ایرانی‌ها دو درصد انرژی جهان را مصرف می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا’سعید مهذب ترابی’ در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی بین سازمان بهره وری انرژی ایران ( سابا ) و سازمان بسیج مهندسین با اشاره به چالش‌های پیش روی بهره وری انرژی در کشور و با بیان اینکه عمده نهادها و شرکت‌های که در انرژی فعالیت دارند، دولتی هستند، گفت: حدود ۵۸ درصد امکان صرفه جویی در فرایندهای انرژی در دنیا وجود دارد و در ایران هم این امر صادق است.

وی اضافه کرد:سالانه بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار امکان صرفه جویی انرژی در کشور وجود دارد که سهم عمده ای از آن مربوط به بهینه سازی مصرف است.

مهذب ترابی خاطرنشان کرد:سهم صنعت از مصرف انرژی۲۲ درصد،سهم ساختمان‌های عمومی تجاری و خانگی ۳۶ درصد و سهم حمل و نقل ۲۷ درصد است.

به گفته مدیر عامل سابا امکان صرفه جویی انرژی در بخش صنعت بین ۱۵ تا ۳۰ درصد،در بخش ساختمان ۱۰ تا ۳۰ درصد و در بخش حمل و نقل ۲۵ درصد می باشد.

وی در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را منجر به ایجاد حساسیت و تغییر رفتارمصرفی مردم ذکر کرد و افزود: مصرف برق در بخش خانگی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۲ هزار میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی شد و این در حالی است که به تعداد مشترکین یک میلیون مشترک اضافه شده بود.

مهذب ترابی خاطرنشان کرد: میزان مصرف هر مشترک در سال ۱۳۸۹ حدود ۲ هزار و ۹۰۰کیلووات ساعت بوده و در سال گذشته این رقم به ۲ هزار و ۵۵۰ کیلووات ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه زمینه‌های قانونی مورد نیاز برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد،به قانون هدفمندی یارانه ها،سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور،قانون اصلاح الگوی مصرف،برنامه پنجم توسعه کشور و مصوبات دولت اشاره کرد و افزود:از نظر زیر ساخت‌های قانونی مشکل و کمبودی برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل سابا با اشاره به تجارب موجود بین المللی درخصوص بهره وری انرژی همچنین گفت:تا سال ۲۰۲۴ سهم عمده از انرژی مصرفی در جهان از انرژی‌های تجدید پذیر تامین خواهد شد.

مهذب ترابی ادامه داد: مردم ایران با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان هستند، اما ۲ درصد مصرف نفت و چهار درصد از مصرف گاز جهان و در مجموع ۲ درصد از کل مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل سابا همچنین در خصوص شرکت‌های خدمات انرژی هم گفت:مصوبه ای درخصوص این شرکت‌ها گرفته شده است که هرمیزان صرفه جویی برق بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت خریداری شود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقا فناوری اظهار داشت: برآوردها نشان می دهد تا سال ۲۰۲۰ بین۶۷ تا ۷۰ درصد از روشنایی منازل توسط لامپ‌های ال.ای.دی تامین خواهد شد و در ایران هم طی برنامه پنجم و ششم توسعه کشور، لامپ‌هایی ال.ای دی جایگزین خواهند شد.

به گفته مهذب ترابی در زمان کنونی ۳۰ میلون دستگاه یخچال در کشور به برق متصل است که دارای رتبه انرژی F هست و مصرف این یخچال‌ها دو برابر یخچالها با رتبه انرژی آن A است.

وی اضافه کرد: تقاضای برای یخچال در کشور سالانه یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه است که ازاین تعداد یک میلیون دستگاه در داخل کشور ساخته می شود و ۵۰۰ هزار دستگاه وارد می شود.

مهذب ترابی ادامه داد: سازمان بهره وری انرژی ایران یک میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه را تحت پوشش قرار داد و یخچالهایی که طی امسال و سال آینده وارد بازار می شوند دارای رتبه انرژی A و B خواهند بود.

یادآور می شود تفاهم نامه همکاری‌های علمی و آموزشی بین بسیج مهندسین و سازمان بهره وری انرژی ایران ‘سابا’ امروز چهار شنبه به امضای ‘سعید مهذب ترابی’ و ‘حسن توکلی’ رسید.

از مفاد این تفاهم نامه که مدت آن سه سال ذکر شده است،می توان به اجرای پروژه های فنی و مهندسی و طرح‌های تحقیقاتی کاربردی مرتبط با بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی توسط سابا و به کارگیری توانمندی های شرکت‌های مورد حمایت بسیح مهندسین در قالب مجری،مشاور و ناظر اشاره کرد.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و توسعه و آموزش در راستای بومی سازی فناروی های نوین بهینه سازی مصرف انرژی متناسب از دیگر مفاد این تفاهم نامه ذکر شده است.

اقتصام** ۲۰۲۴**۱۳۱۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۴۲۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.