اگر به دلیل افسردگی همسرتان تصمیم به طلاق دارید، بخوانید

تاریخ انتشار: ۲۹ May 2016 | 10:00 am

دلیل بسیاری از طلاق ها افسردگی یکی از طرفین است، این وضعیت قابل حل است

اطمینان داشته باشید که بسیاری از طلاق ها ناشی از افسردگی یکی از دو طرف بوده است. اما این وضعیت قابل حل است. راههای بسیاری برای مقابله با آن وجود دارد.

تاثیر افسردگی بر روابط زوجین و درمان آن

وقتی همسر شما به افسردگی مبتلا شود، میتواند ازدواج شما را به طور کلی به خطر اندازد. زندگی کردن با یک شریک زندگی افسرده که بیشتر مواقع ناراحت است، مرتب انتقاد میکند و منفی باف است، کار آسانی نیست.علاوه بر این، شما در بیشتر مواقع نمیتوانید همسر خود را راضی کنید که کمک بگیرد.

دکتر جی بائز، روانپزشک و رئیس خدمات بیماران سرپایی در بخش روانپزشکی بریگام و بیمارستان تخصصی زنان در بوستون می گوید: افسردگی از لحاظ شدت انواع مختلفی دارد، اما همه ی آن ها تاثیرات منفی عمیقی بر روابط میگذارند. افسردگی از تغییراتی در ترکیبات شیمیایی مغز ناشی میشود که بر حالت، افکار، روابط جنسی، رانندگی، خواب، اشتها و سطح انرژی و همه ی فاکتورهایی که بر موفق بودن یک ازدواج تاثیر میگذارند و میتوانند یک زندگی را خراب کنند، تاثیر میگذارد

اطمینان داشته باشید که بسیاری از طلاق ها ناشی از افسردگی یکی از دو طرف بوده است. اما این وضعیت قابل حل است. راههای بسیاری برای مقابله با آن وجود دارد. او معتقد است، وقتی یکی از زوج ها مبتلا به افسردگی میشود، این مساله یک چالش بزرگ برای طرف مقابل او محسوب میشود. 

 

راه کارهایی برای کنار آمدن با همسر افسرده

سعی کنید با همسرتان دشمنی نکنید و طرف او را بگیرید

دشمن اصلی بیماری است و نه فرد مبتلا به افسردگی.تمام تلاشتان را بکنید تا همسر خود را درمان کنید. این تلاش میتواند در یک پیاده روی دو نفره با همسرتان، در رساندن او به مطب دکتر و یا در اطمینان از خوردن داروهای همسرتان خلاصه شود. 

 

به سرعت عصبی و کلافه نشوید

کنار آمدن با همسر مبتلا به افسردگی میتواند بسیار طاقت فرسا و سخت باشد، خصوصا وقتی همسر شما از شرکت در جمع های دوستانه و فامیلی دوری میکند و یا وقتی مجبور میشوید، موقتا، بیشتر کارهای خانه را خودتان انجام دهید. وقتی همسر شما تبدیل به یک آدم منزوی و بی تفاوت میشود، روابط جنسی زوج نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. و از طرفی احساس خجالت به خاطر داشتن یک مشکل روانی باعث میشود که همسر شما به دنبال درمان نرود.

 

به همسر خود کمک کنید تا به یک تشخیص درست و راه درمانی مناسب دست پیدا کند

معمولا خود بیماری باعث میشود که فرد بیمار، نیاز به گرفتن کمک و درمان را نادیده بگیرد و این وظیفه ی شماست که در این مورد نگرانی نشان دهید و برای درمان اقدام کنید. دکتر بائر پیشنهاد می کند که برای باز کردن سر صحبت میتوانید بگویید:دوستت دارم، اما از دیدن زجر کشیدنت متنفرم. افسردگی یک مشکل متداول است و تو نباید از اینکه به آن مبتلا شده ای احساس خجالت بکنی. پس بیا باهم کمی در باره ی آن تحقیق کنیم.

 

از خود در مقابل همسرتان احترام نشان دهید

فرد افسرده را تشویق به صحبت کردن درباره ی احساساتش، افکارش و کارهایش بکیند و بدون اینکه او را قضاوت کنید به حرف هایش گوش بدهید. دکتر بائر میگوید:اگر کسی به شدت افسردگی داشته باشد، ممکن است حرف هایی بزند که به شدت شما را بترستاند. مثلا اگر همسر شما افسردگی داشته باشد، ممکن است علاقه اش به شما و ازدواجتان را زیر سوال ببرد. تصمیم درمورد آینده ی زندگی مشترک خود را به بعد از درمان افسردگی همسرتان موکول کنید.

 

به همسر خود پیشنهاد بدهید که با یک دکتر مشورت کند

دکتر بائر معتقد است: این راهکار بسیار مفید است که هر دو باهم به نزد دکتر بروید. زیرا معمولا زوجی که افسردگی ندارد، میتواند اطلاعات و مشاهدات با ارزشی را در مورد همسر بیمارش در اختیار دکتر بگذارد. این شما هستید که اولین نشانه های تغییر در رفتار و شخصیت فردی که دوستش دارید را متوجه میشوید و این مشاهدات در طول پروسه درمانی میتوانند بسیار کمک کننده باشند.

 

به کودکان و نوجوانان خود اطلاعات متناسب با سنشان بدهید

افسردگی نه تنها بر ازدواج فرد تاثیر میگذارد، بلکه کل خانواده را هم تحت الشعاع قرار میدهد. فرزندان خانواده در بیشتر مواقع متوجه میشوند که مشکلی در خانه به وجود آمده است. پس خیلی صادقانه در مورد بیماری با فرزندان خود صحبت کنید تا آن ها احساس ترس و نگرانی نکنند. بعضی از والدین مبتلا به افسردگی اظهار دارند که، احساس مسئولیت در مقابل فرزندانشان، مثلا اینکه صبح زود بلند شوند و آنها را به مدرسه برسانند، باعث میشود که احساس بهتری داشته باشند

 

در پروسه درمانی صبور باشید

دکتر بائر در این مورد میگوید:طبیعی است که در طول درمان، مجبور شوید راههای مختلی را امتحان کنید، یا در این میان به موانعی برخورد کنید. اما خبر خوب این است که معمولا پزشکان با استفاده از دارو و مشاوره میتوانند کاری کنند که فرد افسرده حس بهتری داشته باشد. با زمان و درمان میتوان افسردگی را درمان کرد.

 

به این نکته توجه کنید که معمولا افسردگی یک بیماری اپیزودیک است

وقتی همسر شما مبتلا به افسردگی است، او به صورت مقطعی ناراحت و بعد خوشحال است. دکتر بائر در این زمینه میگوید: اینجا نقش مهم شما به عنوان همسر مشخص میشود. شما باید سعی کنید تا روابط خود را باهمسرتان بهبود ببخشید، اما بهتر است این کار را در دوره هایی که حال همسرتان خوب است، انجام بدهید.علاوه بر این، زمانی که فرد افسرده عصبانی میشود یا در خود فرو میرود، شما به عنوان همسر باید تبدیل به یک دوست قابل اعتماد شوید و از لحاظ عاطفی او را حمایت کنید.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت ممتاز نیوز
اختصاصی ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.