اگر در آسانسور حبس شدید

جام جم آنلاین: فرض کنید برای انجام کاری عجله دارید، دکمه آسانسور را می‌زنید. در آسانسور باز می‌شود، اما ظرفیت آن تکمیل است. به دلیل آن‌که دیرتان شده، به هر زحمتی خود را داخل کابین جا می‌دهید.

آسانسور حرکت می‌کند، اما ناگهان چراغ‌های آن حالتی تهاجمی ‌پیدا کرده، بوی ناشناخته‌ای از منفذ‌های کابین به داخل نفوذ می‌کند و در نهایت برق به صورت کامل قطع و بالابر در میان طبقات از حرکت باز می‌ایستد. تعداد ضربان قلبتان افزایش یافته و تنفس به شماره افتاده و احساس خفگی می‌کنید. در این زمان چه می‌کنید؟

مشکلات فنی، خاموشی موقت برق، تعداد زیاد مسافران، استفاده نادرست از دکمه‌ها و… از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب خرابی و توقف نابهنگام آسانسور در میان طبقات شود.

در این مواقع، بیشتر کسانی که در آسانسور حضور دارند، به دلیل استرس و اضطراب ناشی از ترس محبوس ‌شدن، احساس خفگی کرده و بی‌قرار می‌شوند و مدام فریاد می‌کشند و تقلا می‌کنند.

باید بدانید که احساس خفگی در کابین آسانسور بیشتر به یک توهم نزدیک است تا واقعیت. هیچ‌کس در آسانسور خفه نمی‌شود.

ساختار آسانبرهای امروزی به گونه‌ای طراحی شده است که هوا از منافذ آن رد و بدل شده و اکسیژن به میزان کافی برای تنفس افراد موجود است.

از سوی دیگر، توقف نابهنگام آسانسور باعث سقوط آزاد آن نمی‌شود، بنابراین از فشار به اهرم در و به زور بازکردن آن و پریدن به بیرون اجتناب کنید. این کار با ایجاد اختلال در سیستم کامپیوتری بالابر احتمال سقوط را افزایش می‌دهد.

زنگ خطر را فشار دهید

اگر متوجه شدید که آسانسور از حرکت ایستاده، زنگ خطر کابین را به صدا در آورید. اگر هم گوشی تماس موجود بود، از طریق آن درخواست کمک کنید. اگر هیچ‌کدام نبود، از تلفن همراهتان استفاده کنید. در غیر این صورت نترسید و آرامش خود را حفظ کنید. با صدای بلند، واضح و شمرده درخواست کمک کنید.

تلفن اضطراری داخل کابین، شما را به پرسنل متخصص و آموزش دیده این فن وصل خواهد کرد. اگر ارتباط برقرار شد، نام ساختمان، شماره آسانسور، شماره طبقه و شرح خلاصه‌ای از تعداد افرادی که در آسانسور حبس شده‌اند، بگویید. اگر هم در میان حبس‌شدگان کسی نیاز به فوریت‌های پزشکی داشت، مستقیم با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

این نکات را به خاطر بسپارید:

ـ بیش از ظرفیت ممکن سوار آسانسور نشوید و با کلیدهای آن بازی نکنید.

ـ زمانی داخل آسانسور شوید که اتاقک آن در مقابل و همتراز با شما باشد.

ـ وقت ورود از روشن بودن کابین و وجود دکمه خطر یا دستگاه تلفن مطمئن شوید.

ـ در مواقعی که ساختمان خلوت و احتمال برق رفتن وجود دارد از آسانبر استفاده نکنید.

ـ کودکان را به تنهایی سوار این وسیله نکنید و به آنها یاد دهید که آسانسور وسیله بازی نیست. دکمه‌های اغلب بالابرها در محلی نصب شده‌اند که کودکان زیر هفت سال قادر به لمس آن نیستند.

ـ هنگام بسته‌شدن در آسانسور، دست خود را برای باز شدن مجدد در میان چارچوب آن قرار ندهید. چراکه بچه‌ها بلافاصله این رفتار را تکرار کرده، غافل از آن که حسگرهای در ممکن است نتواند دست‌های کوچک کودک را تشخیص داده و حادثه‌ای ناگوار رخ دهد.

فاخره بهبهانی – گروه سلامت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.