اگر دچار خستگی گرمایی شدید

جام جم آنلاین: تعطیلات گرم آرام آرام آغاز می‌شود و شما تصمیم دارید روز را با فرزندتان در پارک بگذرانید. هوای پارک آفتابی و بسیار گرم و فرزندتان در حال بازی است. زمانی که به تماشای محیط مشغول شده‌اید ناگهان کودکتان را بی‌حال سوار تاب می‌بینید. شتابان به طرفش می‌روید. رنگش پریده و حالت تهوع و سرگیجه دارد. در این زمان چه می‌کنید.

بالارفتن درجه حرارت هوا و گرمای بیش از حد سبب می‌شود که تبادلات حرارتی بدن با محیط اطراف مختل شود.

زمانی که فردی در مدت زیادی در معرض گرما و نور آفتاب قرار ‌گیرد یا بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و سنی، بیش از اندازه فعالیت بدنی کند «خستگی گرمایی» اتفاق می‌افتد.

معمولا این مشکل در مردم مناطق شهری نسبت به مناطق روستایی بیشتر دیده می‌شود، چرا که آسفالت و بتون در مناطق شهری گرما را به میزان بیشتری جذب کرده و این موجب مضاعف شدن گرمای محیط می‌شود.

در واقع خستگی گرمایی شایع‌ترین نوع گرمازدگی است و مشخصه اصلی آن تعریق فراوان و از دست رفتن آب و املاح بدن است.

کارگران، قهرمانان ورزشی، نیروهای انتظامی و افرادی که هنگام کار یا ورزش در هوای داغ مایعات کافی نمی‌خورند بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند.

نشانه‌ها

تشنگی و تعریق شدید، پوست سرد، رنگ‌پریده یا برافروخته، نبض ضعیف، مردمک‌های گشاد، بی‌حالی، تهوع، سرگیجه ، خستگی، سردرد و در نهایت غش از جمله علل این نوع گرمازدگی است.

چه باید کرد؟

ـ مصدوم را فوری از محیط گرم خارج کرده و در معرض هوای خنک قرار دهید.

ـ او را به پشت بخوابانید و پاهایش را یک وجب بالا برده و تا حد امکان لباس‌های او را درآورید یا شل کنید.

ـ اگر مصدوم هوشیار است به او آب دهید و اگر در عرض ۲۰ دقیقه تاثیری در حال او ندیدید به او محلول ORS دهید. از دادن قرص نمک به مصدوم اجتناب کنید،‌ چرا که نمک معده را تحریک کرده و بر شدت تهوع و استفراغ می‌افزاید.

ـ با آب خنک پوست مصدوم را مرطوب کنید و همزمان او را باد بزنید. اگر در عرض ۳۰ دقیقه بهبودی حاصل نشد مصدوم را فوری به مراکز درمانی انتقال دهید.

تفاوت میان خستگی گرمایی با گرمازدگی

ـ‌ تفاوت بین خستگی گرمایی و گرمازدگی را می‌توان از راه‌های گوناگونی تشخیص داد. اگر بدن مصدوم در لمس بسیار داغ باشد به گرمازدگی مشکوک شوید. نشانه مهم دیگر گرمازدگی تغییر در وضعیت رفتاری مصدوم است که از گیجی، بی‌قراری و پرخاشگری شروع می‌شود و تا نداشتن آگاهی از زمان و مکان و در نهایت اغما ادامه می‌یابد.

ـ خستگی گرمایی به دلیل تعریق شدید و از دست رفتن مایعات و املاح بدن می‌تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود. در این حالت معمولا در ساق یا ماهیچه‌های ناحیه شکم انقباض عضلانی روی داده و به سفتی و تغییر شکل عضله منجر می‌شود. در این مورد نیز بهترین کار نوشیدن مایعات و کشیدن عضله است.

ـ در صورتی که به خستگی گرمایی رسیدگی نشود به گرمازدگی تبدیل شده و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

فاخره بهبهانی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.