ایجاد دوره های تحصیلات تکمیلی در زمینه های نوین علمی

رسالت پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف؛

پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف دوره های تحصیلات تکمیلی در زمینه های نوین علمی را با حضور اساتید با تجربه راه اندازی می کند.

دکتر ایرجی زاده، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت:  با انجام مطالعات امکان سنجی توسط گروهی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف و پس از تدوین اهداف و برنامه های پژوهشی و ارسال آن به وزارت علوم این پژوهشکده مجوز ایجاد دوره دکتری را در چهار گرایش نانو فیزیک، نانو مواد، نانو الکترونیک و نانو  محاسباتی را کسب کرد و در حال حاضر با دارا بودن ۳۵ دانشجو در مقطع دکتری به فعالیت علمی و پژوهشی می پردازد.

وی به اهداف این پژوهشکده پرداخت و افزود: تلاش در جهت آموزش و پژوهش نانو در سطح جهانی و گسترش مرزهای دانش ، تربیت نیروی انسانی برای استفاده از دانش نانو در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور انجام طرح های پژوهشی، کاربردی در زمینه های مرتبط با علوم و فناوری نانو ، جذب متخصصان و تشکیل قطب علمی نانو ساختارها، ایجاد بستر مناسب به منظور تجاری سازی دستاورد های پژوهشی و رفع نیازمندیهای مرتبط با نانو فناوری در صنایع مختلف از جمله اهداف مهم پژوهشکده علوم و فناوری نانو است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف فوق برنامه های پژوهشی و توسعه ای کوتاه مدت و بلند مدت پژوهشکده تدوین شده است و در حال حاضر پژوهشکده علوم و فناوری نانو به عنوان واحد مستقل آموزشی و پژوهشی در دانشگاه توانسته است بستر مناسب پویایی برای همکاری میان اساتید و دانشجویان دانشکده های مختلف و استفاده از امکانات آزمایشگاه ها را فراهم آورد.

* قطب علمی نانو ساختارها اولین قطب نانو کشور است

دکتر ایرجی زاده در ادامه گفت: قطب علمی نانو ساختارها به عنوان اولین قطب نانو کشور با اهداف مشترک پژوهشکده علوم و فناوری نانو فعالیت می کند.

وی به برخی از آزمایشگاه های مستقر در پژوهشگده علوم و فناوری نانو اشاره کرد و یادآور شد: این آزمایشگاه ها شامل: آزمایشگاه سنتز نانو ساختارها دارای دستگاه های گلاو باکس، آزمایشگاه نانو مواد، میکروسکوپ و اسپکترومتری فلورسنس ، شبیه ساز نور خورشید و STM،  آزمایشگاه نانو محاسباتی مجهز به خوشه محاسباتی است.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه های مستقر در دانشکده فیزیک شامل: آزمایشگاه لایه نازک و فیزیک سطح، آزمایشگاه تحقیقاتی اپتیک و لیزر ، آزمایشگاه نانو ذرات و نانو پوشش ها است.

وی اضافه کرد: در دانشکده برق دانشگاه هم آزمایشگاه هایی را مستقر  کردیم که شامل آزمایشگاه نانو الکترونیک آزمایشگاه مواد پیشرفته و نانو ساختارها ، آزمایشگاه پوشش های پوشش نانو متری و آزمایشگاه نانو کامپوزیت ها است.

* طرح های پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری نانو

دکتر ایرجی در ادامه به فهرستی از طرح های پژوهشی این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: ساخت و بررسی خواص نانو ذرات فلزی و اکسیدی به روش سل ژل جرقه الکتریکی و لیزر پالسی در محیط های مختلف، رشد نانو ذرات نیمه هادی به روش تحریک نوری، ساخت نانو میله فلزی و بررسی خواص اپتیکی آنها، ساخت نانو کامپوزیت ها ، ساخت پوشش های نانو ساختاری اکسید فلزات، ساخت آرایه های نانو میله ای با ساختار چند لایه ای از مواد مغناطیسی به منظور ایجاد حافظه مغناطیسی و طراحی و ساخت حسگرهای الکتروشیمیایی و سنسور گاز بر مبنای نانو لوله های کربنی از جمله طرح های پژوهشی این پژوهشکده می باشد.

وی همچنین فعالیت های این پژوهشکده را برشمرده و خاطر نشان کرد: فعالیت های شاخص پژوهشکده علوم و فناوری نانو  مواردی همچون: نقش موثر در کسب رتبه برتر مراکز تحقیقاتی فعال فناوری نانو در سطح کشور ، چاپ بیش از ۲۰۰ مقاله ISI با عنوان پژوهشکده ، ارائه سمینارهای تخصصی و عمومی در زمینه نانو، انجام  بیش از ۲۷ طرح فناوری نانو با حمایت ستاد فناوری نانو وزارت خانه های علوم و صنایع و معاون و کسب رتبه های برتر در میان ده محقق برتر نانو کشور است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.