ایران و روسیه توافقنامه فرهنگی امضاء کردند

مسکو/ واحد مرکزی خبر ۹۱/۳/۲۵

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و شورای مسلمانان روسیه توافقنامه گسترش همکاری ها امضا کردند.
در این توافقنامه که میان محمد باقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و راویل عین الدین رئیس شورای مسلمانان روسیه امضاء شد بر گسترش همکاری های ایران و روسیه در زمینه های متنوع فرهنگی از جمله مشارکت دو طرف در برگزاری جشنواره ها ، نمایشگاهها و نشست های اسلامی و گسترش همکاری های آموزشی و فرهنگی تاکید شد.
شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مسلمانان روسیه در این باره گفت: ایران و روسیه مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری دارند و شورای مسلمانان روسیه علاقمند بهره گیری بیشتر از این ظرفیت هاست.
وی افزود: ایران و روسیه از گذشته همکاری های خوبی در حوزه های فرهنگی و اسلامی داشته اند اما با امضای این توافقنامه این همکاری ها منسجم تر و گسترده تر ادامه خواهد یافت.
رئیس شورای مسلمانان روسیه همچنین از نقش مهم ایران در آموزش و سازماندهی اعزام زائران بیت الله الحرام از روسیه به سرزمین وحی و برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و تلاش برای همگرایی امت اسلامی قدردانی کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز درباره این توافقنامه گفت : ایران و روسیه روابط فرهنگی عمیقی دارند و این توافقنامه برای نهادینه سازی همکاری ها در قالب چشم اندازی با نگاه به افق های آینده به امضاء رسید.
خرمشاد افزود: نوع نگاه شورای مسلمانان روسیه به اسلام نگاهی عقل گرا ، معنویت گرا و دارای اصالت نزدیک به نگاه جمهوری اسلامی ایران است که زمینه همکاری ها را بیش از پیش فراهم کرده است.
در پایان این دیدار نشان رسمی شورای مسلمانان روسیه به دکتر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعطاء شد.
دیدار با آندری بوسیگین معاون وزیر فرهنگ روسیه از دیگر برنامه های نخستین روز سفر محمدباقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مسکو بود.
در این دیدار دو طرف بر گسترش همکاری های فرهنگی از جمله برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه و روسیه در ایران تاکید کردند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با جمعی از شخصیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی روسیه در محل رایزنی فرهنگی ایران در مسکو دیدار و درباره مهمترین اولویت ها سیاسی و فرهنگی جهان اسلام و روابط میان ایران و روسیه و نقش و جایگاه نخبگان در گسترش همکاری ها گفتگو کردند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سفر به روسیه از دانشگاه زبان شناسی مسکو و کرسی زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه دیدن می کند و بنیاد ایران شناسی در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو با حضور خرمشاد و مقامات روس گشایش خواهد یافت.
تصویر دارد
۲۶۲

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.