اپل به جنگ مجرمان سایبری می‌رود یا به جمع آن‌ها می‌پیوندد؟

جدیدترین اختراعی که اپل به نام خود ثبت کرده است، یک فن آوری حفاظت از حریم شخصی است که به کاربران امکان می دهد هویت واقعی خود را در پشت دیوار شلوغی پنهان کند.

اختراع تازه اپل که روز سه شنبه توسط دفتر ثبت علائم تجاری و اختراعات آمریکا به رسمیت شناخته شد، سیستمی است که مجموعه اطلاعات هویتی کاربر را جمع آوری کرده و سپس جزئیات غلطی را وارد آنها می‌کنند و بدین ترتیب توده ای از اطلاعات درهم برهم و بی معنا ایجاد می‌شود که سارقان اطلاعات را فراری خواهد داد. اپل این فرایند محافظت از اطلاعات شخصی را ” آلوده کردن پروفایل های الکترونیکی” نامیده است.

مشخصات هویتی کلونی شده برای کاربر اصلی ایجاد می شود. جایی که عدد زمینه‌های مورد علاقه فرد با علایق حقیقی او متفاوت باشد،  به مشخصات کلونی شده وی متصل می شوند. انگاه برنامه به صورت اتوماتیک وار علایق دیگری هم وارد آنها می کند و آنهایی که در شبکه‌ها جاسوسی می کنند وقتی با آن کلونی هویتی مواجه می شوند، متوجه تفاوت این دو نخواهند شد.

به طور خلاصه می توان گفت این فرایند، تاکتیک کاملا متفاوتی برای مبارزه با تهاجم به حریم خصوصی افراد در اینترنت است.در واقع به جای پنهان کردن هویت واقعی – که با گسترده تر شدن نفوذ اینترنت در زندگی مان کم کم غیر ممکن می شود- ایده اپل ، هویت واقعی فرد را در پشت دیوار شلوغی پنهان می کند.

بر این اساس جلوی جمع آوری اطلاعات گرفته نمی شود بلکه آنها به سوی کلونی از داده های هویتی سوق داده می شوند که  عمدا با اطلاعات متفاوت دیگری پر شده که اطلاعات اصلی فرد را آلوده کرده است.

ایده جالبی است. البته تضمینی وجود ندارد اپل محصولی تولید کند که این فن آوری آلوده کرده پروفایل‌ها را در آن به کار ببرد. اما همین که کمپانی بزرگ کوپرتینویی خود را به این وادی کشانده ،دلگرم کننده است.

همچنین باید توجه داشته باشیم که چنین فن آوری تنها تلاشی فردی مختص اپل نیست. اپل به خاطر عدم دقت کافی در حفظ حریم خصوصی خودش هم بدنام است. این اختراع نه شما را مدنظر قرار داده و نه هیچ کس دیگر را. در واقع ارائه همچون اختراعی از سوی هر کمپانی بزرگی کمی عجیب است. همانطور که خود اپل دربرگه ثبت اختراعش نوشته: افراد، به خصوص شهروندان آمریکایی همواره درباره انگیزه‌ها و اقدامات دولت‌ها و کمپانی‌های بزرگ مشکوک هستند.

در واقع باید اعتراف کنیم که غیر معمول بودن این اختراع به واقع شک برانگیز و تاحدی ناراحت کننده است. درواقع خیلی رویایی‌تر از آن است که بخواهد به حقیقت بپیوندد.

جزئیات مربوط به این اختراع بسیار گسترده و پیچیده است. اگر کسی می خواهد از کل قضیه سر دربیاورد ، پیشنهاد می کنم به  سند ثبت اختراع مراجه کند.

Digitaltrends / ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.