اپرا وینفری ،پرنفوذترین چهره سرشناس جهان در ۲۰۲۴

مجله فوبز لیست ۱۰۰ چهره سرشناس برتر را در ۲۰۲۴ منتشر کرد ، ۱۰ نفر اول این لیست ، ۶ زن و ۴ مرد هستند و اپرا وینفری برای پنجمین بار عنوان نخست این لیست را به خود اختصاص داده است .

اپرا وینفری‌،  برای پنجمین بار عنوان مشهورترین چهره بانفوذ جهان را به انتخاب فوربس از آن خود کرده است. خانم وینفری  حدود ۷۷ میلیون دلار بین ژوئن ۲۰۱۲ و ژوئن ۲۰۲۴ درآمد داشته است، در حالی که این مبلغ بالاترین درآمد در این لیست نیست عوامل دیگری نظیر شهرت و نفوذ در میان مردم و مطبوعات و قدرت شبکه های اجتماعی موجب اختصاص این رتبه به او شده است .
۱۰ فرد برتر در لیست فوربس  عبارتند از : ۱)اپرا وینفری،  ۲) لیدی گاگا،  ۳)استیون اسپیلبرگ ، ۴) بیانسه، ۵)مدونا  ، ۶)تیلور سویفت، ۷)بون جووی ، ۸)راجر فدرر ، ۹ )جاستین بیبر ، ۱۰)الن دجنرس

اپرا کیست ؟

اپرا گِیل وینفری (Orpah Gail Winfrey)‏ تهیه کننده، بازیگر، مجری، خیر و از مشهورترین و مطرح‌ترین مجری های تلویزیونی آمریکا و جهان است.
اپرا وینفری به عنوان ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی‌تبار قرن بیستم رتبه بندی شده‌است. او فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف انسان دوستانه انجام داده و بزرگترین خیر و نیکوکار سیاه پوست در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود. او هم اکنون با نفوذترین زن در جهان محسوب می‌شود. وی از چنان نفوذ چند جانبه‌ای در میان افکار عمومی آمریکا برخوردار است که با حمایت و جهت‌گیری خود می‌تواند یک کتاب یا رییس جمهور را در این کشور به موفقیت برساند.
او تا کنون در کارهای فراوانی فعالیت داشته‌است اما مهم‌ترین کار وی برنامهٔ تلویزیونی «اپرا» است. این برنامه بالاترین در نوع خود در تاریخ شناخته شده است که از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱ پخش می‌شد.

اپرا وینفری در ۲۹ ژانویه ۱۹۵۴ در می‌سی‌سی‌پی، از مادری نوجوان به دنیا آمد. مادرش ورنیتا لی ۱۸ ساله خدمتکار بود. پدرش ورنن وینفری ۲۰ ساله در ارتش خدمت می‌کرد. دوران کودکی او سخت و طاقت فرسا و سرشار از فقرو آزارها و سوئ استفاده اطرافیان بود . مادرش از شدت فقر توان نگهداری از او را نداشت و او را نزد پدرش فرستاد . او در سال ۱۹۶۷ از خانه گریخت. در سال ۱۹۶۸ در ۱۴ سالگی باردار شد ولی بچه خود را از دست داد و پسری مرده به دنیا آورد. پس از آن او با خود عهد کرد که زندگی‌اش را تغییر دهد. پدر هم تصمیم گرفت با انضباط و سخت گیری به او کمک کند تا بتواند زندگی‌اش را دگرگون کند. او تحصیلاتش را ادامه داد و پدرش او را تشویق می‌کرد که همیشه بهترین باشد. اپرا مجبور بود هفته‌ای یک کتاب بخواند و مطلبی درباره آن بنویسد.

 

در ۱۷ سالگی گزارشگر رادیو نشویل شد. برای اینکه بتواند به کار در رادیو وتلویزیون ادامه دهد، برای تحصیل به دانشگاه تنسی رفت و در رشته هنرهای نمایشی و ارتباط کلامی مشغول به تحصیل شد و همزمان، به طور نیمه وقت در رادیو محلی مشغول به کار شد.
در همان نخستین سال تحصیل در دانشگاه دو جایزه برای دو نمایش به او تعلق گرفت. در ۱۹۷۶ مجری خبر تلویزیونی در بالتیمور شد. در ۱۹۷۸ علاوه بر گزارشگری و گویندگی به اجرای یک برنامه تلویزیونی هم پرداخت که بسیار موفقیت‌آمیز بود. سپس در ۱۹۸۳ به اجرای برنامه صبحگاهی ای ام شیکاگو پرداخت. این برنامه با برنامه پرطرفدار دانا هیو رقابت می‌کرد و در ظرف کمتر از یک سال به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها تبدیل شد. این برنامه پس از گسترش در سپتامبر ۱۹۸۵ به «شوی اپرا وینفری» تغییر نام داد.

او در همان سال ۱۹۸۵ در فیلم رنگ ارغوان که بر اساس رمان الیس واکر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته می‌شد بازی کرد و برای بازی در نقش مکمل فیلم، نامزد جایزه اسکار شد و همچنین از او برای بازی در فیلم پسر بومی قدردانی شد.

در سال ۱۹۸۶ نخستین برنامه اپرا به صورت سراسری در آمریکا پخش شد .اپرا در این باره می‌گوید:
در ابتدا هدفم از اجرای این برنامه این بود که به وسیله رسانه تلویزیون بتوانم مردم را تشویق کنم به آنها روحیه داده و سطح آگاهی آنها را بالا ببرم اما اکنون ماموریتم این است که زندگی دیگران را دگرگون کنم و به آنها کمک کنم تا خودشان را جور دیگر ببینند و برای آنها شادی و رضایت خاطر به ارمغان آورم.”

 

شوی اپرا وینفری در کمتر از یک سال به یک برنامه سراسری، زنده و درجه یک تبدیل شد. در ژانویه ۱۹۸۷ سه جایزه امی به او تعلق گرفت. جایزه بهترین اجرا، کارگردانی و برنامه گفتگو. سال بعد دوباره این موفقیت تکرار و جایزه گوینده سال به اپرا اهدا شد. او در میان تمام زنانی که تا آن تاریخ آن جایزه را دریافت کرده بودند از همه جوان‌تر بود. تاکنون ۳۴ جایزه امی به اپرا اهدا شده و در سال ۱۹۸۸ جایزه موفقیت در زندگی به او اهدا گردید.

وینفری که در کودکی و نوجوانی زندگی تلخ و سختی را پشت سر گذاشته است ،از پیشکسوت‌های برنامه‌های اعترافی به‌شمار می‌آید. برنامه‌هایی که در آن مصاحبه شوندگان با صداقت تمام از تجربیات زندگی خود حرف می‌زنند. او از کسانی بود که مسائل تلخ اجتماعی همچون افسردگی و سوءاستفاده از کودکان را در برنامه‌اش مطرح کرد. علاوه بر این «برنامه اپرا وینفری» محل حضور افراد مشهور و سیاستمداران صاحب‌نام بود، حتی گاهی در این برنامه‌ها٬ ستاره‌ها و سیاستمداران از اشتباهاتی که مرتکب شده بودند از بینندگان عذرخواهی کردند.

بیشتر درآمد اپرا از ۲۵ سال فعالیت از برنامه های روزانه تلویزیونی بدست آمده است او  پس از کناره‌گیری از اجرای برنامه تلویزیونی پرسابقه خود یک شبکه‌ی تلویزیونی اختصاصی به نام شبکه OWN به راه انداخت.

او همچنین به حمایت از آموزش و اختصاص ۱۰۰ میلیون در اکادمی آموزشی دختران در جنوب آفریقا پرداخته است.او در طول عمر خود بالغ بر ۴۰۰ میلیون صرف امور خیریه کرده است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.