ایــران چـهـارمـیـن تـولـیـدکنـنـده “طــلای ســبـز”

سالانه نزدیک به دو میلیون تن گردو در کشور‌های مختلف جهان برداشت می‌شود که کشورمان با برداشت حدود ۳۰۰ هزار تن پس از چین، آمریکا و ترکیه در رتبه‌ چهارم تولید این محصول که “طلای سبز” بخش کشاورزی محسوب می‌شود، قرار دارد.

به گزارش ایسنا طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر ۱۸۲ هزار هکتار باغ گردو و ۸۵ هزار بهره‌بردار در تولید این محصول اشتغال دارند که ۱۰ درصد گردوی جهان را تولید می‌کنند.

در این میان شهر تویسرکان استان همدان به عنوان پایتخت طلای سبز کشور شناخته می‌شود اما چالش‌های فرآوری و صنایع تبدیلی گردو یکی از مشکلات این محصول است که امید می‌رود با توسعه بکارگیری دستگاه گردو شکن مستقل از اندازه، در امر تولید و فرآوری گردو بتواند رشد ارزنده‌ای را در تولید کیفی و افزایش درآمد بهره‌برداران و همچنین جلوگیری از هدر رفت سرمایه بخش کشاورزی به دنبال داشته باشد.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی یکنواخت نبودن گردوی تولید شده در کشور از نظر شکل، اندازه و عدم امکان فرآوری، درجه‌بندی و بسته‌بندی مناسب آن، فرآوری، پوست‌کنی و مغزکنی به شیوه دستی این محصول در اکثر مناطق کشور، هزینه‌های بالای فرآوری و بسته‌بندی محصول گردو و مشکلات بهداشتی آن، مزیت رقابتی این محصول را در بازارهای جهانی با چالش روبه‌رو کرده به‌طوری که با وجود سهم ۱۰ درصدی کشور در تولید جهانی این محصول سهم ناچیزی در تجارت جهانی گردو عاید کشور می‌شود.

سعدالله اسکندی همچنین از نابسامانی سیستم تنظیم بازار این محصول ارزشمند گلایه و اظهار کرد: این امر باعث شده درآمد بهره‌برداران جوابگوی هزینه‌های تولید نباشد و از سوی دیگر قیمت بالای این محصول در بازار، مصرف‌کنندگان را برای تهیه آن با مشکل مواجه کند.

طبق برنامه پنجم توسعه باید بیش از ۴۰۰ هزار تن از این محصول اقتصادی از باغات کشور برداشت شود که استان همدان مقام نخست کشور در تولید گردو را دارد و هر ساله محصول مرغوب این استان که از نظر میزان چربی، درصد بالای مغز نسبت به کل میوه و سفیدی و درشتی مغز از بهترین گردوهای جهان محسوب می‌شود به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

گذشته از تولید، اشتغالزایی و ارزآوری صادراتی، درخت گردو برای حفظ محیط زیست جایگاه و ارزش‌ والایی دارد چراکه گردو با توجه به سیستم گسترده و عمیق ریشه‌ای (که قادر است تا اعماق بیش از دو متر در زمین نفوذ کند) باعث تثبیت و حفاظت خاک شده و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه شرایط کشت و پرورش گردو در اغلب شهرهای کشور و حواشی آنها وجود دارد، با ترویج توسعه باغات گردو، علاوه بر استفاده از این میوه به عنوان تولید یک منبع غنی و چوب مرغوب، از فرسایش خاک جلوگیری خواهد شد و زیبایی و پاکیزگی هوای شهرها را نیز فراهم می‌کند.

گردو با انواع آب و هوای ایران ازجمله اقلیم کوهستانی، خزری، گرمسیری و نیمه‌گرمسیری سازگار است اما گردوی تولید‌شده در مناطق کوهستانی از کیفیت و چربی بیشتری برخوردار هستند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.