اگر ایران نبود ، “تاجیکستان به” افغانستان تبدیل می‌شد

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش باشگاه خبرنگاران،”بایمراد شریف اف” رییس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تربیت معلم “تاجیکستان” گفت: در کنار ایران، روسیه نیز نقش مهمی برای استقلال “تاجیکستان” ایفا کرد و در مجموع این دو کشور سبب کنار هم آمدن گروه‌های متخاصم، پذیرش صلح و درنتیجه وحدت ملی “تاجیکستان” در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ شدند.
 
وی با یادآوری خاطرات جنگ‌های داخلی “تاجیکستان” در سالهای ۱۹۹۲ تا ۹۷ گفت: این دو کشور از سال ۱۹۹۳ برای استقرار صلح در “تاجیکستان” زمینه برگزاری مذاکرات گروه‌های متخاصم تاجیک را در تهران و مسکو فراهم کردند.
 
شریف اف تصریح کرد: سپس با تلاش‌های دیپلماتیک ایران و روسیه در تاریخ ۲۷ ژوئن سال ۱۹۹۷ در شهر مسکو توافقنامه صلح بین گروه‌های متخاصم “تاجیکستان” در حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای پاکستان، قرقیزستان، قزاقستان، قرقیزستان و افغانستان به امضا رسید.
 
وی تصریح کرد: ایران و روسیه اولین کشورهایی بودند که از استقلال “تاجیکستان” حمایت و پشتیبانی و انبوه کمک‌های مالی خود را به مردم جنگ‌زده اهدا کردند.
 
این استاد دانشگاه ملی “تاجیکستان” گفت: امضای این سند، به اتحاد مناطق مختلف “تاجیکستان” منجر و یک دولت واحد در منطقه آسیای میانه پایه‌گذاری شد و در این ۱۶ سال کشور به موقعیت تثبیت شده‌ای رسید و کارهایی که در این مدت برای توسعه و پایداری کشور انجام شد، در دوران سلطه ۷۴ ساله نظام کمونیستی در کشور انجام نشده بود.
 
این استاد داتشگاه گفت: در این مدت بزرگترین پروژه‌ها از جمله تونل‌های استقلال، شر ـ شر ، چارمغزک ، شهرستان ، نیروگاه‌های سنگتوده۱ ، سنگتوده ۲ ، راه آهن قرغانتپه ـ کولاب و شاهراه دوشنبه ـ کولاب ـ دوراز ـ خاروغ در “تاجیکستان” مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
وی افزود: همچنین “تاجیکستان” در بخش کشاورزی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافت، بطوری که فقط در سال قبل ۴۵۰ هزار تن پنبه و یک میلیون گندم در کشور تولید شد.
 
شریف اف گفت: قبل از استقلال “تاجیکستان” تنها هشت دانشگاه در کشور فعالیت داشت اما در حال حاضر ۳۰ دانشگاه در شهرها و نواحی مختلف با ۲۵۰ هزار دانشجو فعال است.
 
وی افزود: صدها ورزشکار تاجیک در میادین بین المللی شرکت کرده و افتخار می آفرینند.
 
وی گفت: دراین مدت افزون بر یک‌هزار مدرسه جدید در کشور ساخته شده است که در مجموع افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف در این مدارس مشغول به تحصیلند.
 
این استاد دانشگاه گفت: در طول ۱۶ سال وحدت ملی “تاجیکستان” ۱۸۰ کشور جهان “تاجیکستان” را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناختتند و روابط دیپلماتیک برقرار کرده اند. 

رئیس دانشکده زبان و ادبیان دانشگاه تربیت معلم “تاجیکستان” گفت : همه این پیشرفت‌ها ثمره صلح و ثبات در کشور ماست.
 
شریف اف تصریح کرد: این همه پیشرفت روزافزون ما درحالی است که در دوران شوروی سابق نظام سلطه به مردم فقط مانند یک سرباز توجه می‌کرد.
 
وی گفت: تجلیل از روز وحدت ملی برای ملت “تاجیک” ضروری است ، زیرا این پدیده مطلوب در تقویت ملت و خودشناسی مردم و توسعه و استقلال کشور فارسی زبان “تاجیکستان” بسیار حائز اهمیت است.
 
رئیس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تربیت معلم “تاجیکستان” گفت: ۲۷ ژوئن به عنوان روز وحدت ملی و صلح “تاجیکستان” تجریه مهم کشور ما در صلح آفرینی را به رخ جهانیان می‌کشاند.
 
شریف اف افزود: ما با تجربه موفق صلح، سالهاست که در آشتی و رفاه و توسعه بسر می‌بریم اما در کشور همسایه ما افغانستان طی ۳۰ سال است که جنگ شهروندی ادامه دارد و تاکنون جناح‌های متخاصم آن به توافق نرسیده‌اند.
 
وی گفت: امروز بر همه ما تاجیکیان لازم است که وطن عزیر خود را از هر گونه پدیده نامطلوب حفظ، و برای حمایت از خاک و مرزهای آن کوتاهی و دریغ نکنیم.
 
شریف اف ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ ، جمهوری‌های این کشور از جمله “تاجیکستان” به استقلال رسیدند، گروه‌های مختلف این کشور آن زمان برای به دست گرفتن قدرت دست به شورش زدند و جنگ‌های داخلی و شهروندی پنج سال در این کشور ادامه داشت تا اینکه با میانجی‌گری دو کشور ایران و روسیه و نظارت سازمان‌های بین‌المللی و چند کشور دیگر ، گروه‌های متخاصم “تاجیکستان” در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ توافقنامه صلح را امضا کردند.
 
این روز در تقویم “تاجیکستان” به عنوان روز وحدت ملی نام‌گذاری و تعطیل رسمی اعلام شده‌ است.
 
بر اثر جنگ‌های داخلی “تاجیکستان طی سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ افزون بر یک میلیون شهروند تاجیک آواره ، ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده و ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست و صدها هزار خانه تخریب شدند که در مجموع تاجیکستان از این جنگ افزون بر ۱۰ میلیارد دلار خسارت دید.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.