ایجاد بورس ارز در دولت قطعی شد / تشکیل کمیته مشترک ارزی در بانک مرکزی

چکیده: عضو شورای عالی بورس با تکذیب هرگونه تصمیمی مبنی بر منتفی شدن تشکیل بورس ارز ، از راه اندازی قطعی این بازار در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی درباره اخباری مبنی بر منتفی شدن راه اندازی بورس ارز، اجرای این برنامه را قطعی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر خارج شدن موضوع راه اندازی بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی وجود نداشته و به طور حتم این بازار متشکل به عنوان یکی از ساختارها و مکانیزم های مدیریت بازار ارز بزودی راه اندازی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نهایی شدن تشکیل بورس ارز در دولت، خاطر نشان کرد: با توجه به توافق نهایی دولت با بانک مرکزی و سازمان بورس در مورد بورس ارز کمیته مشترکی برای پیگیری و بررسی این بازار تشکیل شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا ضمن حمایت از این موضوع به شدت پیگیرآغاز فعالیت آن می باشد.

وی افزود: نرم افزار بورس ارز حدود ۱۰روز قبل در شورای عالی بورس معرفی شده و ساختارها و بسترهای آن هم اینک آماده بهره برداری می باشد.

عضو شورای عالی بورس، ادامه داد: این در حالی است که با توافق هایی که صورت گرفته مدیریت و شاکله اجرایی بورس ارز بر عمده کمیته ارز ی بانک مرکزی نهاده شده است که مجلس به عنوان مطالبه خود از دولت و بانک مرکزی خواستار راه اندازی هرچه سریع تر این بازار است.

پورابراهیمی در این زمینه که اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر از دستور کار خارج شدن بورس ارز و مرحله بندی شدن آن تا چه حد جدی است؟ پاسخ داد: چنین تصمیمی صحت نداشته و هرگونه اقدامی در این زمینه مخالف با نظر نهایی دولت در مورد لزوم راه اندازی بورس ارز است.

این نماینده مجلس، گفت: متاسفانه بازار ارز این روزها از ثبات برخوردار نیست و برخی مسئولان دانسته یا ندانسته بر تنور التهاب آن می دمند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که جولان دلالان در بازارغیرمتشکل و غیررسمی ارز کمکی به اقتصاد و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور نکرده و نیاز به ساختاری جدید و موثر برای کشف قیمت واقعی ارز و از طرفی دستیابی به مبنایی برای تخصیص منابع ارزی به متقاضیان اصلی آن ضروری است.

پورابراهیمی بیان داشت: آنچه در بورس ارز معامله خواهد شد گواهی های ارزی خواهد بود که با اخذ تاییدیه از سوی صادر کننده از بانک عامل و بانک مرکزی آن را وارد ساختار عرضه بورس ارز خواهد کرد. این رویه مشابه معاملات بروات پولی و ارزی بوده و کلیه اطلاعات شرکت های عرضه کننده و یا تقاضا کننده ارز به طور کامل محرمانه خواهد بود.

عضو شورای عالی بورس، اظهار داشت: به این ترتیب نگرانی برای شرکت های ارزآور و صادراتی بورس از لحاظ تفاوت تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی وجود نخواهد داشت.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.