ایران، رقیب نفتی آمریکا می‌شود

گزارش تازه‌ای که برای رییس کمیته انرژی سنای آمریکا تهیه شده حاکی از این است که اگر آمریکا منع ۴۰ ساله صادرت نفت خود را لغو نکند، ایران می‌تواند به زودی در بازارهای جهانی که عمدتا برای شرکت‌های نفتی آمریکایی ممنوع است، با نفت آمریکا رقابت کند.

آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر احتمالا تا اوایل ژوئیه با تهران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به توافق می‌رسند. اگر توافقی امضا شود ایران تولید نفت خود را تا پایان سال جاری میلادی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد و باعث کاهش قیمت جهانی نفت خواهد شد.

آمریکا در میانه یک توسعه نفتی شش ساله قرار دارد اما واشنگتن از زمان تحریم نفتی اعراب در دهه ۱۹۷۰ میلادی که ترس از کمبود نفت را بدنبال داشت، صادرات نفت خود را ممنوع کرده است.

این گزارش که برای لیزا مارکوفسکی سناتور آمریکایی تهیه شده حاکی از این است که منع کلی صادرات نفت آمریکا همانند یک رژیم تحریمی بالقوه علیه تولیدکنندگان آمریکایی است.

در نبود یک لایحه برای لغو این ممنوعیت یا لغو آن توسط رییس‌جمهور آمریکا، بازگشت نفت ایران به بازار باعث دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی خواهد شد در حالیکه تولیدکنندگان آمریکایی به این بازار دسترسی ندارند.

در این گزارش موسوم به “نفت ایران و منع صادرات نفت آمریکا” خاطرنشان شده که نفت آمریکا جایگزین کاملی برای نفت ایران نیست. اما درجه‌های خاصی از نفت آمریکا در شرایط اقتصادی مناسب می‌توانند با نفت ایران رقابت کند.

این سناتور جمهوریخواه لایحه‌ای را برای لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا در سال جاری ارائه داده اما مشخص نیست که آیا این لایحه ۶۰ رای لازم برای تصویب را به دست خواهد آورد یا خیر؟

رویترز

نوشته ایران، رقیب نفتی آمریکا می‌شود اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.