ایران، میزبان نخستین جشنواره بین المللی تعاونی های برتر زنان مسلمان

هدف ما استفاده از این فرصت مطلوب برای نشان دادن ظرفیت هایمان است، همچنین تأکید بر اهمیت مالکیت و توسعه ثروت مبتنی بر اقتصاد از طریق تعاونی زنان.

صبح امروز نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی تعاونی های برتر زنان مسلمان با حضور فاطمه فراهانی مشاور امور بانوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر جشنواره، پروین هدایتی معاون سرمایه های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و داریوش پاک بین دبیرکل اتاق تعاون مرکزی، در سالن همایش های وزارت تعاون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهرخانه، در این نشست دبیرکل اتاق تعاون ایران از برگزاری جشنواره بین المللی تعاونی های برتر زنان مسلمان در تهران با مشارکت بیش از ۵۸ کشور در ۲۸ و ۲۹ آذر ماه سال جاری خبر داد.
پاک بین برگزاری این جشنواره را زمینه ساز گردهمایی جامعه بانوان مسلمان و تبادل افکار آنان در عرصه های اقتصادی دانست و گفت و گو در خصوص ایجاد تشکیل اتحادیه بین المللی زنان تعاونگر مسلمان، فراهم شدن تعامل با تعاونی های زنان مسلمان و پیگیری تفاهم نامه ها و همکاری های مشترک را، بخشی از دستور کار و اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

زنان، از ارکان پیشرفت و توسعه کشورها هستند
وی در ادامه، برگزاری این همایش را در تقویت ارتباط جهانی میان زنان فعال جهان اسلام و ارتقای اقتصادی کشورهای اسلامی موثر دانست و افزود: انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌ کشورهای مسلمان به ویژه کشورمان، بتوانیم زمینه استفاده حداکثری از توان و تخصص زنان مسلمان فعال در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم کنیم.
دبیر کل اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی اضافه کرد: ما در این جشنواره تلاش خواهیم کرد از افراد صاحب نظر و فعال داخلی و خارجی دعوت کنیم، دستاوردهای زنان را در حوزه تعاون به نمایش بگذاریم، مدیران و تعاونی های برتر زنان داخلی و خارجی را انتخاب و در نهایت نیز اتحادیه بین المللی زنان تعاونگر را راه اندازی نماییم.
پاک بین در پایان سخنانش ضمن اشاره به اینکه زنان از ارکان پیشرفت و توسعه کشورها هستند، بیان داشت: با توجه به نام گذاری امسال بر آن شدیم در بحث توسعه و تقویت تعاونی زنان، بهترین راهبردها را در پیش گیریم و یکی دیگر از اهداف ما جریان سازی فرهنگی در این حوزه است.

الگوگیری و ارائه تجربیاتمان، به زنان مسلمان دیگر کشورها
معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست به بیان مطالبی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اهمیت زنان در فعالیت ‌های گروهی، مناسب ‌ترین حوزه برای فعالیت اقتصادی زنان تعاونی‌ ها هستند.
هدایتی در ادامه افزود: زنان به عنوان یکی از گروه‌ های اجتماعی، هم بر کیفیت زندگی تاثیر می ‌گذارند و هم از آن تاثیر می ‌پذیرند. ورود زنان به عرصه اشتغال یکی از ضروریات کشورهای در حال توسعه محسوب می ‌شود، این در حالی است که آنان مهم ترین رکن خانواده محسوب می ‌شوند بنابراین باید به نوع و کیفیت حضورشان در عرصه‌ های اجتماعی توجه شود تا بتوان علاوه بر بهره گیری از توانمندی‌ های آنان در عرصه اجتماع، به نهاد خانواده ضربه وارد نشود.
وی با اشاره به نقش تعاونی ‌ها اظهار کرد: تعاونی ‌ها اهرم مناسبی برای توسعه هستند و به موازات بخش خصوصی و دولتی مطرح می‌ شوند و دولت، زنان را به مشارکت در تعاونی ‌ها ترغیب می ‌کند.
هدایتی اضافه کرد:‌ گسترش فعالیت ‌های ما به خارج از مرزها و الگوگیری و ارائه تجربیات خود به زنان مسلمان، از اهداف برگزاری جشنواره بین المللی تعاونی‌ های برتر زنان مسلمان است. علاوه بر آن مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، هفته های دوستی را با زنان برخی از کشورها برگزار می‌ کند که اولین آن هفته دوستی با افغانستان بود.
معاون سرمایه ‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: به وجود آمدن روحیه کار جمعی، تاثیر مستقیمی بر رونق فعالیت‌ های اقتصادی می‌ گذارد و با توجه به اهمیت زنان در فعالیت ‌های گروهی مناسب ‌ترین حوزه برای فعالیت اقتصادی زنان تعاونی‌ هاست.
وی همچنین در خصوص وجه تمایز این جشنواره گفت: موضوع کلی این جشنواره، شناسایی و معرفی تعاونی ‌های برتر زنان مسلمان است و وجه تمایز این جشنواره، تلاش در جهت شناسایی تعاونی ‌های برتر در عرصه بین الملل است و قرار است مقالات علمی و کاربردی در این رویداد ارائه شود. علاوه بر آن، نمایشگاه جنبی از توانمندی‌ های تعاونی‌ های زنان داخل و خارج کشور برگزار می ‌شود.
فاطمه فراهانی دبیر جشنواره نیز در ادامه، برگزاری جشنواره را بهانه ای برای جریان سازی فرهنگی دانست و تصریح کرد: یکی از مهم ترین اهدافی که این جشنواره دارد، بیان و معرفی ظرفیت ها و همچنین دستاوردهایی ست که در حوزه تعاون با نقش محوری زنان، قرار است صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در واقع برپایی این جشنواره از سویی نیز بهانه ای ست برای جریان سازی فرهنگی تا با استفاده از ظرفیت ها و نشان دادن دستاوردهایی که زنان تعاونگر ما به دست آورده اند نگاه کشورهای دیگر را تغییر دهیم، چراکه آنها گمان می کنند زنان ما در بخش اقتصاد، فعالیت چندانی ندارند.
مشاور امور بانوان وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: جدای از آنچه که عزیزان مسئول دیگر نیز بیان داشتند، هدف ما استفاده از این فرصت مطلوب برای نشان دادن ظرفیت هایمان است، همچنین تأکید بر اهمیت مالکیت و توسعه ثروت مبتنی بر اقتصاد از طریق تعاونی زنان.
فراهانی در پایان رویکرد و محوریت جشنواره را کاربردی و عملیاتی عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد با ایجاد بستر تخصصی به نام تعاون، دستاوردها و تجربیات برتر را انتقال پذیر کنیم.


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.