اگر از آکنه رنج می برید،بخوانید

if-you-suffer-from-acne-read

if-you-suffer-from-acne-read

 

آکنه یک بیماری مزمن است که پیازهای مو وغدد چربی پوست را درگیر می کند. در این بیماری غدد چربی مسدود می شوند و باعث به وجود آمدن جوش و کیست می شوند.
جوش یا آکنه، طیف متنوعی است از ضایعات پوستی را در بر می گیرد که به صورت لکه های قرمز رنگ یا دانه های پررنگ در پوست و یا دانه های زیر پوستی همراه با ضایعات چرکی در تنه و اندام ها و همچنین صورت مشاهده می شود.

 

صبور باشید:

خوب شدن آکنه حتی با قوی‌ترین درمان‌ پزشکی، مستلزم صرف زمان زیادی است. انتظار بهبود در چند هفته اول را نداشته باشید.

 

فشار ندهید:

خود را عادت دهید که آکنه را فشار ندهید و با آن‌ دست نزنید، زیرا جای زخم آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند. از یک سری تکنیک‌ها مثل گوش دادن به آهنگ، تماشای ویدئو و خواندن کتاب برای کنار گذاشتن این عادت استفاده کنید.
اگر جوش عفونی زرد و بزرگی را در صورت خود دارید و احساس می کنید که باید از آن خلاص شوید یک سوزن ضدعفونی و تمیز را در آن فرو کنید و به آرامی فشار دهید و با دستمال کاغذی، چرک آن را پاک کنید. دستان خود را بشویید. ( برای استرلیزه کردن سوزن از شعله آتش استفاده کنید).

 

با دقت بشویید:

محل مورد نظر را روزی دو بار با صابون بدون بو بشویید. صابون ضد باکتری به هیچ وجه از صابون‌های معمولی بهتر نیست. صابون زبر می‌تواند باعث تحریک و اذیت پوست شود. به طور متناوب از یک مایع مخصوص شست و‌شوی صورت آنتی‌باکتری ملایم استفاده کنید. از پاک‌کننده‌های صورت و تمیزکننده‌هایی که ممکن است التهاب صورت را افزایش دهند و سبب شوند جای زخم جوش بر روی پوست بیشتر باقی بماند، پرهیز کنید.

 

 

کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های جوش:

پول خود را با خرید محصولات ضدآکنه (که بسیار تاثیرگذار توصیف می‌شوند)، هدر ندهید. بیش‌تر آن‌ها علی‌رغم گرانی تاثیر بسیار کمی دارند. درمان آکنه ممکن است چندین ماه و یا حتی چندین سال به طول انجامد. همچنین کرم‌های گران‌قیمت حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی وجود دارند(alpha hydroxy acids) که اغلب برای درمان آکنه تبلیغ می‌شوند، اما کم‌ترین دلیل علمی برای تاثیر آن‌ها وجود دارد.

 

 

روغن درخت چای:

روغن درخت چای تاثیر آنتی‌باکتریایی دارد و اگر آکنه شما از نوع معمولی است، امتحان کردن این روغن خالی از لطف نیست.مقدار کمی از این روغن با غلظت پنج درصد را روزی دو بار بعد از شستن صورت خود بر روی محل مورد نظر استفاده کنید، دقت کنید که این روغن با چشم در تماس قرار نگیرد.

 

ژل نیکوتینامید(Nicotinamide gel): این ژل می‌تواند در مورد جوش‌هایی که ملتهب هستند اما خیلی شدید نیستند، مفید باشد.

 

پروکسید بنزویل(Benzoyl Peroxide): بهتر است که از داروخانه‌ها نوع ۵/۲ درصد را درخواست کنید. این نوع، باکتری پوست را از بین می‌برد و در دو نوع ژله‌ای و کرمی موجود است. نوع ژله‌ای مواد را بسیار مؤثرتر از نوع کرمی پخش می‌کنند اما خشک‌تر است. قبل از استفاده از آن، شکل صورت خود را روی برگه‌ای از کاغذ بکشید و محل جوش‌ها و تعداد آن‌ها را دقیقاً مشخص کنید. با این کار می‌توانید از روند بهبود پوست خود آگاه شوید.

 

از این ماده روزی دو بار، پس از شستن صورت به صورت لایه‌ای خیلی نازک استفاده کنید (از استعمال آن در قسمت لب‌ و چشم‌ پرهیز کنید). ماموریت اصلی آن جلوگیری از ایجاد لک‌های جدید و تازه است. لذا می‌توانید از آن نه تنها روی جوش ها بلکه بر روی تمام صورت استفاده کنید.پس از یکی دو هفته از نوع چهار درصد و سپس پنج الی ده درصد استفاده کنید. اگر پوست صورت شما در استفاده از این کرم بیش از حد پوست پوست یا قرمز می شود، در مصرف آن دقت کنید. البته پوست پوست شدن خیلی ضعیف معمولی است. اما اگر احساس می‌کنید که پوست شما خشک است می‌توانید از این درمان همه روزه و همراه با یک مرطوب کننده بدون روغن به‌طور متناوب (یکی در میان) استفاده کنید. این ماده را از لباس‌های خود دور نگه دارید زیرا اثر سفیده کننده (رنگ برنده) دارد.

 

پس از دو ماه، جوش‌های شما باید تا یک سوم تعداد اولیه کاهش پیدا کرده باشد. اگر چنین بود، این کار را ادامه دهید. شاید لازم باشد این درمان را تا چندین ماه ادامه دهید. اگر تاثیری نداشت با پزشک خود مشورت کنید و نوع قوی‌تری را بخواهید. ۶۰ درصد از افرادی که دچار آکنه هستند، پشت آن‌ها نیز مانند صورتشان آکنه دارد. استفاده از این کرم یا ژل در قسمت پشت می‌تواند دشوار باشد، اما تا جایی که می‌توانید از این درمان برای پشت بدن خود هم استفاده کنید.
اگر آرایش می‌کنید، از آرایش‌های سنگین و چرب خودداری کنید. انواع مختلف مواد آرایشی بدون چربی و روغن را تهیه کنید. قبل از شستن آرایش از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید. اگر در تمام صورت خود آکنه به همراه چند جوش سرسیاه دارید، ممکن است دلیل آن لوازم آرایش شما باشد بنابراین لوازم آرایش خود را تغییر دهید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.