ایران از اجلاس سران غیرمتعهد بعنوان تریبون جهانی خود استفاده کند

‘حسن نوریان’ روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کشور ما که تاکنون برای حفظ استقلال و پیشبرد اهداف سیاسی خود هزینه زیادی پرداخته است، اکنون باید از فرصت بدست آمده در تصدی راس اجلاس عدم تعهد برای پیگیری اصول و مبانی خود استفاده کند.

وی گفت: سازگارترین قانون اساسی در بین کشورهای عضو اجلاس با ماهیت تشکیل دهنده اجلاس عدم تعهد، قانون اساسی ایران است که بر پایه شعار ‘نه شرقی و نه غربی’ استوار است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان یادآور شد:ریاست رسمی ایران بر اجلاس عدم تعهد می تواند یکی از مهمترین رویدادهایی باشد که در اجلاس شانزدهم رخ می دهد و دستاورد بزرگی برای کشورمان محسوب می شود.

نوریان افزود:با افتتاح رسمی نشست تهران، ریاست اجلاس سران کشورهای غیر متعهد از مصر به ایران برای مدت سه سال انتقال داده می شود.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان در باره حضور نماینده کشور ترکیه در این اجلاس نیز گفت: ترکیه عضو جنبش عدم تعهد نیست و به دلیل عضویت در پیمان نظامی ناتو نمی تواند به عضویت این اجلاس درآید و ایران، ترکیه را به عنوان مهمان به این اجلاس دعوت کرده است.

وی اضافه کرد: هنوز سطح نماینده ای که از ترکیه در اجلاس شانزدهم حضور خواهد داشت، مشخص نشده است.

نوریان با اشاره به اینکه بیش از۵۰ کشور در سطح سران در این اجلاس شرکت می کنند،اظهارداشت: روسای جمهور مصر، پاکستان، افغانستان، زیمباوه، سودان، غنا،هند و کره شمالی از جمله سرانی هستند که در شانزدهمین اجلاس غیرمتعهدها شرکت می کنند.

به گزارش ایرنا،۱۲۰ کشور جهان که تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش غیرمتعهدها هستند.

ترکیب نهضت عدم تعهد شامل ۵۳ کشور آفریقایی، ۴۰ کشور آسیایی، ۲۶ کشور آمریکای لاتین و کارائیب و کشور بلاروس از اروپاست.

همچنین ۱۸ کشور و ۱۰ سازمان عضو ناظر این جنبش محسوب می شوند.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، از پنجم تا دهم شهریورماه در تهران برگزار می شود.

ت/۷۱۴۳/۱۰۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.