ایجاد آرشیوهای دیجیتالی ملی

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

مرکز ملی فضای مجازی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در زمینه ایجاد و توسعه آرشیوهای دیجیتالی ملی در راستای پشتیبانی از ارتقای محتوای فضای مجازی تفاهم نامه امضا کردند.
 
 
گردآوری و حفاظت محتواهای دیجیتالی یا نسخه دیجیتالی انواع مختلف محتوا به عنوان میراث و ذخیره ملی، یک ضرورت برای کشور محسوب می‌شود. از آنجایی که رسالت تحقق چنین امری، ذاتاً بر عهده سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است، طی تفاهم‌نامه‌ای میان این سازمان و مرکز ملی فضای مجازی مقرر شد که همکاری‌های لازم برای ایجاد و توسعه آرشیوهای دیجیتالی ملی برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.
 
مطابق با این تفاهم‌نامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرار است با حمایت مرکز ملی فضای مجازی مواردی همچون کتابخانه دیجیتالی ملی و آرشیو ملی وب را در ساختار خود ایجاد و آماده بهره‌برداری برای اقشار مختلف مردم کند؛ همچنین با ایجاد هماهنگی‌های بین دستگاهی و تصویب مقررات اجرایی لازم، کتابخانه ملی نیز برای ایجاد انواع آرشیوهای دیجیتالی برخط در زمینه برخط مقالات، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و … نیز به نحو مقتضی ایفای نقش کند.
 
ایجاد و راه‌اندازی آرشیو ملی وب جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه و آرشیو دیجیتالی ملی و راه‌اندازی سامانه مدیریت و آرشیو اسناد دولت الکترونیکی به عنوان موضوعات اصلی همکاری در تفاهم‌نامه با کتابخانه ملی درنظر گرفته شده است.
 
از دیگر موضوعات همکاری بحث مشارکت در توسعه آرشیوهای دیجیتالی برخط مقالات، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی، تدوین و تصویب استانداردهای ملی در خصوص تولید مدیریت و نشر اطلاعات دیجیتالی، اصلاح قوانین واسپاری و تنظیم مقررات بهره‌برداری از منابع دیجیتالی آرشیوی، تدوین نظام شناسگر ملی شیء دیجیتالی و نیز مشارکت در طرح‌های برچسب‌گذاری محتوا در فضای مجازی است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.