ایران در تولید خیلی از اقلام دارویی در جایگاه دوم دنیا قرار دارد

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۳/۲۵
مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید برخی داروها در کشور را بسیار چشمگیر و خیره کننده دانست و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران در تولید خیلی از اقلام دارویی در جایگاه دوم دنیا قرار دارد.
آقای شانه ساز در مصاحبه با بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: برای نمونه ایران دومین کشور دنیا در تولید داروی فاکتور ۷ است.
وی گفت: قیمت دارو در کشور در مقایسه با سایر کشورها فوق العاده ارزان و برای مردم قابل تهیه و دسترسی است.
مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت گفت:‌ تا سال ۸۷ صادات دارو حدود ۶۵ میلیون دلار بود و در دو سه سال اخیر حدود ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است و در این زمینه جهش صادراتی داشته ایم.
شانه ساز افزود: ما در کشور بیشتر به دنبال تامین نیاز داخلی بوده ایم و چند سالی است که توجه به صادرات در کشور افزایش یافته است.
وی گفت:‌ قیمت مکمل های دارویی با نظارت وزارت بهداشت به شدت کاهش یافته است و سعی می کنیم میزان مصرف آن را متعادل کنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این برنامه با اشاره به وضعیت مناسب بهداشتی در سالهای پس از انقلاب اسلامی در کشور گفت: برای نمونه آمار مرگ کودکان زیر یک سال در سال ۵۶ حدود ۱۱۵در هزار بود که این شاخص اکنون ۲۱ در هزار است.
آقای محمدزاده افزود: ما فقط با ۵۰ درصد زیرساخت ها نیاز کشور به دارو را تامین می کنیم.
وی مصرف دارو در کشور را زیاد دانست و گفت: مردم ما به طور متوسط بیش از یک قلم دارو در روز مصرف می کنند که این میزان ۴ برابر میانگین مصرف دنیا است اما هزینه دارو در کشور در مقایسه با میانگین هزینه آن در دنیا کمتر از یک سوم است .
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در سه سال گذشته شاخص های دارویی در کشور رشد چشمگیر و بسیار خوبی داشته است.
وی افزود:‌ ما سال گذشته یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار دارو وارد کردیم اما صادرات ما ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.
دکتر محمدزاده دانش مدیریت بین المللی سازی دارو در کشور را ضعیف دانست گفت: با این حال در آینده ای نه چندان دور صادر کننده خوبی خواهیم بود.

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.