ایجاد ۲ رشته تازه در علوم انسانی دریا

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

۲ رشته تازه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته علوم انسانی دریا ایجاد شد.

باورصاد رئیس کمیته علوم انسانی دریا در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران گفت:  فراهم آوردن نیروی انسانی متخصص، صنایع پیچیده و استراتژیک، علوم انسانی دریا، تغییرات در حوزه دریایی مدیریت و نقش کلیدی علوم انسانی از مدیریت دریا از جمله مواردی است که حاکی از اهمیت دریا است.

وی به فلسفه بازنگری برنامه ها در حوزه علوم و فنون دریایی اشاره نمود و افزود: حوزه علوم و فنون دریا مسئولیت بسیار سنگینی را در بحث فراهم آوردن نیروی متخصص برای بهره برداری های اصلی از دریاها و اقیانوس ها از جمله تجارب و حمل و نقل دریایی، کشتی سازی و تعمیرات شناورها داشته چنانچه این حوزه صنایع بسیار پیچیده استراتژیک می باشند که علاوه بر جنبه های اقتصادی بسیار بسیار برای جوامع از نظر استراتژیکی و دفاعی و راهبردی بسیار با اهمیت است لذا کمیته های چهارگانه گروه علوم و فنون دریایی نقش کلیدی مدیریت و راهبرد آموزش عالی دریایی را می توانند قلمداد نمایند.

باور صاد در خصوص موضوع علوم انسانی دریا گفت: در حقیقت می توان این طور بیان نمود که علوم انسانی دریا مدیریت و سیاستگذاری آموزش عالی دریا در قالب رشته های کمیته مهندسی دریا، کمیته علوم دریایی زیستی، کمیته علوم دریای غیر زیستی و کمیته علوم انسانی دریایی وظایف خود را انجام می دهند. لذا لازم است با توجه به تغییرات مستمر و بسیار بسیار در زمینه تکنولوژی در دریا، مدیریت و اقتصاد و باید پیوسته و به روز شود.

وی به تشکیل ۲ رشته نو پا در گروه علوم و فنون دریایی اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به نو پا بودن گروه علوم و فنون دریای و در نهایت کمیته علوم انسانی دریا در حال حاضر دو رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی ارشد در زمینه مدیریت علوم انسانی به وجود آمده که رشته مدیریت و بازرگانی دریا با سه گرایش با بیش از ۱۲ سال تدریس در دانشگاه ها پس از تصویب کمیته و گروه علوم و فنون دریایی وزارت به وسیله دانشگاه بوشهر در دست اقدام است.

وی خاطر نشان نمود : تدوین و تصویب رشته کارشناسی ارشد، تصویب رشته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، تهیه سرفصل کارشناسی راشد، تهیه سرفصل دکتری مدیریت حمل و نقل دریایی، بازنگری رشته کارشناسی، (مدیریت و بازرگانی دریایی با سه گرایش، بازنگری رشته کارشناسی مدیریت مدیریتی، مشارکت فعال در تهیه سند راهبردی حوزه علوم و فنون دریا، تهیه برنامه کارشناسی ارشد مطالعات دریایی و مدیریت بازرگانی کالا از جمله فعالیت های کمیته علوم انسانی دریا است.

تدوین برنامه های آموزش عالی در زمینه علوم و فنون دریا طولانی مدت است

باور صاد در ادامه گفت: دریا در همه کشورهای برجسته صنعتی غرب و شرق به عنوان یک راهبرد اصلی بین ۲ حوزه زمین و هوا قرار دارد.

لذا در کشور ما نیز که در زمینه دریا پس از انقلاب اسلامی رشد و توسعه عظیم داشته است اهمیت استفاده از دریاهای بسیار پررنگ است.

وی افزود: به سبب توجه به دریا در کشور ما مقوله آموزش عالی که تربیت نیروهای کار آمد متخصص برای مسئولیت های سنگین وقتی و تخصصی و استفاده های گوناگون از دریا به وجود امد، چنانچه کمیته علوم انسانی دریا از تهیه سند فوق حاوی نقشی است که در کلیه مراحل تهیه و تدوین و توصیب این سند راهبردی بوده است.

وی در ادامه به مهمترین مسائل و مشکلات تدوین و بازنگری برنامه ها در حوزه علوم و فنون دریا اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به اینکه تدوین برنامه های آموزش عالی یک فرآیند بسیار وقت بر و تخصصی است  که توسط اساتید برجسته مرتبط با امور دریا پراکنده است صورت می گیرد.

وی تصریح نمود: البته هر چند دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مصوبات و برنامه های درسی به عنوان سومین عامل مهم تدریس به کار گرفته می شوند ولی فرآیند تهیه و بازنگری آنها در دستور کار رسمی و عملیاتی گروه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها قرار ندارند و همین امر روند اجرایی فرآیند تدوین و بازنگری را دچار مشکل می سازد.

باور صاد خاطر نشان نمود: بنابراین پیشنهاد می گردد در موقع اصلاح آئین نامه مدیریت دانشگاه ها در شرح وظایف اساتید و گروه های آموزشی مشارکت به عمل آید./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.