ایجاد منطقه حائل در سوریه سخت است

وزیر امور خارجه فرانسه امروز اعتراف کرد که ایجاد منطقه حائل در سوریه مساله‌ای بسیار پیچیده و نیازمند ایجاد منطقه پرواز ممنوع به طور جزئی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ “لوران فابیوس” اعتراف کرد که ایجاد منطقه حائل در سوریه آن گونه که “فرانسوا اولاند” رییس جمهور فرانسه روز دوشنبه گذشته پیشنهاد کرده بود، مساله ای بسیار پیچیده است و نیازمند ایجاد منطقه پرواز ممنوع به صورت جزئی دارد.

فابیوس در گفت و گو با رادیو “فرانس اینتر” افزود: اگر این افراد (آوارگان) در مناطق آزاد شده و تحت سلطه ارتش آزاد سوریه جمع شوند، حمایت از آنان ضروری خواهد بود و این به معنی ایجاد منطقه حائل خواهد بود. در حال حاضر ما به این مساله فکر می کنیم زیرا مساله بسیار پیچیده است و ایجاد چنین منطقه‌ای بدون موافقت ترک‌ها و دیگر کشورها ناممکن است.

وی هر چند نامی از دیگر کشورها نبرد، اما در ادامه با بیان اینکه اما ما خواهان پیشبرد امور و براندازی بشار (اسد) در اسرع وقت و در عین حال ایجاد راه حل‌های انسان دوستانه هستیم، این رویکرد را موضوع نشست وزارتی شورای امنیت دانست که به درخواست فرانسه، فردا در نیویورک برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه سپس با اعتراف به این که “ایجاد منطقه حائل بدون ایجاد منطقه پرواز ممنوع، محال و غیرممکن است” در عین حال گفت: برای تضمین حمایت (از آوارگان) باید ابزاری ضد هوایی و ابزار هوایی در اختیار داشته باشیم.”

وی افزود در ادامه تاکید این مساله ای است که نیروی هوایی فرانسه به تنهایی نمی تواند به آن مبادرت کند، چند روز پیش یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی فرانسه گفته بود که مساله سوریه نشان داد نیروی هوایی فرانسه بسیار ضعیف است تا جایی که نمی‌تواند در مساله سوریه ورود کند.

فابیوس در ادامه با تاکید بر این که مجالی برای دور زدن شورای امنیت وجود ندارد، خاطر نشان کرد: هر چند روسیه و چین در مدت یک سال و نیم پیش تاکنون سه بار از حق وتو استفاده کرده‌اند اما ما همچنان به ضرورت حاکمیت قوانین سازمان‌های بین‌المللی باور داریم. بنابراین در نشست فردا مسائل متعددی را مطرح خواهیم کرد که از میان آنها این مساله خواهد بود که آیا می‌توانیم مناطق حائل ایجاد کنیم؟ .. ما در حال حاضر این مساله را بررسی می‌کنیم اما در عین حال، به صورتی ملموس دشواری این مساله را درک می‌کنیم.

وی یادآوری کرد که در کشورهای اطراف سوریه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار پناهنده سوری وجود دارند که بر شمار این تعداد، افزوده خواهد شد.

 سخنان وزیر امور خارجه فرانسه پس از آن صورت می‌گیرد که سران کاخ الیزه گفته بودند دولت انتقالی احتمالی که توسط مخالفان سوریه تشکیل خواهد شد را به رسمیت شناخت که با انتقاد تند برخی متحدان خود مانند آمریکا مواجه شد.



باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.