ایجاد انقلاب در کنترل کیفیت کالا با اعتماد به توانایی کارکنان

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی انجمن مدیران کنترل کیفیت صنایع کشور، ‘مسلم بیات’ روز سه شنبه در این همایش، مهم ترین عامل کنترل کیفیت را احترام به منزلت انسانی دانست و افزود: حلقه های کنترل کیفیت در ارتقای بهره وری، کاهش ضایعات، ارتقای سطح استاندارسازی و بهبود فعالیت ها موثر است.

وی با تاکید بر این که هر انسانی باید در هر سازمانی به عنوان جزیی از سیستم اثر گذار باشد، ادامه داد: کیفیت با یک نفر به نام مسئول کنترل کیفیت شکل نمی گیرد و همگان باید در این موضوع مهم مشارکت داشته باشند.

مدیر کل استاندارد استان تهران، لایه های عمودی و افقی سازمان ها را تار و پودی دانست که باید استحکام لازم را داشته و تحرک ایجاد کنند و اضافه کرد: کیفیت حاصل تدبیر در اندیشه، تعهد و مسئولیت پذیری کارکنان و مدیران است و باید در هنگام تولید از خود عبور کنیم و به موضوعاتی معتبرتر نظیر کمک به جامعه فکر کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۳ هزار مدیر کنترل کیفیت در استان تهران و حجم بالای نمونه برداری و بازرسی ها، تصریح کرد: با این وجود هنوز محصول غیر منطبق با استاندارد داریم و این نشان دهنده این است که کیفیت ، مقوله ای مجزا نیست و با موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط دارد.

بیات ، ارائه آموزش را الزامی دانست و گفت: کنترل کیفیت با آموزش شروع و با آن ختم می شود چرا که موضوعی همگانی و پویاست.

وی به وجود یک میلیون حلقه کنترل کیفیت ژاپن در سال ۱۹۸۸ با داشتن ۱۰ میلیون کارگر عضو اشاره کرد و اظهار داشت: در همین سال، در کشور چین هم ۴۸۰ هزار حلقه کنترل کیفیت با حدود ۴ میلیون نفر عضو فعال بود در حالی که ایران فاقد این حلقه های کنترل کیفیت است.

مدیر کل استاندار استان تهران، نیروی انسانی، مدیریت، سرمایه و انگیزه را عوامل تاثیر گذار بر کیفیت کالا دانست و بیان کرد: علم و آگاهی به نیازهای درون سازمانی و کارکنان می تواند بر ارتقای کیفیت کار اثر بگذارد بنابراین ناگزیریم به مسایل انگیزشی توجه جدی داشته باشیم.

وی اصول کیفیت در هر واحدی را مشتری مداری، رهبری، هدایت، کنترل و مشارکت کارکنان توصیف کرد و ادامه داد: کیفیت متاثر از زمان و مکان است و مبنای آن نیازمندی هاست. نیازهای متفاوت، کیفیت متفاوت نیز ایجاد خواهد کرد.

مسلم بیات، اظهار امیدواری کرد حلقه های کنترل کیفیت همانند ۷۰ کشوری که آن را اجرایی کرده اند در ایران نیز فعال شود.

وی همایش آشنایی با حلقه های کنترل کیفیت را گامی برای شکل گیری این حلقه ها در واحدهای تولیدی، خدماتی، صنعتی و کشاورزی برشمرد و گفت: تداوم این کار و بیان تجربیات موفق واحدهایی که این کار را اجرا کرده اند می تواند الگویی برای سازمان ها و کارخانجات باشد.

اقتصام*۱۴۲۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۸۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.