ایـــران؛ اولــین تـولـیـد‌کـنـنـده انــار در جـهــان

سالانه یک و نیم میلیون تن انار در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن اولین تولیدکننده این میوه پاییزه محسوب می‌شود.

 

مجتبی شادلو ـ رییس اتحادیه باغداران کشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که وضعیت تولیدات محصولات باغی در سال جاری از نظر کمی و کیفی بهتر از سال گذشته است، گفت: درختان انار که در سال ۸۶ دچار سرمازدگی شدند و بخش عمده‌ای از آن‌ها حذف شده بود امسال مثمر‌شده و به بار نشسته‌اند.

 

وی با اشاره به این‌که تا یک ماه دیگر برداشت انار آغاز می‌شود، گفت: انار محصول استراتژیک استان‌های مرکزی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان و سپس تهران است.

 

شادلو با بیان این‌که ایران اولین تولید‌کننده‌ انار در جهان است، گفت: امسال سال انار بوده و تولید این میوه در سال جاری از سال‌های گذشته بیشتر است.

 

رییس اتحادیه باغداران کشور پیش‌بینی کرد: امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن انار تولید می‌شود که با توجه به جایگاه صادراتی ایران در بازار جهانی این محصول، صادرات چشمگیری خواهیم داشت.

 

به گفته‌ وی انار تهران که در نواحی مرکزی پایین‌‌دست فیروز‌کوه، دماوند و ورامین تولید می‌شود از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

شرایط آب و هوایی استان فارس مناسب کشت و پرورش محصول انار است و این استان از نظر میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه اول تولید را در بین استان‌های کشور دارد.

 

در استان تهران نیز ۶۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد که ۱۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود و طی برنامه پنجم توسعه باید سطح باغات انار تا ۵۰۰ هکتار افزایش یابد.

 

استان یزد نیز ۷۱۱۷ هکتار باغ انار دارد که طبق پیش‌بینی سازمان جهاد کشاورزی این استان ۸۳ هزار و ۶۰۰ تن محصول امسال برداشت خواهد شد.

 

شهرستان‌های میبد، یزد و تفت بیشترین سطح زیر کشت انار در استان یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بر اساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از ۷۶۰۰ تن انار به ارزش ۱۱٫۳ میلیون دلار از کشور صادر شده است که عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان و روسیه به ترتیب بزرگترین بازارهای صادراتی انار ایران در سال گذشته بودند.

 

پایین بودن عملکرد، کاهش صادرات، بالا بودن قیمت تمام شده محصول، کمبود صنایع فرآوری، کمبود سالن‌های بسته بندی مناسب و سردخانه در مناطق تولید انار را از نقاط ضعف تولید انار در کشور هستند.

 

انار بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و پس از ایران هندوستان دومین تولیدکننده انار به شمار می‌رود.

بازرگانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.