ایران، پایتخت جراحی بینی دنیا

۲۲ آبان ،
ممتاز نیوز : واکنش منفی رییس و اعضای انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران نسبت به سوالات «اعتماد» درباره شیوع روند بیمارگونه تمایل به جراحی بسیارزیبایی بینی در ایران در حالی بود که به زعم گزارش تفسیری‌های رسمی در حال حاضر ۳۶۰۰ پزشک در شهر تهران خود را جراح پلاستیک نامیده و جراحی بسیارزیبایی بینی انجام می‌دهند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از اعتماد ؛ تعداد عمل‌های جراحی بسیارزیبایی بینی در ایران، رتبه اول جهانی را از آن خود کرده است.هر چند که این رتبه در هیچ جدول و فهرستی ثبت نشده و هیچ یک از متخصصان جراحی بسیارزیبایی بینی هم قادر به اثبات این واقعیت نیستند، اما ارقام فرضی و تخمین‌های نزدیک به یقین از تعداد جراحی‌های بسیارزیبایی بینی که از سوی انجمن‌های تخصصی فعال در این زمینه با احتیاط اعلام شده، گویای آن است که سالانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار عمل جراحی بسیارزیبایی بینی در کشور انجام می‌شود. با وجود آنکه آمار تخمینی از تعداد اعمال جراحی بسیارزیبایی بینی از سال پیش با زمزمه‌هایی نه چندان رسمی مطرح شد اما روز پیش رییس انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران منکر رتبه اول ایران در زمینه جراحی بسیارزیبایی بینی بود و ارقام فرضی و بالا بودن تعداد جراحی بسیارزیبایی بینی در ایران را با تعداد جمعیت مشمول این جراحی‌ها که به زعم وی، فقط ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند مرتبط ‌داشت.

دکتر کمال سیدفروتن در نشست خبری، رسانه‌ها را از «معضلات» انجمن جراحان بسیارزیبایی و پلاستیک دانست و در تشریح سبب این اطلاق گفت: «رسانه‌ها آگهی‌های تبلیغ جراحی بسیارزیبایی را بدون توجه به تخصص اشخاص منتشر می‌کنند در حالی که انجمن ما، بارها خواستار انتشار یافتن آگهی‌های اطلاع‌رسانی در زمینه معرفی جراح پلاستیک شد اما هر بار ما را مجبور به پرداخت قیمت‌های گزافی برای این آگهی‌ها کردند.»وی افزود: «مدت‌ها پیش با همه ارگان‌ها صحبت کردیم و خواستار نظارت بر روند جراحی‌های بسیارزیبایی توسط اشخاص غیرمتخصص شدیم. متاسفانه سازمان نظام پزشکی هم به مشکلات ناشی از حضور اشخاص غیرمتخصص دامن می‌زند زیرا نظام پزشکی یک ارگان فاقد قدرت اجرایی بوده و صرفا نقش نظارتی و مشورتی دارد و قادر به دخالت در اجرا نیست.

ما هیچ انتظاری از سازمان نظام پزشکی در زمینه ممانعت از فعالیت اشخاص غیرمتخصص در جراحی‌های بسیارزیبایی نداریم و از این پس هم نخواهیم داشت، زیرا بارها به این سازمان مراجعه و مشکلات‌مان را مطرح کردیم اما نه‌تنها اظهارات سازمان پزشکی در زمینه تفکیک تخصص‌ها به درد مردم نمی‌خورد بلکه سازمان نظام پزشکی از پزشکان ۳۰ هزار تومان دریافت کرده و به آنها مجوز می‌دهد که بتوانند درباره فعالیت‌های خود آگهی بدهند، در حالی که قانون این سازمان ۴۰ سال پیش تدوین شده و تا زمانی که این قانون عوض نشود هر دانشجوی پزشکی می‌تواند به استناد این قانون، پس از دریافت دیپلم پزشکی هر عمل جراحی را انجام دهد و حتی می‌تواند جراحی مغز هم انجام دهد و تا زمانی که انجام این جراحی‌ها برای بیماران مشکلی ایجاد نکرده هم، هیچ ممانعتی بر فعالیت او ایجاد نخواهد شد. در واقع هر جراح عمومی با دریافت مجوز از این سازمان، اجازه پیدا می‌کند که سه تخصص در معرفی خود درج کند.»

موافق جراحی بسیارزیبایی بینی هستم

رییس انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره شیوع فرهنگ غلط جراحی بینی که هم‌اکنون به یک وضعیت بیمارگونه در کشور تبدیل شده، با اعلام اینکه «مسلما موافق جراحی‌های بسیارزیبایی بینی هستم»، گفت: «فرهنگ غلطی وجود ندارد. بسیارزیبایی حق مسلم همه ما است. ما می‌توانیم بسیارزیباتر شویم و بسیارزیباتر ببینیم و بسیارزیباتر حس کنیم. آنچه خداداد است بسیارزیباست اما می‌توانیم بسیارزیباتر از آنچه خدا داده درست کنیم. در حالی که امروز ظرف چند ساعت می‌توان به کره ماه رفت نمی‌توانیم الاغ‌سواری کنیم. در شرایطی که دنیا به سمت پیشرفت می‌رود، نمی‌توانیم بگوییم با همین قیافه‌یی که به دنیا آمدیم زندگی را ادامه دهیم.»

وی در پاسخ به «اعتماد» درباره تعداد مراجعانی که بی‌نیاز به اعمال جراحی بسیارزیبایی بینی می باشند اما خواستار این عمل‌ها می‌شوند، گفت: «جراح پلاستیک آدم بیکاری نیست که هر مریضی وارد شود او را تحت هر شرایطی عمل کند. جراحان پلاستیکی که دوره جراحی بسیارزیبایی بینی را گذرانده‌اند،‌ هر مراجعه‌کننده را از نظر بسیارزیبایی و ساختار بینی بررسی کرده و فردی را که مشکلی از این بابت ندارد مسلما تحت عمل قرار نمی‌دهند. هم‌اکنون حدود ۲۰ درصد مراجعان خواستار جراحی بسیارزیبایی بینی، نیاز به عمل جراحی ندارند و چشم و ‌هم‌چشمی درصدی از نیاز به اعمال جراحی بسیارزیبایی را شامل می‌شود اما این درصد، چندان قابل توجه نیست هر چند که روزبه‌روز در حال افزایش است. ما هم شاهد هستیم که سال‌های پیش، مراجعان خواستار آن بودند که عمل جراحی چنان صورت بگیرد که مخفی بماند و کسی متوجه نشود اما امروز خواستار آن می باشند که عمل جراحی بسیارزیبایی بینی چنان انجام شود که همسایه هم متوجه انجام این عمل بشود.»

وی در تکذیب گفته‌های «اعتماد» نسبت به رتبه اول ایران از باب تعداد جراحی‌های بسیارزیبایی بینی در دنیا گفت: «شما نمی‌توانید چنین چیزی را بدون تحقیق بگویید. هنوز هم آمار دقیقی از تعداد جراحی بسیارزیبایی بینی در ایران نداریم و حائز رتبه اول دنیا هم نشده‌ایم. آمارهای موجود و هم ارقام بر مبنای حدس است زیرا برخلاف دنیا، هیچ عمل جراحی در ایران ثبت نمی‌شود. رتبه را هم باید نسبت به جمعیت ۳۵ میلیون نفری ساکن شهر در نظر بگیریم در حالی که در کشور امریکا که همه جمعیت شهرنشین و همه تحصیلکرده می باشند، پزشکان امریکایی اعلام می‌کنند که در سال، ۱۵ عمل انجام می‌دهند.»در ادامه این نشست، دکتر محمدحسین حسامی‌رستمی، عضو این انجمن هم در پاسخ به «اعتماد» و در تکذیب سوال وی درباره شیوع تمایل بیمارگونه به جراحی‌های بسیارزیبایی در ایران گفت: «تغییر برای بسیارزیباتر شدن خواست بشر است و نمی‌توان با این خواست فطری مقابله کرد. طبق آمارهای جهانی، حداکثر ۵ درصد از مراجعان برای جراحی‌های بسیارزیبایی ممکن است به درجاتی از اضطراب یا فقدان رضایت و بسیاره‌خواهی ذهنی دچار بوده و مبتلا به زشتی‌هراسی باشند. اما مراجعان ما اغلب اشخاص نرمالی می باشند که دوست دارند بسیارزیباتر دیده شوند.»

واکنش منفی رییس و اعضای انجمن جراحان پلاستیک و بسیارزیبایی ایران نسبت به سوالات «اعتماد» درباره شیوع روند بیمارگونه تمایل به جراحی بسیارزیبایی بینی در ایران در حالی بود که به زعم گزارش تفسیری‌های رسمی در حال حاضر ۳۶۰۰ پزشک در شهر تهران خود را جراح پلاستیک نامیده و جراحی بسیارزیبایی بینی انجام می‌دهند و وجود این رقم، سببی ندارد جز رشد بیمارگونه بازار تقاضا طی سال‌های پیش که منجر به ایجاد درآمدهای کلان برای صنف متخصص در جراحی‌های بسیارزیبایی بینی و ایجاد وسوسه برای اشخاص غیرمتخصص جهت ورود به بازار عرضه خدمات جراحی بسیارزیبایی شده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.