ایجاد ۱۵ پایگاه اطفاء حریق تا پایان برنامه پنجم توسعه/ کاهش پرونده‌های قضایی و افزایش تصرفات منابع طبیعی

ایجاد 15 پایگاه اطفاء حریق تا پایان برنامه پنجم توسعه/ کاهش پرونده‌های قضایی و افزایش تصرفات منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از افزایش میزان تصرفات به منابع طبیعی با افزایش تعداد جمعیت و سیر صعودی قیمت زمین در کشور و کاهش تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این رابطه در مراجع قضایی خبر داد.

قاسم سبزعلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: با افزایش جمعیت و حباب بازار و قیمت زمین در کشور هجمه بیشتری برای تصرف و تجاز به منابع طبیعی وارد می‌شود به‌طوری‌که مساحت تصرف منابع طبیعی در سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده است اما در سال جاری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار افزایش یافته است.

وی با اشاره بر کاهش فقرات پرونده‌های تشکیل شده در مورد تصرفات منابع طبیعی در مراجع قضایی نسبت به سال گذشته و با توجه به افزایش میزان تصرفات افزود: علی‌رغم افزایش تصرفات سطح منابع طبیعی، تعداد پرونده‌های تشکیل شده کاهش یافته است که به‌دلیل کمبود نیروهای حفاظت منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اعلام خبر راه‌اندازی سایت یگان حفاظت خاطرنشان کرد: منابع طبیعی ریه و عامل حیات هستند که با افزایش مشارکت مردمی و جوامع محلی و البته بحث اطلاع‌رسانی باید میزان اقدامات رقاقبتی از آن گسترش یابد که در همین راستا سایت یگان حفاظت راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند بدون حضور فیزیکی اخبار و گزارشات خود را اعلام و از طریق همین سایت نتیجه آن را پیگیری کنند که ما نیز بر حسب وظایف با افزایش گشت های کنترل در سراسر کشور مراتب را بررسی و اقدام خواهیم کرد.

سبزعلی با بیان اینکه قوانین باید قوی و بازدارنده باشد تا زمینه تکرار جرم را کاهش دهد، ادامه داد: نسبت برخورد با تصرف به صورتی باشد که فرد متجاوز به عرصه‌های طبیعی جرم خود را تکرار نکند و ابزار برخورد یا احکام صادره در این زمینه باید زمینه‌ساز کاهش تصرفات و جرایم باشد.

وی از تشدید مجازات برای افراد سابقه دار در تصرفات منابع طبیعی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به درخواستی که از قوه قضاییه داشتیم مجازات افرادی که در تجاوز به حریم منایع طبیعی پیشینه دارند، چندین برابر و تشدید خواهد شد.

 

راه‌اندازی ۱۵ پایگاه اطفای حریق در سراسر کشور

این مقام مسئول با اعلام خبر راه‌اندازی دو مرکز اطفای حریق در سمنان در هفته جاری یادآور شد: تا پایان برنامه پنجم توسعه ۱۵ مرکز اطفای حریق در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد که دو پایگاه در هفته جاری در این راستا در سمنان افتتاح شد که در حال فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی پایگاه سوم در استان هستیم.

سبزعلی با اشاره به وجود پایگاه اطفای حریق در گلستان، سمنان، خراسان و… تأکید کرد: سازمان ستاد بحران و مدیریت کشور اقدامات و همکاری خوبی با یگان حفاظت در این زمینه داشته که قول کمک‌هایی هم در زمینه تجهیز یگان‌ها، جوامع محلی و… داده است که امیدواریم با حصول هرچه سریع‌تر این امر اقدامات بایسته‌ای را در حفاظت از منابع طبیعی کشور انجام دهیم.

وی از کاهش ۵۳ درصدی حریق در جنگل و مراتع کشور خبر داد و اظهار داشت: میزان آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع به‌دلیل افزایش مشارکت مردم و اعلام بیش از ۲۰ هزار همیار طبیعت نسبت به مدت مشبه سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، میزان عرصه‌های سوخته شده منابع طبیعی با کاهش ۵۳ درصدی به ۶۵۰۰ هکتار تقلیل یافته است./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910719-02

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.