ایران و مصر قدرت عربستان و آمریکا را خنثی می کنند

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از “راشا تودی”؛  مایکل هیوز، استراتژیست سیاست خارجه در موسسه “ائتلاف جدید راهبردهای جهانی” واشنگتن در گفتگو با شبکه خبری راشا تودی، گفت: محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر قصد دارد برای متوازن کردن قدرت در منطقه، در کنار ایران و چین بایستد.
 
وی می گوید؛ چندین دهه است که مصر به کمک های مالی آمریکا متکی بوده است و قبلا سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک دریافت می کرد.
 
اکنون محمد مرسی هفته آینده برای جلب سرمایه گذاری راهی چین خواهد شد. این سفر پیام آشکاری را مخابره می کند که او (مرسی) تلاش دارد با تغییر رویکرد از غرب به سوی چین، توازن مجدد را برقرار کند.
 
مصر به پول نقد آمریکا، صندوق بین المللی و حکام عرب حوزه خلیج فارس نیاز مبرم دارد، اما به دلیل منافع ژئوپلتیکی قاهره مصری ها می خواهند در درازمدت با چین روابط بهتری داشته باشد.
 
چین می تواند خلاء غرب را پرکند و مصری ها دیگر مجبور نیستند به غرب متکی باشند.
 
این تحلیلگر آمریکایی می افزاید؛ چین نیز در عوض، نیاز دارد به مدیترانه و کانال سوئز دسترسی داشته باشد، چیزی که آمریکا در حال حاضر از آن برخوردار است.
 
اگرچه ابتدا به نظر می رسد چین چیز زیادی بدست نمی آورد، اما واقعیت این است که این دو امتیاز (دسترسی به مدیترانه و کانال سوئز) امتیازهای خیلی بزرگی هستند، زیرا پکن می خواهد به بنادر دست یابد.
 
هیوز گفت: “آنها می خواهند خود را با غیر متعهدها هم پیمان کنند. اتحاد با مصر و جداکردن آن از آمریکا، برای چین یک پیروزی است.”
 
بر کسی پوشیده نیست که محمد مرسی پس از چین راهی ایران که یکی از معضلات اصلی غرب در حال حاضر است، خواهد شد.
 
با در نظر گرفتن تنش های موجود بر سر پروژه هسته ای تهران، این اقدام مرسی تحریک آمیز است. با این وجود، احساسات میان تهران و قاهره دوجانبه است.
 
هیوز در توضیح این جمله خود، گفت؛ اینجا حلقه ارتباط (میان تهران و قاهره) اسرائیل است. مصر می تواند با اهرم روابط خود به اسرائیل فشار آورد تا صحبت در مورد بمباران ایران را متوقف کند.
 
وی افزود: اگر مرسی بتواند اسرائیل را از بمباران ایران منصرف کند، این امر بسیار شگفت انگیز خواهد بود.
 
اگر مصر ایران را به عنوان شریک خود داشته باشد، مجبور نخواهد بود به آمریکا و اسرائیل متکی باشد و آنها (تهران_ قاهره) می توانند قدرت حکام حوزه خلیج فارس را خنثی کرده و قدرت را موازنه کنند.
 
هیوز افزود: اخوان المسلمین که مرسی نماینده آن است، با عربستان سعودی مشکلات بسیاری دارد.
 
با وجود آنکه اخوان المسلمین سنی و ایران شیعه است، آنها در برابر عربستان سعودی، اشتراکات فراوانی دارند. البته آشتی مصر با ایران، اسرائیل را خشمگین می کند.
 
ایالات متحده آمریکا نگران خشونت های فزاینده در منطقه صحرای سینا است و هیلاری کلینتون به دنبال برقراری گفتگو میان مصر و اسرائیل است.
 
مایکل هیوز معتقد است؛ اخوان المسلمین و مصر به آرامی و به تدریج در حال دور شدن از آمریکا و اسرائیل است. اسرائیل در درازمدت متوجه خواهد شد که تمام توپها در زمین مصر است، زیرا اسرائیل به شدت به معاهدات صلحی که با مصر منعقد کرده و تل آویو را تا دم مرگ می ترساند، وابسته است.
 
این تحلیلگر آمریکایی پیش بینی می کند؛ با حضور مرسی در راس قدرت، مصر به زودی بازیگر مهمی خواهد شد؛ زیرا مرسی قصد دارد منطقه را متوازن کند. مرسی بسیار باهوش است.
 
هیوز نتیجه گیری کرد که “من فکر می کنم ایران و مصر قصد دارند قدرت آمریکا و عربستان را خنثی کنند.”  


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.