اگر محتوای خوب تولید نکنیم کودکانمان به سمت کالاهای بیگانه می‌روند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از نرم افزار «گنجینه مطبوعات کودک و نوجوان» بعدازظهر امروز یکشنبه ۱۶ مهر با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی فضائلی، عضو شورای فرهنگ عمومی و مدیرعامل انتشارات سروش، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی و محمدرضا اخضریان کاشانی مدیرعامل موسسه نمایه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

حسینی در این مراسم گفت: اگر امروزه در دنیای غرب به اهمیت کودکی و نوجوانی بیش از پیش توجه می‌شود، در مکاتب انبیای الهی و اسلام همیشه تاکید بر موضوع تربیت و تعلیم کودکان را داشته‌ایم. آیات قرآن در سوره لقمان گواهی بر این مدعاست. کودک آماده پذیرفتن هر منطقی است و ضمیر پاکش آماده دریافت هر چیزی است. هر بذری که در نهاد او کاشته شود، اهمیت دارد چون کودک رفتار و گفتار دیگران را تقلید خواهد کرد. بنابراین مطالبی که در اختیارش قرار می‌گیرد، اهمیت دارد.

وی افزود: در گذشته محیط‌های اجتماعی اندک بود و پدر و مادرها هم با همان قصه‌های قدیمی فرزندان خود را تربیت می‌کردند. بچه‌ها هم به این ترتیب مسائل زیادی را یاد می‌گرفتند. خیلی هم مشکلی وجود نداشت، اما امروزه فضاهای اجتماعی گسترش پیدا کرده‌اند، امکانات و تکنولوژی رشد کرده و پدر و مادرها هم دیگر مانند گذشته وقت برای تریبت فرزندان خود ندارد. بنابراین بچه‌ها در معرض انواع و اقسام مسائل هستند و اگر از آن‌ها مراقبت نشود، نمی‌توان از افرادی که بعدا شخصیتش برای جامعه مفید نیست، طلبکار بود. این مسئولیت پدر و مادرها و رسانه‌هاست که چنین مسئولیتی را به عهده بگیرند.

وزیر ارشاد ادامه داد: اگر بر افزایش سرانه مطالعه تاکید داریم به این دلیل است که مطالعه باید از دوران کودکی شروع شود و نمی‌تواند به صورت تحمیلی هم باشد. یعنی باید برای کودکانمان کتاب‌ها و مجلات پرجاذبه و در عین حال مفید تولید کنیم. چون بچه‌ها خودشان را با قهرمان‌های داستان‌ها وفق می‌دهند. امروز بازی‌های کامپیوتری در دنیا تولید می‌شود که هدفشان هجمه به مفاهیم بشری و اسلامی است. ما هم باید در مقابل این اقدامات، فعالیت‌های گسترده‌ای را صورت بدهیم و نیاز کودکانمان را تامین کنیم چون اگر ما این کار را نکنیم، به سمت تولیدات دیگران می‌روند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.