اپراتور سوم تلفن همراه تنها ۷ ماه تا پایان دوره انحصار فرصت دارد

اپراتور سوم تلفن همراه تنها ۷ ماه تا پایان دوره انحصار فرصت دارد

تغییرات و تحولات مدیریتی در سازمان تامین اجتماعی در کنار موضوعاتی همچون اشغالی فضای فرکانسی و تامین تجهیزات به طور مستقیم روی پروژه رایتل و تامین بودجه‌های مورد نیاز آن تاثیر گذاشته و موجب شده تا ۱۷ ماه از دوره انحصارش را از دست بدهد.

به گزارش عصر ارتباط، این اپراتور به دلیل عدم برخورداری از سرمایه‌گذار خارجی و حتی شریکی ایرانی به دلیل قرار گرفتن در زیرمجموعه پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی به شدت تحت تاثیر عزل و نصب‌ها، رفت و آمدها، گفت و شنودها و تصمیمات خارج از مجموعه خود است و این موضوع ظاهرا یکی از مشکلات اساسی این اپراتور برای تامین بودجه و ادامه توسعه شبکه‌اش است.

این اپراتور که پیش از راه‌اندازی شبکه خود از مشورت اپراتور سفرکام فرانسه بهره می‌برد، ظاهرا تنها تیم همکار خارجی خود را به غیر از چینی‌ها از دست داده است. چرا که این اپراتور تنها از راهکارها و تجهیزات دو اپراتور چینی هواوی و ZTE بهره می‌برد که ZTE نیز به دلیل فشارهای دادگاه‌های آمریکایی به دلیل روابطش با ایران از میزان حضورش در بازار کشور کاسته است.

شاهین آرپناهی مدیرکل برند و ارتباطات رایتل موضوع تاخیر در راه‌اندازی شبکه این اپراتور به دلیل چالش‌های پیش روی ZTE را تائید نکرد و گفت: «از تجهیزات هر دو وندور مخابراتی چینی استفاده می‌کنیم.»

رحمت‌اله حافظی رئیس پیشین سازمان تامین اجتماعی از عرضه سهام این اپراتور در زمستان سال ۹۰ خبر داده بود اما با رفتن او از این سازمان و ورود رئیس پرچالش دیگر این وعده هنوز عملیاتی نشده و به دست فراموشی سپرده شده است.

درحالی که ورود این اپراتور به بورس به عنوان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این اپراتور به جای بهره‌مندی از یک شریک یا سرمایه‌گذار خارجی مطرح شده بود، آرپناهی استفاده از سرمایه و تجربه یک سرمایه‌گذار خارجی را به عنوان یک گزینه مطرح می‌کند اما استفاده عملیاتی از آن به عنوان رهیافتی برای خروج از این وضعیت را رد می‌کند.

او افزود: «رایتل تنها پروژه کشور نیست که تاخیر دارد اما بخش قابل توجهی از تاخیرها ریشه در جاهایی دارد که ما اختیاری نداشتیم و تحت اراده اپراتور نبوده است.»

این اپرتور که اکنون در شهرهای تهران، کرج، مشهد و شیراز فعالیت می‌کند، تا نیمه‌های تیر ماه سال ۹۱ با استقبال و ثبت‌نام ۶۵ هزار متقاضی مواجه شده بوده است اما تنها یک سوم آنها در شهرهای کرج و البرز نسبت به تکمیل مراحل ثبت‌نام خود اقدام کردند تا در گروه نخستین کاربران نسل سوم تلفن همراه باشند.

آرپناهی، اولویت نخست شبکه رایتل را گسترش شبکه و امور زیرساختی این اپراتور می‌داند و عرضه خدمات محتوایی را در کنار آن عنوان می‌کند. خدماتی که در صورت عرضه آنها روی بستر اینترنت پرسرعت موبایل باید دو اپراتور قبلی را به دلیل برخورداری از فناوری قدیمی‌ترکنار بزند.

موسسه بیزینس مانیتور در آخرین تحلیل خود از بازار تلفن همراه ایران، ورود اپراتور سوم را آغازگر جنگ قیمت در خدمات موبایل توصیف کرده است. جنگی که رایتلی‌ها معتقدند در آن ردپایی ندارند.

علیرغم اینکه دو اپراتور فعلی بازار تلفن همراه کشور برای کسب سهم بیشتر از بازار وارد پیکارهای تعرفه و قیمت‌گذاری شده‌اند اما رایتل برخلاف پیش‌بینی‌ها مشترکان پردرآمد بازار را هدف قرار گرفته است تا با واگذاری سرویس‌های منحصربه فرد نسل سوم تلفن همراه درآمد قابل توجهی را نیز جذب کند.

رایتل معتقد است سرویس‌های موجود در بازار تلفن همراه کشور رقیب رایتل نیستند تا این اپراتور خود را در برابر آنها قرار بدهد و به همین دلیل در ظاهر عطای رقابت در این بازار را به لقایش بخشیده است.

آرپناهی گفت که رایتل برای رقابت در بازار تلفن همراه کشور و کسب سهم بیشتر از بازار، زمین قیمت و تعرفه را به عنوان استراتژی اصلی انتخاب نکرده است و امیدوار است تا طی ماه‌های آینده تعداد مشترکان آن با رشد انفجاری مواجه شود.

درحالی که این اپراتور از مجوز ارایه خدمات نسل دوم نیز برخوردار است، توسعه شبکه نسل سوم موبایل را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند از این مجوز متمایز خود در برابر دیگر اپراتورها بهره‌برداری کند. به همین دلیل رایتل نسبت به تدوین نقشه راه خدمات ارزش افزوده اقدام کرده و قصد دارد تا پایان سال جاری گروهی از خدمات ویژه فناوری نسل سوم تلفن همراه را در اختیار مشترکان خود قرار دهد.

این اپراتور روی ارایه سرویس‌های تلویزیونی همچون تلویزیون موبایل و ویدئوهای درخواستی (VoD) تمرکز کرده است تا روی سرویس اینترنت پرسرعت رایتل آنها را عرضه کند.

درحالی که ارایه سرویس اینترنت پرسرعت روی تلفن همراه یکی از خدمات ارزش افزوده این اپراتور محسوب می‌شود اما محدودیت واگذاری اینترنت با سرعت بیش از ۱۲۸ کیلوبیت به کاربران خانگی یکی از محدودیت‌هایی است که این اپراتور با آن مواجه است.

آرپناهی نیز تفسیر محاسبه کاربران موبایل به عنوان کاربر خانگی یا غیرخانگی را یکی از چالش‌های رایتل عنوان کرد و گفت: «به همین دلیل با احتیاط اینترنت پرسرعت با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت را به تمامی کاربران واگذار کرده‌ایم.»

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.