلاتی از لحاظ زیست محیطی به دنبال داشته باشد در چارچوب مذاکرات حل می شود و ما سعی می کنیم اشکالات را منتقل کنیم تا رفع شود.

توضیح درباره غرامت اس۳۰۰

یکی از خبرنگاران در رابطه با انتشار خبری مبنی بر صدور رای از سوی دادگاه بین المللی مبنی بر پرداخت غرامت به ایران به دلیل عمل نکردن روسیه به تعهدش در واگذاری اس – ۳۰۰ سئوال کرد که مهمانپرست گفت: در خصوص قراردادها تعهداتی از سوی طرفین مشخص می شود که اگر اجرا نشود ممکن است پیش بینی هایی صورت بگیرد. در رابطه با اس – ۳۰۰ که یک قرارداد نظامی بود به خاطر فشار سیاسی محقق نشد هر چند که منافقاتی با قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت نیز نداشت و می توانست اجرا شود اما از طرف روسیه اجرایی نشد روس ها مبلغ و سود پول پرداخت شده از سوی ایران را بازگردانده اند اما یک بند نیز پیش بینی شده بود که خسارت پرداخت شود. با توجه به طرف های روسی از طریق مراجع حقوقی این بحث دنبال شده است.

ادامه مذاکرات درباره آرش

خبرنگاری در خصوص آخرین نتایج مذاکرات وزارت امور خارجه  با مقامات کویتی درباره میدان مشترک آرش سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: اطلاعات ریز تخصصی را مسئولان نفتی به اطلاع رسانه ها خواهند رساند اما آنچه روشن است این که در میان کشورهای همسایه ممکن است میادین مشترک نفت و گاز وجود داشته باشد که باید با تفاهم و رایزنی هایی که صورت می گیرد نحوه استفاده و بهره برداری از این میادین به توافق طرفین برسد و اقدامات سیاسی می تواند در کنار اقدامات فنی و تخصصی دنبال شود.

وی افزود: یکی از این میادین مشترک ، میان کشور ما و کویت وجود دارد که بحث ها در حال پی گیری است و امیدواریم تیم های فنی و تخصصی دو کشور بتوانند به تفاهم برسند و منافع ملت های منطقه به شکل عادلانه به آنها برگردد و بتوانند از آن بهره مند شوند.

توصیه به صبر تا سوم خرداد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره آخرین نتایج مذاکرات زیرمجموعه های شورای عالی امنیت ملی با خانم اشتون و اینکه در آستانه اجلاس بغداد می گویید از حق خودمان درغنی سازی عقب نشینی نخواهیم کرد گفت: تا سوم خرداد صبر کنید، معنی واضح تر آن را خواهید شنید.

صالحی به شرم الشیخ می رود

مهمانپرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه به شرم الشیخ مصر گفت: همان طور که قبلاً اطلاع رسانی کرده ایم، اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در دهه اول شهریور در تهران برگزار و در این اجلاس ریاست این جنبش به مدت سه سال به ایران واگذار خواهد شد.

وی افزود: مرسوم است که قبل از اجلاس سران، اجلاس وزرای خارجه به فاصله زمانی مناسبی برگزار می شود که میزبان این اجلاس ، مصر به عنوان رئیس کنونی جنبش غیرمتعهدهاست و در آن درباره دستور کار اجلاس سران در تهران مذاکرات تخصصی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حاشیه این اجلاس، ملاقات هایی میان مسئولان شرکت کننده از کشورهای مختلف صورت خواهد گرفت و آقای صالحی نیز برای مذاکرات وزرای امورخارجه جنبش غیرمتعهدها و دستور کار نشست سران در تهران به شرم الشیخ سفر خواهد کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره سفر نماینده  کوفی عنان به کشورمان افزود: با توجه به تلاش آقای کوفی عنان برای پیگیری طرح شش ماده ای خود درباره سوریه باید برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور تلاش شود.

وی گفت: در سفر پیشین آقای عنان به کشورمان نیز بر این موضوع تاکید و از آن حمایت کردیم و انتظار داریم همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه از برقراری وضع مناسب در سوریه و ایجاد فضای سازنده برای گفتگوهای دولت و مخالفان این کشور حمایت کنند.

مهمانپرست افزود: در این زمینه هر کاری بتوانیم انجام می دهیم تا نماینده سازمان ملل بتواند برنامه هایش را برای برقراری امنیت در سوریه اجرا کند، در این باره برای کمک آمادگی داریم و رایزنی ها ادامه دارد.

ابراز امیدواری به ناکامی هیلاری کلینتون

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا سفری به هند داشته تا مقامات این کشور را به کاهش و توقف خرید نفت از ایران متقاعد کند، آیا وی موفق به این کار شده یا ناکام مانده است، گفت: انشاءالله که ناکام می شود.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها تلاش زیادی می کنند تا با رایزنی و فشار بر کشورها منافع ملت ما را تهدید کنند فکر می کنیم اگر به جای این تلاش ها وقتشان را صرف مشکلات داخلیشان می کردند نتایج بهتری می گرفتند.

اوباما از سارکوزی درس بگیرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه افزود: هر اقدامی علیه منافع یک ملت چهره تاریکی را از این کشور بین مردم ترسیم می کند و علاوه بر این سایه سنگینی بر سر مردم خود آمریکا نیز خواهد افتاد چون احساس می کنند منافع ملیشان به خطر می افتد.
 
وی به شکست نیکلا سارکوزی در انتخابات فرانسه اشاره کرد و گفت: وضعیت فرانسه می تواند درسی برای آمریکا باشد بهتر است به جای پایمال کردن حقوق ملت ها احترام به حقوق مردم را در دستور کار بگذارند.

منظورتان رژیم صهیونیستی است؟!

خبرنگار NHK ژاپن پرسید روز گذشته تحولاتی در اسرائیل رخ داد که احتمالا انتخابات را در آن عقب می اندازد، نظر شما در این باره چیست که مهمانپرست خطاب به وی گفت منظور شما رژیم صهیونیستی است و این خبرنگار گفت بله رژیم صهیونیستی و مهمانپرست در پاسخ به این سئوال توضیح داد: این رژیم باید فکری به حال خودش بکند چون ریشه اصلی مشکلات منطقه است باید به یک راه حل اساسی برای حل مشکلات خاورمیانه تن بدهد. مردم فلسطین مانند گذشته بتوانند بدون این تعصب مذهبی داشته باشند در یک دموکراسی واقعی با هم زندگی کنند و امیدواریم در سریعترین زمان ممکن شاهد انتخابات اصلی در فلسطین با حضور مردم اصلی این سرزمین باشیم تا مشکلات برطرف گردد.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.