اژه‌ای: بیان اسامی‌ مخفف حالت‌ مسخره پیدا کرد

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه و با اشاره به علت طرح نام رحیمی بدون اثبات جرم وی گفت: آقا فرمودند آبروی افراد را حفظ کنید و اسامی کسانی را که جرم‌شان اثبات نشده، مطرح نکنید.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مختصر کردن نام متهمان در جلسات علنی دادگاه فساد گفت: این موضوع به حالت استهزا درآمده، اما هیچ بازدارندگی‌ای هم نداریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، جمعی از اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران هفته گذشته با حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه دیداری چهره به چهره داشتند.  

در این دیدار دانشجویان به بیان مطالبات و دغدغه های خود در مورد پرونده های مختلف قضائی پرداختند که اژه ای نیز به این سوالات پاسخ داد.  

در ابتدای این دیدار مطالبات دانشجویان بر اساس محورهای زیر مطرح شد:

۱- عدم حضور مسئولان قوه قضائیه در جلسات دانشجویی و عدم تعامل این دستگاه با مجامع علمی و دانشگاهی

۲- چرایی برخورد قاطع و تند قوه قضائیه با جوانان انقلابی

۳- عدم جدیت دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده خواصی همچون رحیمی و مرتضوی

۴- علت عفو ناگهانی ملک زاده و سمت جدید

۵- مشخص نبودن مجرم بودن یا نبودن مهدی هاشمی و اجرا نشدن حکم فائزه هاشمی

۶- چرایی عدم رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه

۷- نقدناپذیری قوه قضائیه

۸- عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی برای حل مشکل گرانی

۹- اطاله در دادرسی

۱۰- عدم اقدام مناسب قوه قضائیه در پیشگیری از جرایم

۱۱- مخرب بودن فضای زندان‌ها

۱۲- چرایی عدم اجرای حکم قاطع برای گردانندگان سایت‌های مستهجن همچون سعید ملک‌پور
در مبارزه با ظلم جبهه خودی نیز هزینه می‌دهد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه این جلسه در پاسخ به مطالبات دانشجویان ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جلسه‌ای گفت: باید بدانیم که مقابله با ظلم و تحقق عدالت یکی از وظایف و مسئولیت‌های مهم و اساسی تک‌تک افراد است.

وی با بیان اینکه این عملکرد هزینه دارد، افزود: نمی‌شود با ظلم مقابله کرد و هزینه نداد؛ این در حالی است که بخشی از هزینه‌های آن، خون دل خوردن جبهه خودی است.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: علاوه بر مایوس نشدن در این مسیر، بخصوص از جهت مشکلاتی که از ناحیه جبهه خودی پیش می‌آید، این جبهه نباید دچار انحراف شود؛ به این ترتیب راه‌ها و اولویت‌ها را نباید اشتباه گرفت، در حال حاضر احساس می‌کنم با کسی صحبت می‌کنم که از خود صاف‌تر، پاک‌تر و دلسوزتر است و انگیزه قوی دارد.

باید فرق بین نقد و تخریب را بدانیم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به مطالبه دانشجویان در مورد توبیخ، بازخواست و صدور حکم برای تعدادی از دانشجویان منتقد، با بیان اینکه مرز بین تخریب و نقد بسیار ظریف است، گفت: باید بدانیم کجا تخریب و کجا نقد کنیم؛ آیا یک مطلب می تواند علاوه بر نقد، تخریب هم باشد؟ آیا می‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد؟

وی افزود: مسئله دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا مصلحتی وجود دارد یا خیر، اگر مصلحتی هست معیار آن چیست و مرجع تعیین مصلحت کیست؟ این در حالی است که در یک خانواده یک فرد به عنوان مرجع تصمیم‌گیرنده، نحوه برخورد با عضو خاطی را مشخص می‌کند.

برخی از اختلافات درون نظام ناشی از زیاده‌خواهی است

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه بدون تردید یکسری از مصحلت‌ها کلی است و باید زمان، مکان و بسیاری شرایط دیگر را در نظر گرفت، بیان داشت: باید دید که همه اختلافات درون خانوادگی ما بر اساس خودخواهی و زیاده‌خواهی است یا خیر، بدون تردید بخشی از آن چنین است، نه همه آن.

حجت الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: همه این شرایط نحوه تصمیم‌گیری و مصلحت اندیشی را مشخص می کند و همه قوا با توجه به شرایط تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی ادامه داد: آنجایی که امر دوران پیدا می‌کند باید بین بد و بدتر، اهم و مهم شود، اما باید دانست که شاخص اهم بودن چیست.

سخنگوی دستگاه قضایی اظهار داشت: اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم، باید قانون را به مرحله اجرا برسانیم و غیر از این راهی نیست؛ زیرا از طریق متعارف نمی‌توان مسئله‌ای را اثبات و مجازات را انجام داد.

در حال حاضر به قاچاقچیان اصلی مواد مخدر رسیده‌ایم

وی با اشاره به یکی از مشکلات جدی ایران که مواد مخدر صنعتی است، گفت: ما همه توان خود را برای حل این مشکل مصرف می کنیم ،شخصا وقت بسیاری برای حل آن می گذارم و می بینید که تعداد معتادان کمتر شده اند ؛ زیرا ما به قاچاقچیان اصلی رسیده ایم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با ارائه ارائه آماری از تعداد اعدامی های مواد مخدر در سال گذشته گفت:  به دلیل رسانه ای نشدن این آمار قابلیت بازدارندگی ندارد.

اعلام اسامی مخفف متهمان فساد بانکی به حالت استهزا درآمده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده مفاسد اقتصادی بیان داشت: در راستای رسیدگی به پرونده فساد بانکی، یک دوره دیگر از سخنان مقام معظم رهبری در مورد فساد بانکی از سال ۷۰ تا ۹۰ را از دفتر ایشان گرفته و مطالعه کردم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مختصر کردن نام متهمان در جلسات علنی دادگاه فساد گفت:  این موضوع به حالت استهزا درآمده، اما هیچ بازدارندگی‌ای هم نداریم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه و با اشاره به علت طرح نام رحیمی بدون اثبات جرم وی گفت: آقا فرمودند آبروی افراد را حفظ کنید و اسامی کسانی را که جرم‌شان اثبات نشده، مطرح نکنید.

وی افزود: من از وی اسم نبردم ،یکی از خبرنگاران که در همه نشست‌‌ها حضور دارد، اسم این فرد را مطرح کرد.

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: من نیز به وی گفتم فردی که شما مطرح می‌کنید بر اساس اظهارات و مستندات ،اتهام متوجه اوست.

همه مدیران نسل بعد از انقلاب بد نیستند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به علت عدم حضور و تعامل قوه قضائیه با دانشگاه ها و دانشجویان ادامه داد: تعدادی از مدیران کشور نسل بعد از انقلابند که همه آنها نیز آدم‌های بدی نیستند، اما علت برطرف نکردن توقع شما جهت حضور در دانشگاه را باید بررسی کنیم؛ البته با توجه به اینکه خود آنان نیز در سن شما، همین انتظارات را از مسئولان داشتند.

بعضی قضات خوش نام به اجرای طرح پیشگیری از جرایم انتقاد جدی داشتند

وی در پاسخ به مطالبه دانشجویان در مورد وظیفه پیشگیری از جرایم قوه قضائیه بیان داشت: مسئله پیشگیری مهم است؛ در اصل ۱۵۶ قانون اساسی هم وظایفی در این زمینه برای قوه تعریف شده است، یکی از اقدامات آیت‌الله آملی لاریجانی در زمان انتصاب، برگزاری چندین جلسه با بعضی قضات خوش‌نام بود؛ زیرا وی نیز وظایف قوه در پیشگیری از جرایم را بیش از اقدامات انجام شده می دانست، اما برخی قضات زیر بار نرفتند و گفتند این اقدامات وظیفه قوه قضائیه نیست.

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینکه منظور از پیشگیری، حل تمام مشکلات نیست، ادامه داد: اما یک سوال اینجا مطرح می‌شود و آن این است که یک جرم هنگام وقوع علل و عوامل متعددی دارد؛ از دلایل وقوع جرم در همه دنیا اختلاف طبقاتی، جهل، فقر، ‌بیکاری، طلاق و بالا رفتن سن ازدواج است و قوه توان حل تمام این مشکلات را ندارد.

از موضع خود کوتاه نیایید حتی اگر برایتان هزینه داشته باشد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: بسیاری از نقدهای شما را می‌پذیرم و این مطالبات حتماً موثر خواهد بود؛ در واقع در بسیاری از مسائل با شما هم عقیده هستم و بیشتر از شما از عدم تحقق بعضی مسائل رنج می‌برم.

وی افزود: شما از بیرون به مسائل نگاه می‌کنید و شاهد اتفاقات هستید، اما من نمی‌توانم پاسخگوی کاری که نمی‌توانم انجام دهم باشم، اما بدانید اگر علل بسیاری از مسائل باز شود شما هم با من هم عقیده خواهید بود.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه ما مصلحت‌اندیشی را قبول داریم، اما فقط مامور به آرمان‌گرایی هستیم؛ ما هم بسیار دوست داریم که به دادگاه نرویم، بیان داشت: من معتقد نیستم هر قاضی‌ای می تواند مصلحت‌اندیشی کند؛ من می‌گویم وقتی یک خلاء وجود دارد بعضی مصلحت‌ها هست که باید در نظر گرفته شود؛ شاید لازم باشد در قانون موردی پیش‌بینی شود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: شما هم با صحبت‌های ما دست از عمل بر اساس تشخیص و مصلحت خود برندارید و از موضع خود کوتاه نیایید؛ حتی اگر برای‌تان هزینه داشته باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.