ایران از ۲۰ مردادماه جاری به سوریه و لبنان برق صادر می کند

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، این یادداشت تفاهم روز پنجشنبه (امروز) در تهران به امضای نامجو” وزیر نیرو و “عماد خمیس” وزیر برق جمهوری عربی سوریه رسید.
در این یادداشت تفاهم،
طرف سوریه ای تمایل خود را برای اجرای توافق هادرخصوص واردات برق از ایران از طریق عراق به سوریه و ترانزیت آن به لبنان و امضای قرارداد در دو مرحله اعلام کرد.
در
مرحله نخست واردات ۵۰ مگاوات از طریق خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت (سویدیه – تل ابوظاهر) به صورت مجزا از طریق سامانه برق سوریه و ترانزیت ۵۰ درصد آن به لبنان صورت می گیردکه این خط هم اکنون آماده بهره برداری است.
انجام این پروژه در تاریخ۱۰ آگوست ۲۰۱۲ (۲۰ مردادماه ) توسط طرف سوریه ای به نمایندگی شرکت دولتی انتقال برق سوریه (
PETE) و از سوی ایران توسط شرکت توانیر آغاز خواهد شد.

مرحله دومشاملواردات ۲۰۰ مگاوات برق از طریق خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت (التایم – القائم) و ترانزیت حدود ۱۰۰ مگاوات از آن به لبنانبوده که این خط نیز آماده بهره‌برداری است.

طرف سوریه ای در خصوص ضرورت ایجاد توافق نامه های جدید ما بین عراق و ایران بر اساس موضوعیادشده توسط طرف ایرانی تاکید کرد.

این مرحله در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۲ (۹ شهریورماه ) توسط طرف سوریه‌ای به نمایندگی شرکت دولتی انتقال برق سوریه (PETE) و از سوی ایران توسط شرکت توانیر آغاز خواهد شد.
براساس این یادداشت تفاهم، دو طرف همچنین درخصوص انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی در خصوص تامین تجهیزات برق سوریه توافق کردند.

با توجه به نیاز شبکه برق سوریه به تجهیزات شبکه های انتقال و توزیع (کلیدها، شین، ترانسفورمر، کابل ها و خطوط …)، دو طرف توافق کردند تجهیزات مورد نیاز سوریه را تامین کنند.
تامین تجهیزات با استفاده از
یکی از روش هایارایه وام آسان از سوی یکی از بانک های ایرانی برای خرید تجهیزات و باز پرداخت آن در طی ۸-۷ سال،پرداخت ۲۵ درصداز هزینه ها از سوی طرف سوریه ای که مابقی آن از طریق وام آسان از سوی بانک ایرانی فاینانس خواهد شد ویا خرید بی واسطه و فاینانس توسط دولت سوریه صورت خواهد گرفت.

پیگیری مسایل مربوط به فاینانس از طریق بانک های ایرانی و تعیین پروسه هایی کهمی بایست توسط طرفین طی شد، مورد توافق قرار گرفت.
انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی در زمینه تولید از دیگر مفاد یادداشت تفاهم همکاری های ایران و سوریه در زمینه برق محسوب می شود.
بر این اساس،
امضای قرارداد طولانی مدت با شرکت مپنا در خصوص ارایه خدمات تعمیر و راه اندازی‎، قطعه هاییدکی و آموزش برای نیروگاه های جندر و تشرین، سوئدیه شامل تامین قطعه هاییدکی، تجهیزات لازمه برای تعمیر، اعزام کارشناسان برای نظارت بر تعمیر، پشتیبانی فنی و ارایه مشاوره برای راه اندازی، ارایه خدمات آموزشی داخلی و خارجی برای کارمندان سوریه ای برای تعمیر نیروگاه ها، ایجاد شرکت های سرمایه گذاری مشترک برای تعمیر (سوریه ای- ایرانی)، تبدیل دو توربین گازی منفرد در نیروگاه تشرین به سیکل ترکیبی و دعوت از کارشناسان ایرانی برای بازدید از سایت و آگاهی از وضعیت فنی توربین ها و شفاف سازی موضوع های مرتبط شامل نیاز به تعویض و تامین آن، انجام مطالعه هایمشهود اقتصادی طبق برنامه زمانی، برآورد هزینه ها و فاینانس و نیزساخت توربین های بادی ۵۰ مگاواتی یا بیشتر در سوریه مورد توافق قرار گرفت.

دو طرفهمچنین درخصوصدعوت طرف سوریه ای از شرکت مپنا و دیگر شرکت ها برای دیدار از سوریه و تعیین جایگاه های مناسب برای ساخت نیروگاه های بادی و برای فاینانس ۶۰ درصدی و یا مشارکت در مزایده که توسط طرف سوریه ای اعلام خواهد شد، توافق کردند.

ساخت توربین های گازی منفرد (۲۵×۲) مگاواتی در منطقه قیصه شمال شرق سوریهو نیزبررسی ساخت دو واحد دیگر با قابلیت تهیه آب شرب در سواحل شمال شرقی سوریه از دیگر توافق های دو کشور در این یادداشت تفاهم محسوب می شود.

دیدار از سوریه به منظور آغاز انجام این امر در تاریخاول سپتامبر۲۰۱۲ خواهد بود که توسط شرکت دولتی تولید برق سوریه (PEGE) و مابقی آن توسط مرکز تحقیقات ملی انرژی و توسط شرکت مپنا یا دیگر شرکت ها از سوی ایران انجام خواهد گرفت.

دو کشو همچنینبرای همکاری با شرکت های ایرانی در زمینه انتقال و توزیع به توافق هایی دست یافتند.

در این خصوص، بالا بردن سطح خدمات رسانی به مشتریان و بکارگیری سامانه های قرائت کنتورخودکار با

ارایه خدمات مشاوره ای برای سامانه های قرائت کنتور خودکار در شرکت برق دولتی دمشق شامل ارسال تجهیزات و نرم افزار، آموزش، کمک به مطالعه کتاب های شرح خدمات (TOR) که توسط PEDE ارایه شده است،توسط کمیته کاری مشترک طرفین از سوریه و ایران انجام خواهد گرفت.
افزون بر این و در صورت امکان همیاری برای انجام شرح خدمات (
TOR) و بهره وری از شبکه های برق توسط بخش خصوصی سوریه انجام خواهد شد.

در زمینه همکاری در زمینه آموزش و تبادل تجارت نیز دو کشور برایامضای توافق نامه در خصوص آموزش افراد فنی و مهندسان سوریه ای به صورت آموزش شغلی در ایران و تسهیل دیدار کارشناسان ایرانی از سوریه

ابراز تمایل کردند.
این توافق نامه می بایست در بردارنده هزینه های دوره های آموزشی و تعریف رشته های آموزشیافزون بر تسهیلاتی که طرفین قادر به ارایه آن هستند، باشد.

این یادداشت تفاهم در تاریخ امضای آن اجرایی شده و به مدت یک سال نافذ است وپس از آن، به صورت خودکار تا یک سال دیگر نیز نافذ خواهد بود مگر آنکه هر یک از طرفین به صورت کتبی و از طریق مجاری دیپلماتیک تمایل خود را برای فسخ آن حداقلشش ماهپیش از تاریخ انقضا اعلام کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.