اگر خدای نکرده ظریف در مذاکره اشتباه کند…

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

اگر در مذاکرات اشتباهی از دیپلمات‌های ما سر بزند، مجلس حق وتو دارد.

 مجتبی ذالنور گفت: خطوط قرمز ما قابل عبور نخواهد بود. غرب برای راضی کردن صهیونیست‌ها و تسکین دردهایش و توجیه افکار اپوزسیون ژست‌های عدم پذیرش حق غنی‌سازی برای ایران را می‌گیرد. اگر در مذاکرات اشتباهی از دیپلمات‌های ما سر بزند، مجلس حق وتو دارد.

مهمترین محورهای گفتگوی جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شرح زیر است:

ـ من پاسخ آقای دکتر ظریف به غربی‌ها را منطقی می‌دانم. دکتر ظریف گفتند در هیچ جای “ان پی تی” ذکری از غنی سازی نشده است همانطور که از استخراج، غنی‌سازی اورانیوم و تبدیل به اورانیوم به سوخت و ساخت رآکتور صحبتی نشده است ولی وقتی ان پی تی می‌گوید بهره برداری از چرخه سوخت و انرژی هسته‌ای حق اعضا هست، هر آدم عاقلی می داند که فناوری هسته‌ای یک چرخه دارد که از کشف و استخحراج اورانیوم تا تبدیل سنگ آن به پودر و ورود آن به حوضچه‌های اسیدسولفوریک و اکسید اورانیوم با اسید سولفرویک و تا تشکیل کیک زرد و تبدیل بهUF4 و UF6تا غنی‌سازی و تبدیل به قرص و میله سوخت و مجتمع سوخت و بارگذاری در قلب رآکتور هسته‌ای و شکافت آن انرژی آن آزاد و ذخیره شود و در چرخه مصرف قرار بگیرد، فرآیند چرخه هسته‌ای است. مشخص است که اگر غنی‌‌سازی نباشد، فرآیند فناوری هسته‌ای کامل نمی‌شود.

ـ غربی‌ها از طرفی درست می‌گویند که در متن این توافق‌نامه و متن توافق عمل مشترک چیزی به نام غنی‌سازی ذکر نشده‌است ولی وقتی حق بهره‌برداری از انرژی و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به ایران دادند که خودش می‌تواند چرخه هسته‌ای را داشته باشد، شامل غنی‌سازی نیز می‌شود.

ـ آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای راضی کردن اسرائیل و تسکین درد او و توجیه افکار اپوزوسیون و مخالفین خود به طور مثالً کنگره نیاز به چنین ژست‌هایی دارد. آن چه مهم است این است که ما باید بر موضع خود محکم بایستیم و در خطوط قرمز‌هامان با کسی معامله نکنیم.

ـ گام پایانی که در مذاکرات تعریف شده، این است که چشم انداز قرارداد این است که در این ۶ ماه، اعتماد غرب مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ما حاصل شود و در ازای این، جمهوری اسلامی هم به دو خواسته می‌رسد، رفع تحریم‌ها و داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی.

ـ باید دید در این مراحل، کار به کجا می‌رسد و طبیعتاً خطوط قرمز ما قابل عبور نخواهد بود. اگر دیپلمات‌های ما به سبب دغل‌کاری های غرب نتوانند این حق را استیفا کنند که می‌توانند زیرا مقام معظم رهبری فرمود من به تیم خود اعتماد دارم اما آن‌ها را عهدشکن و خود برتربین می‌بینیم. لذا اگر خدای نکرده اشتباهی از دیپلمات های ما هم سر بزند، وحی منزل نیست و مجلس حق وتو دارد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.