اکران چهارمین فیلم سیاسی سال ۹۱ هم با مشکل مواجه شد/ عطشانی: دعا کنید فیلمم اکران شود

 الهام نداف: «تلفن همراه رئیس جمهور» سومین ساخته بلند علی عطشانی است. این فیلم در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد و از آن به عنوان یکی از فیلم های سیاسی نام برده می‌شد.

 

در حالی که قرار بود این فیلم به عنوان چهارمین فیلم سیاسی اکران سال  از ۲۰ اردیبهشت ماه روی پرده سینماها برود، برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری مهر از توقیف آن خبر دادند. 

پیش از این سه فیلم «قلاده های طلا»، «خصوصی» و «گشت ارشاد» ارکران شده بودند که از آن ها به عنوان فیلم های سیاسی نام برده می شد.

 

 محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده «تلفن همراه رئیس جمهور» اولین فرد از بین عوامل تولید کننده فیلم بود که به این خبر واکنش نشان داد. او به ایسنا گفت که شورای بازبینی پروانه نمایش باید دوباره فیلم را ببیند و بحث توقیف فیلم مطرح  نیست.
 

وی توضیح داد: «جلسات شورای بازبینی پروانه نمایش روزهای سه شنبه است و اگر در این جلسه اصلاحاتی برای فیلم تعیین شود، طبیعتا نمی‌توان آن را برای نمایش در روز چهارشنبه آماده کرد.»
 

علی اکبری در پایان سخنانش، با اشاره به نتیجه جلسه شورای بازبینی پروانه نمایش تصریح کرد: «اگر اصلاحاتی که در جلسه تعیین می‌شود در حد کم باشد، آن‌ها را اجرا می‌کنیم اما اگر اصلاحات زیاد باشد، «تلفن همراه رییس جمهور» را قطعا اکران نمی‌کنیم.»
 

پس از علی اکبری نوبت علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بود که به عنوان یکی از متولیان دولتی سینما به این اخبار واکنش نشان دهد. او با اشاره به مطرح کردن دخالت مقامات عالی رتبه در اکران فیلم ها به ایسنا، گفت: «متاسفانه اخبر نادرستی مبنی بر نظر یکی از مقامات بلند پایه در خصوص این فیلم مطرح شده است که کاملا بی پایه و بی اساس است و از دیدن این اخبار و گسترش آن روی سایت‌ها و پایگاه‌‌های خبری شگفت زده شدم.»

 

با وجود اینکه اسمی از هیچ مقامی دولتی و رسمی در رسانه‌ها برده نشده بود، سجادپور در واکنش به این مسئله، عنوان کرد: «چگونه سایت‌های مختلف به خودشان اجازه می‌دهند اخبار کاملا بی‌پایه و اساس را در خصوص مقامات بلند پایه مطرح کنند و متعجبم چرا برخورد قانونی با آنها صورت نمی‌گیرد و نمی‌شود به صرف ادعای یک فرد مجهول یک خبر نادرست را اینگونه گسترده کرد.»
 

وی ادامه داد: «بارها گفته‌ام تصمیم در خصوص اکران فیلم‌ها صرفا باید در سازمان سینمایی کشور صورت بگیرد و در مورد این فیلم و فیلم‌های مشابه هم چنین است.»

 

وی در خصوص تمایل فیلم‌ها برای اکران در نیمه اول سال، افزود: «اکران سینمایی ۵۰ هفته دارد و باید برای تمام سال فکر چینش درست اکران را کرد. ۷۰ فیلم علاقه‌مند هستند در دوره اول و دوم اکران حضور داشته باشند آیا چنین امری عقلا ممکن است؟»
 

این در حالی است که حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به شرایط سخت اکران در سال ۹۱، به خبرآنلاین گفته بود: «هیچ کس فیلم اکران نمی‌کند و همه نگران هستند که چه بلایی سر فیلمشان می‌آید. مثلا ما فیلم «چک» را به زور اکران کردیم چون عوامل حاضر به اکران کردن آن نبودند.»
 

در نهایت علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی عنوان کرد که از اکران این فیلم بعد از «سیب و سلما» خبر ندارد و این فیلم در زمان مناسبی اکران می‌شود.
 

بعد از اعلام بی‌خبری سجادپور و شایعات توقیف فیلم با علی عطشانی کارگردان فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور» تماس گرفتیم و چگونگی اکران و توقیف این فیلم را از وی جویا شدیم.

 

عطشانی با اشاره به اینکه همه کارها برای اکران «تلفن همراه رئیس جمهور» در ۲۰ اردیبشهت انجام شده بود، به خبرآنلاین گفت: «قرار داد ما در شورای صنفی نمایش ثبت شده بود و تبلیغات هم در سینماها آغاز شده بود. همچنین تبلیغات شهری اعم از بنرها و بیلبوردها هم تمام شده بود و در گفت‌وگو هایی که آقای حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم انجام داده بودند، اعلام شده بود که فیلم از چهارشنبه روی پرده سینماها می‌رود.»
 

وی ادامه داد: «اما شورای بازبینی پروانه نمایش به آقای علی اکبری گفتند که باید فیلم را بازبینی کنند. ظاهرا شورا می‌خواهد اصلاحاتی در مورد فیلم بع عمل آورد.»

 

عطشانی با اعلام بی‌خبری از حرف‌های سجادپور، اظهار کرد: «چیزی که من می‌دانم این است که قرار داد فیلم برای اکران در این هفته ثبت شده بود، اما با اتفاقاتی که افتاده این فیلم از ۲۰ اردیبشهت اکران نمی‌شود و دعا کنید «تلفن همراه رئیس جمهور» روی پرده سینما برود.»
 

با توجه به این اتفاق به نظر می‌رسد که اکران فیلم‌های بهار سال همچنان با مشکل مواجه است. سینماگران در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نوعی تشویق به ساخت فیلم سیاسی شدند، اما این فیلم ها در اکران با مشکل مواجه شده اند. پیش از این فیلم های «خصوصی» و «گشت ارشاد» دو فیلم با رویکرد سیاسی بودند که در اکران عمومی با مشکل مواجه شدند.

 

«تلفن همراه رئیس جمهور» سومین ساخته بلند سینمایی علی عطشانی است که فیلمنامه آن را  جابر قاسمعلی نوشته است و در آن مهدی هاشمی، بهناز جعفری، نیکی کریمی، اکبر عبدی و… بازی کرده‌اند. داستان این فیلم درباره کارگری ساده است که به طور اتفاقی سیم‌کارت رئیس جمهور به دستش می‌رسد و ناخواسته با سیلی از مشکلات و تماس‌های مردمی مواجه می‌شود.

 

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.