اگر نفخ معده دارید،بخوانید

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : گاز معده به سبب تجمع هوای اضافه در معده ایجاد می گردد. به نقل از محققان، نفخ مکرر در زنان باید بررسی شود زیرا بیماری های رحم و تخمدان سبب نفخ معده می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ عوامل متعددی در ایجاد نفخ معده موثر است که در ادامه مطلب به بخشی از این عوامل اشاره می گردد.

مصرف آب همراه با غذا: اگرچه نوشیدن آب با غذا به ظاهر مشکلی ایجاد نمی کند اما محققان می گویند، این عادت سبب نفخ می گردد. به طور طبیعی هنگام نوشیدن مایعات یا خوردن غذا مقدار کمی هوا قورت می دهیم. تند خوردن نیز سبب دیگر تراکم هوا در معده است. به طور معمول خوردن هر وعده غذا باید ۲۰ دقیقه طول بکشد. هنگام ایستادن، راه رفتن و تماشا کردن تلویزیون از غذا خوردن بپرهیزید زیرا سبب وارد شدن هوا به معده می گردد.

ورزش: نتایج بررسی ها نشان می دهد، ۷۱ درصد ورزشکاران دونده دچار ناراحتی گوارشی مانند نفخ و باد معده می شوند زیرا هوای بیش از حد وارد معده آن ها می گردد.

مصرف غذاهای نامناسب:سندروم روده تحریک پذیر (IBS) از مشکلات گوارشی است که یکی از علایم آن نفخ است.اگرچه سبب دقیق این اختلال مشخص نیست اما یکی از دلایل بروز آن مصرف غذاهای حاوی کربوهیدراتی است که به خوبی جذب نمی شود.این مواد در روده بزرگ از طریق باکتری تخمیر می گردد و در نتیجه سبب ایجاد گاز معده می گردد.

اضطراب:اغلب ما هنگام استرس ناخودآگاه هوای بسیاری را قورت می دهیم.

مصرف لبنیات:لاکتوز موجود در لبنیات از طریق آنزیمی به نام «لاکتیز» شکسته می گردد. اگر لاکتوز درست شکسته نشود، وارد روده بزرگ می گردد و در آن جا پس از تخمیر، گاز تولید می کند.

مصرف بعضی داروها:داروهای ضد سوزش معده که برای کاهش تولید اسید معده تجویز می گردد، روی باکتری موجود در روده تأثیر می گذارد که این امر سبب افزایش گاز معده می گردد. بعضی داروهای ضد سرفه نیز حاوی شیرین کننده مصنوعی مانند «سوربیتول» است. این قند غیرقابل جذب است و رشد باکتری را بیشتر می کند. این امر سبب افزایش گاز معده می گردد.

آب پرتقال:مصرف پرتقال بهتر از مصرف آب آن است زیرا هنگام آب گرفتن فروکتوز رها می گردد و این قند در معده نفخ ایجاد می کند.

فتق:آروغ زدن یکی از علایم اولیه فتق در مردان است که در یک سوم مردان بالای ۵۰ سال دیده می گردد. در این حالت دریچه بین مری و معده ضعیف تر می گردد و گاز معده به سمت گلو حرکت می کند.

مصرف غذای مانده:گرم کردن غذاهای سرد شده سبب می گردد که نشاسته مقاوم در غذا ایجاد شود.این نشاسته در روده به سختی هضم می گردد و به ایجاد نفخ می انجامد.

جویدن آدامس:جویدن آدامس علاوه بر افزایش بلع هوا به سبب مواد موجود در آن سبب نفخ می گردد.

نوشیدنی های سرد:دی اکسید کربن موجود در نوشیدنی های گازدار به ویژه نوشیدنی های سرد سبب افزایش گاز معده می گردد. این گاز به سبب تغییر دمای بدن در فاصله زمانی کم در معده ایجاد می گردد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.