ایجاد نهاد تخصصی برای مطالعه تحولات جمعیتی در کشور

به گزارش خبرنگارمهر، دکترمحمد جواد محمودی در نشست خبری صبح امروز روز ۱۱ جولای برابر ۲۱ تیرماه را روز جهانی جمعیت دانست و افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل زنان و مردان ثروت هر ملت محسوب می شود. این در حالی است که بسیاری از کشورها از حالت تعادل جمعیتی خارج شده اند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه تغییرات جمعیتی را ناشی از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ذکر کرد و اظهار داشت: در ایران در سال ۶۷ میزان باروری کل ۶٫۲ درصد بوده است به این معنی که به ازای هر زن ۶٫۲ درصد فرزند بوده است که این میزان در سال ۷۹ به ۲٫۱ درصد، در سال ۸۵ به ۱٫۸ و در سال ۹۰ به ۱٫۶ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می دهد که نرخ باروری در کشور به شدت رو به کاهش است و ساختار جمعیتی از حالت پویایی خارج شده است.

محمودی با تاکید بر اینکه به منظورحفظ تعادل پویای جمعیتی نیاز است تا مطالعات مدامی از دورنمای جمعیتی صورت گیرد، ادامه داد: تاکنون مطالعات جامعی در زمینه رصد جمعیتی و ساختار و تحولات جمعیتی کشور صورت نگرفته است که در این راستا در صدد ایجاد نهاد تخصصی برای مطالعه ساختار جمعیتی هستیم.

وی همچنین به ظرفیت های کشوربرای افزایش موالید اشاره کرد و ادامه داد: افزایش موالید نیاز به ظرفیت ها و پتانسیل هایی دارد لذا ظرف ۲ ماه آینده مطالعاتی را در زمینه ظرفیت های اقتصادی، محیط زیستی، مسکن و سایر موارد انجام خواهد شد.

رئیس مرکزمطالعات وپژوهشهای جمعیتی آسیا و اقیانوسیه از آغاز مطالعاتی در زمینه بازتولید جمعیتی کشور خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر تراکم جمعیت در تهران بسیار زیاد است که نیاز است تراکم جمعیت باز توزیع شود که این امر نیاز به مطالعاتی در زمینه آمایش سرزمینی دارد که در دستور کار قرار دارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.