“ایران” مقام اول “ترانزیت” منطقه را کسب می کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت : با توجه به موقعیت لجستیکی و ترانزیتی ایران در منطقه و جهان ، استفاده از امتیازات حمل و نقل چند وجهی و مزیت های اقتصادی ، کشورمان را تا پنج سال آینده به مقام اول ترانزیت در منطقه تبدیل می کند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ، علی محمد نوریان در سومین نشست شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی افزود: دسترسی به آب های آزاد، موقعیت ویژه خلیج فارس و دریای خزر، موقعیت ویژه لجستیکی برای کشورهای همسایه و منطقه و مزیت اقتصادی ایران برای کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا؛ ایران را به یک منطقه ویژه برای ترانزیت و حمل کالا تبدیل کرده است. 

وی ادامه داد: با توجه به مزیت های ایران در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند زنجیره مزیت های اقتصادی کشورمان را به عنوان مسیر اصلی حمل و نقل در منطقه تکمیل کند. 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حمل و نقل چند وجهی تصریح کرد: برگزاری همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند نقش تعیین کننده ای در تدوین لایحه حمل و نقل چند وجهی کشور داشته باشد و شرایط را برای شکل گیری و اجرایی شدن آئین نامه های مرتبط انکتاد فراهم آورد. 

وی بر اهمیت برقراری ارتباط میان قطب های حمل و نقل چند وجهی در کشور همانند مناطق آپرین، امیرآباد، رازی، بافق، زاهدان و سرخس، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بنادر کشور از جمله بندر عباس تاکید کرد.

نوریان گفت : با توجه به اهمیت باز نشدن کانتینر در مسیر جا به جایی بار، نیاز به توسعه حمل و نقل چند وجهی بیش از پیش مشهود است که با ایجاد یک کانون متمرکز و متولی حمل و نقل چند وجهی در کشور تحقق خواهد یافت. 

رئیس شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی اظهار داشت: در این همایش به موضوع هایی مانند چگونگی طراحی نظام حمل و نقل چند وجهی، ضرورت طراحی لایحه حمل و نقل چند وجهی، برقراری ارتباط با وضع قبل از ارائه لایحه، ارتباط این لایحه با قوانین حوزه های مرتبط و معاهدات و قوانین بین المللی و دستاوردهای نظام حمل و نقل چند وجهی برای دیگر حوزه های اقتصادی کشور پرداخته می شود. 

وی گفت: این همایش نقش تاثیرگذاری بر ایجاد فضای لازم برای آشنایی و ورود شرکت های حمل و نقلی برای مسئولیت پذیری در راهگذرهای حمل و نقل ترکیبی و همچنین تعریف و اعطای مجوز شرکت حمل و نقل ترکیبی به شرکت های موجود یا ایجاد شرکت های جدید در کشور دارد. 

نوریان از تعیین حمایت های لازم و ارائه تسهیلات به منظور ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و تقویت ، گسترش و حمایت از سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی به عنوان دیگر برنامه های این همایش نام برد.

وی اظهار داشت: با توجه به جهانی شدن حمل و نقل چند وجهی در سال های اخیر، اقدامات انجام گرفته در کشور اغاز مناسبی برای توسعه این بخش است. 

نوریان با تاکید بر اینکه باید برای عضویت و پیوستن به همه کنوانسیون ها و معاهدات جهانی و منطقه ای در تمامی زیر بخش های چهار گانه حمل و نقل اقدام شود، گفت: در مرحله بعد برای تصویب این عضویت ها در مجلس شورای اسلامی اقدام خواهد شد تا فرصت تهیه مستندات قانونی لازم فراهم شود. 

دومین همایش توسعه حل و نقل چند وجهی ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.