ایجاد کرسی های نقد ادبی در دانشگاه ها ضروری است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘ابراهیم خدایار’ روز سه شنبه در نشست ‘دانش نظریه و نقد ادبی در ایران’ در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران افزود: هر کشوری برای پیشرفت در زمینه نقد ادبی سه مرحله را بایستی طی کند که اولین مرحله آن داشتن مجلات تخصصی است تا به نقد ادبیات بپردازد و اولین مجله تخصصی در سال ۸۶ منتشر شد و اکنون این نشریه جایگاه خود را در میان نشریات تخصصی باز کرده است.

وی دومین مرحله برای پیشرفت نقد ادبی را انجمن های نقد ادبی دانست و گفت: در سال ۸۷ اولین انجمن نقد ادبی در ایران شکل گرفت و این مرحله نیز در حال تکامل و روند روز افزون است.

این استاد دانشگاه با بیان پیشینه نقد ادبی و ظهور علم بلاغت، اضافه کرد: چیزی که می تواند نقد ادبی را به شکوفایی برساند و سنت را با تجدد آشتی دهد جریان نقد دانشگاهی است. چون این جریان ضمن این که با متون ادبی آشناست، در آستانه تجدد نیز قرار داشته و می تواند از این تجدد برای تحلیل متون ادبی استفاده کند.

وی در این نشست که در سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد، به بررسی جایگاه نقد پرداخت و گفت: تعداد مجلاتی که در حوزه علوم انسانی دارای مجوز از وزارت علوم هستند بالغ بر ۲۸۰ مجله می باشد که در دانشگاه ها به چاپ می رسد که از این تعداد، ۱۲۲ مجله در حوزه علوم اجتماعی، ۴۸ مجله در حوزه اقتصاد، ۴۳ مجله در حوزه زبان است.

خدایار در ادامه با استناد به آمار مربوط به مجلات در رشته های مختلف گفت: بیشترین مجلات در حوزه علوم انسانی منتشر می شود که ۲۳ مجله درباره ادبیات به چاپ می رسد و تنها دو مجله در زمینه نقد ادبی منتشر می شود.

‘زهرا حیاتی’ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در این نشست به بررسی نتایج یک طرح با عنوان ‘ممیزی نقد و دانش نقد ادبی در ایران’ پرداخت و گفت: اگر بپذریم که تاریخ اندیشه بشر از نقدهای ناآگاهانه به سمت نقدهای انتظام یافته و آگاهانه حرکت کرده است، بنابر این مقوله نقد بایستی در یک ساختاری مشخص شکل بگیرد.

وی افزود: بیشترین تهدید در زمینه نقد و حوزه های مطالعاتی نقد مربوط به پراکندگی و ناپروردگی آنهاست.

حیاتی به تشریح طرح پژوهشی خود پرداخت و گفت: بررسی مقالات نشان می دهد که مولفین مقالات نقد ادبی بیشتر به سمت نقد عملی گرایش دارند. به طوری که ۶۰ درصد مقالات نقد عملی و ۴۰ درصد به صورت نظری در زمینه نقد ادبی به تالیف مقاله روی آورده اند.

وی یکی از مشکلات عمده در مقالات دانشگاهی را مشکلات مربوط به کلید واژه ها و چکیده دانست و گفت: بیشتر دانشجویان در ابتدای دهه ۸۰ به نقد شعر می پرداختند و اینک بعد از گذشت یک دهه تفکر جامعه دانشگاهی ما به سمت نقد نثر پیش رفته و آمار به دست آمده نشانگر رشد ۱۶ درصدی آن در یک دهه اخیر داشته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی همچنین گفت: زنان در ابتدای دهه ۸۰ هیچ نقد ادبی نداشتند ولی امروز رشد ۲۱ درصدی مقالات زنان در زمینه نقد ادبی نشانگر پیشرفت و گسترش نقد ادبی در حوزه زنان هستیم.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۰۵۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.