ایرانی‌ها نمی‌توانند دامنه ثبت کنند

ایتنا- عصر ارتباط، به دلیل بروز مشکلات امنیتی سایت آیکان هک شده بود و طبق اطلاعیه‌هایی که منتشر شده، اطلاعاتی هم به سرقت رفته است. اطلاعات دامنه‌ها و ظاهرا بخشی از اطلاعات محرمانه آنها سرقت شده است.

موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص یافته اینترنتی (ICANN) برای سومین بار در تاریخ اینترنت درحالی اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا (TLD) کرده است که به سیستم ثبت درخواست آن نفوذ شده و از سو ی دیگر ایرانیان امکان ثبت دامنه را ندارند.

ICANN پس از ۹ سال وقفه، از ۲۲ دی‌ماه سال ۹۰ اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا کرده و در حالی که قرار بود ۲۳ فروردین‌ماه مهلت ثبت به پایان برسد، به دلیل نفوذ به سیستم و افشای برخی اطلاعات کاربران، سیستم ثبت درخواست فعالیت خود را متوقف کرد.

سعید مهدیون نایب‌رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام این خبر گفت: «مهلت ثبت درخواست دامنه بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده به پایان رسیده است اما ظاهرا هکرها وارد سایت آیکان شده‌اند و این سایت را هم هک کرده‌اند که موجب به سرقت رفتن برخی از اطلاعات شده است.»

به گفته وی، با توجه به اینکه آیکان هم مانند بقیه دنیا با مشکلات امنیتی مواجه شده است، گفت: «تا هفته آینده مهلت ثبت درخواست‌ها تمدید شده است.»

مهدیون افزود: «به دلیل بروز مشکلات امنیتی سایت آیکان هک شده بود و طبق اطلاعیه‌هایی که منتشر شده، اطلاعاتی هم به سرقت رفته است. اطلاعات دامنه‌ها و ظاهرا بخشی از اطلاعات محرمانه آنها سرقت شده است.»

۱۹ ماه مارس آیکان گزارشی درباره اشکالات فنی این سیستم از سوی یکی از کاربران خود دریافت کرد که موجب شد حل آنها، دسترسی به سیستم مورد نظر را قطع کند.

موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص‌یافته اینترنتی اعلام کرد سیستم ثبت دامنه‌های سطح بالا را به منظور حفاظت از اطلاعات متقاضیان خاموش کرده است چرا که بروز یک اشکال فنی در سیستم سبب شد تعدادی از کاربران امکان مشاهده نام فایل‌ها و اسامی کاربران این سیستم را داشته باشند.

طبق اطلاعیه آیکان، اختلالی در مدیریت فایل‌های پیوست‌شده به وجود آمد که بر اساس آن در برخی مواقع، برخی کاربران امکان دسترسی و مشاهده فایل اسامی و نام‌های کاربردی متقاضیان ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالا را داشتند.

این نهاد بین‌المللی موضوع هک شدن این سیستم را رد کرده و گفته است هیچ اطلاعات دیگری به جز اسامی فایل‌ها و اسامی کاربران توسط دیگر کاربران مشاهده نشده و گزارشی مبنی بر مشاهده و دسترسی دیگر اطلاعات کاربران ارائه نشده است.

آیکان، امکان هر گونه هک این سیستم یا هر نوع حمله سایبری به این سیستم را رد و اعلام کرده است که هیچ دیتایی روی سیستم ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالا خراب نشده یا از بین نرفته است.

موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص‌یافته اینترنتی از روز جمعه ۲۷ آوریل دسترسی دوباره به سایت ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالا از سوی متقاضیان را فراهم کرده و به دلیل وقفه رخ‌داده به دلیل بروز اشکال در این سیستم، به متقاضیان هفت روز کاری دیگر مهلت داده است تا نسبت به ارسال ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالای خود اقدام کنند.

هزینه ثبت هر دامنه جدید سطح بالا از سوی شرکت‌ها و نهادهای متقاضی ۱۸۵ هزار دلار آمریکاست که باید به موسسه آیکان پرداخت شود.

علاوه بر اختلال به‌وجودآمده در فرآیند ثبت دامنه‌های سطح بالا از سوی شرکت‌ها و نهادهای متقاضی، شرکت‌های ایرانی نیز به طور مستقیم امکان ثبت دامنه‌های سطح بالا را ندارند به طوری که شرکت‌های ایرانی که در داخل کشور ثبت شده‌اند، امکان ثبت دامنه‌های سطح بالا را ندارند و آیکان اجازه ثبت دامنه را به آنها نمی‌دهد.

مهدیون در پاسخ به اینکه آیا از سوی شرکت‌های ایرانی نیز پیشنهادی برای ثبت دامنه سطح بالا به آیکان ارائه شده است یا نه، گفت: «بر اساس قانون از ایران نمی‌توان چنین درخواستی داد. تا آنجا که من می‌دانم چند شرکت خصوصی در این باره اقدام کرده‌اند اما مطابق آنچه در مقررات مربوط به ثبت دامنه‌های سطح بالا آمده بود، اگر شرکتی در ایران ثبت شده باشد، مشمول قوانین تحریم آمریکا شده و امکان ثبت دامنه را ندارد.»

او افزود: «چنانچه شرکتی ایرانی در جایی خارج از ایران ثبت شده باشد یا نمایندگی آن در کشور دیگری، می‌تواند به طور قانونی نسبت به ثبت درخواست دامنه سطح بالا اقدام کند.»

مهدیون در خصوص اینکه آیکان یک نهاد بین‌المللی است، گفت: «اداره آیکان تحت قوانین آمریکا و مطرح شدن چنین بحث‌هایی، موضوعی است که ما و همه دولت‌ها بر سر آن بحث داریم.»

» اینترنت و ای تی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.