اگر سنگ کیسه‌صفرا دارید، بخوانید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: علایمی ‌مانند دردشکم، نفخ، تهوع و استفراغ می‌توانند مشکلی در این عضو بدن را نشان دهند؛ عضو کوچکی که در هضم چربی‌ها دخالت دارد ولی مانند قلب، کلیه و کبد جزو ارگان‌های ضروری بدن نیست و می‌توان در صورت بروز مشکلی مانند سنگ کیسه صفرا، آن را با عمل جراحی از بدن خارج کرد. متخصصان تغذیه می‌گویند پیشنهاد‌هایی وجود دارد که اگر بیمار آنها را رعایت کند، می‌تواند مشکلات صفراوی‌اش را به حداقل برساند.

۱٫ به فکر رژیم لاغری باشید: سنگ کیسه‌صفرا در زنان ۲ برابر مردان دیده می‌شود و البته آنهایی که سابقه خانوادگی و بالای ۴۰ سال سن دارند و به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا می باشند، بیش از دیگران مستعد ابتلا به این مشکل‌‌اند بنابراین اولین نکته‌ای که باید برای پیشگیری و بهبود سنگ کیسه‌صفرا به آن توجه کرد، رفع اضافه وزن و چاقی است.

۲٫ چربی کمتری بخورید: اشخاصی که از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی حیوانی پیروی می‌کنند، احتمال بسیاری دارد که به این مش مبتلا شوند بنابراین محدود کردن چربی‌های حیوانی در برنامه‌غذایی می‌تواند هم اقدامی پیشگیرانه باشد و هم بهبوددهنده.بهتر است مصرف مواد غذایی منبع کلسترول مانند میگو، تخم‌مرغ و دل و جگر را به حداقل برسانید.

۳٫ میوه‌ و سبزی بیشتری بخورید: این گروه از مواد غذایی سرشار از فیبر می باشند و دریافت فیبر می‌تواند بهبوددهنده وضعیت بیماری باشد. در روز حداقل ۵ واحد میوه و سبزی تازه میل کنید.

۴٫ غلات کامل را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید: می‌توانید صبحانه‌تان را با نان سبوس‌دار بخورید و در وعده‌های اصلی، برنج قهوه‌ای بگنجانید.

۵٫ گوشت سفید بخورید: اگر می‌خواهید گوشت بخورید، حتما گوشت‌های لخم بدون هیچ‌گونه چربی مرئی را انتخاب و بیشتر از گوشت سفید به‌خصوص مرغ و ماهی استفاده کنید.

۶٫ لبنیات‌تان کم‌چرب باشد: برای بهبود وضعیت‌تان، شیر و ماست کم‌چرب را انتخاب و هر روز مقداری از آن را میل کنید. از مصرف محصولات لبنی پرچرب مانند کره، پنیر و حتی بستنی اجتناب کنید.

۷٫ از خوردن غذاهای سرخ‌شده اجتناب کنید: چون این غذاها سرشار از چربی می باشند و بهتر است در این شرایط میزان مصرف چربی‌ها و روغن‌ها محدود شود. به طور مثال می‌توانید به جای خوردن سیب‌زمینی سرخ‌شده، انواع تنوری آن را میل کنید یا اینکه آن را نیم‌پز و در کمی ‌روغن فقط گریل کنید.

۸٫ شیرینی، کیک و بیسکویت را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید: بهتر است مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه‌شده را به حداقل برسانید.

۹٫ روش‌های پخت ایمن را انتخاب کنید:روش‌های پختی نظیر آبپز کردن، تنوری و گریل کردن و البته تهیه غذاها به صورت خوراک و خورش (که در آنها از موادغذایی سرخ‌شده استفاده نشده باشد)، از روش‌های مناسبی می باشند که می‌توانید از آنها برای تهیه انواع غذاها استفاده کنید.

۱۰٫ روی بسته‌بندی روغن‌های مایع را بخوانید: از آنجا که اسیدهای چرب ترانس موجود در روغن‌های گیاهی سبب تشدید مشکلات کیسه‌صفرا خواهند شد، هنگام خریدن روغن مایع روی بسته‌بندی‌شان را بخوانید و محصولی را تهیه کنید که میزان اسیدهای چرب ترانس آن صفر باشد.
منبع: هفته نامه سلامت

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.