ایدز و هپاتیت در انتقال خون ۳۹ کشور کنترل نمی‌شود

۲۷خردادماه،
ممتاز نیوز : رئیس سازمان انتقال خون گفت: به سبب کمبود کیت‌های آزمایشگاهی ایدز، هپاتیت و سفلیس به طور ثابت در خون‌های جمع‌آوری شده در ۳۹ کشور دنیا دائما کنترل نمی‌شود ولی ما علی‌رغم تمام فشارها و تحریم‌ها این اصل را رعایت می‌کنیم.

غلامرضا توگه در گفت‌وگو با فارس انتقال خون سالم را یکی از عوامل مؤثر در ارتقای سطح سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: کمبود خون در جوامع توسعه نیافته از عوامل مرگ محسوب می گردد چرا که تعداد بسیاری از بیماران به خون سالم دسترسی ندارند.

وی تدوین سیاست‌های تهیه خون سالم را از ضرورت‌های تهیه خون سالم برشمرد و خاطرنشان کرد: ۱۲۰ کشور دنیا تا سال ۲۰۰۸ سیاست‌های ملی خون را تدوین کرده‌اند که از این میان ۹۲ کشور قانون ویژه ایمنی و کیفیت انتقال خون را هم تصویب کردند.

به گفته رئیس سازمان انتقال خون ایران، سالانه نزدیک به ۹۲ میلیون مورد اهدای خون در سراسر دنیا صورت می‌گیرد در حالی که بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته دسترسی به خون ایمن ندارند.

نیمی از خون‌های اهدایی از ۱۵ درصد جمعیت دنیا تأمین می‌شود

وی در پاسخ به اینکه چه میزان خون در کشور‌های توسعه یافته و کم درآمد تهیه می‌شود گفت: نیمی از خون‌‌های دریافت شده در کشورهای ثروتمند جمع‌آوری می‌شود در حالی که این کشورها ۱۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و کشورهای کمتر توسعه یافته در این میان نقش کمرنگ تری دارند.

فعالیت ۸ هزار مرکز خون در سراسر دنیا/ سهم ایران ۲۵۰ مرکز

رئیس سازمان انتقال خون به جایگاه ایران اشاره کرد و گفت: تقریباً ۸ هزار مرکز خون در سراسر دنیا فعال است و سالانه به طور میانگین ۱۰ هزار واحد خونی در هر مرکز جمع‌آوری می‌شود. بیش از ۲۵۰ واحد انتقال خون در سراسر ایران فعال است و سالانه ۲ میلیون واحد خون در کشور تهیه می‌شود.

این فوق تخصص خون در مورد نحوه تهیه خون و فرهنگ اهدای خون گفت: با توجه به اینکه هر کشوری نمی‌تواند فرهنگ داوطلبانه اهدای خون را ترویج کند سه نوع اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی، اهدای کننده جایگزین (فامیلی) و اهدا کننده پولی در بین مراکز تهیه خون دنیا رایج است که فرهنگ اهدای خون در ایران ۱۰۰درصد داوطلبانه است.

رئیس سازمان انتقال خون وجود باور غلط بین بانوان برای اهدای خون را یکی از عوامل حضور کمرنگ این قشر در اهدای خون عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور ما به طور میانگین ۶٫۶ درصد از کل خون استحصال شده متعلق به بانوان است که این رقم در ۵ استان غربی ما ۱۲ درصد است در حالی که آمارهای جهانی نشان می‌دهد بانوان نقش ۳۰ درصدی در اهدای خون دارند.

HIV، هپاتیت و سفلیس در خون‌های اهدایی ۳۹ کشور آزمایش نمی‌شود

وی در مورد روند غربالگری و سلامت خون دریافتی از اهدا کنندگان نیز گفت: سازمان جهانی سلامت همواره پیشنهاد می‌کند که تمام خون‌های اهدایی قبل از آزادسازی خون و تهیه فرآورده‌های خونی باید از لحاظ مواردی مانند HIV، هپاتیت B و C و سفلیس به طور اجباری غربال شوند در حالی که این فاکتورهای اجباری در ۳۹ کشور دنیا به طور روتین آزمایش نمی‌شوند. تأمین نامنظم کیت‌های آزمایشی یکی از مهمترین موانع شایع برای غربالگری این فاکتورهاست اما در کشور ما علی رغم تمام تحریمها و مشکلات کنترل موارد اجباری یک ضرورت است.

رئیس سازمان انتقال خون در مورد کاربرد خون اهدایی و سوددهی آن برای بیماران گفت: خون جمع‌آوری شده پس از طی مراحل آزمایشی ممکن است به عنوان خون کامل به بیمار تزریق شود و  یا به اجزایی مانند گلبول قرمز فشرده، پلاسمای منجمد تازه، رسوب کرایو و فرآورده‌های پلاکتی تبدیل می‌شود که در این حالت نیازهای بیشتر از یک بیمار را پوشش می‌دهد.

عوارض بارداری و کم خونی کودکان رکورددار مصرف خون در کشورهای کم درآمد

وی گفت: همواره بر این باوریم که خون برای بیماران اتفاق دیده و نجات زندگی فرد کاربرد دارد در حالی که در کشورهای پیشرفته انتقال خون معمولاً برای درمان حمایتی در اعمال جراحی قلب و پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی با کشورهایی با درآمد کم خون اهدایی بیشتر برای عوارض مرتبط با بارداری و کم خونی حاد کودکان مصرف می‌شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.