ایران با صعود ۱۲ پله‌ای توسعه یافته‌تر از ۱۱۸ کشور جهان شد

۲۳م اسفند ،

سازمان ملل در تازهترین گزارش خود از صعود ۱۲ پله ای ایران در رده بندی شاخص توسعه انسانی جهان طی ۲ سال خبر داد و اعلام کرد ایران بالاتر از ۱۱۸ کشور جهان در رتبه ۷۶ قرار گرفته است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، تازهترین گزارش از سلسله گزارش های توسعه انسانی سازمان ملل قرار است فردا به طور رسمی در مکزیک و با حضور رئیس جمهور این کشور و بعضی مقامات محلی و بین المللی منتشر شود.

خبرگزاری تسنیم به نسخه ای از این گزارش که با نام «گزارش توسعه انسانی ۲۰۲۲: خیزش جنوب: ترقی انسانی در جهانی متنوع» دست یافته است. در این گزارش آمار و اطلاعات مربوط به شاخص های توسعه انسانی ۱۹۴ کشور جهان از جمله ایران ارائه شده است.

این گزارش که بر پایه سال ۲۰۱۲ تهیه شده است نشان می دهد نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در این سال نسبت به ۲ سال قبل از آن افزایش داشته و به ۰٫۷۴۲ واحد رسیده است.

شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا ۱ را دربر می گیرد که هر چه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد.

بر اساس این گزارش ایران در رتبه بندی جهانی رتبه ۷۶ را بدست آورده است که نسبت به گزارش ۲ سال قبل که بر پایه اطلاعات سال ۲۰۱۰ قرار داشته با صعود ۱۲ پله ای مواجه شده است. ایران در گزارش توسعه انسانی ۲ سال قبل رتبه ۸۸ جهان از نظر توسعه انسانی را بدست آورده بود.

نمره ایران در شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۰٫۷۰۷ و رتبه ایران ۸۸ اعلام شده بود که البته در گزارش سال جاری این آمار مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و نمره ایران برای سال ۲۰۱۰ برابر با ۰٫۷۴ اعلام شده است.

 این گزارش همچنین نمره ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۱۱ را نیز ۰٫۷۴۲ اعلام کرده و از نزول ۲ پله ای رتبه ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به این سال با وجود عدم تغییر نمره ایران خبر داده است.

سازمان ملل ایران را در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا به حساب آورده است. در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم بندی شده اندکه عبارتند از کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا،‌کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین.

بر اساس این گزارش توسعه انسانی ایران از ۱۱۸ کشور جهان بیشتر است. بعضی از این کشورها عبارتند از: اوکراین با رتبه ۷۸، جمهوری آذربایجان با رتبه ۸۲، برزیل با رتبه ۸۵، عمان با رتبه ۸۴، ترکیه با رتبه ۹۰، الجزایر با رتبه ۹۳، اردن با رتبه ۱۰۰، چین با رتبه ۱۰۱، مصر با رتبه ۱۱۲، اندونزی با رتبه ۱۲۱، هند با رتبه ۱۳۶ و پاکستان با رتبه ۱۴۶٫

برخی کشورها که رتبه بیشتری از ایران دارند نیز عبارتند از: لبنان با رتبه ۷۲، لیبی با رتبه ۶۴، عربستان با رتبه ۵۷، روسیه با رتبه ۵۵، کویت با رتبه ۵۴، امارات با رتبه ۴۱، قطر با رتبه ۳۶، ایتالیا با رتبه ۲۵، و اسپانیا با رتبه ۲۳٫

به گزارش خبرگزارس تسنیم گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نروژ را به عنوان توسعه یافته ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۰٫۹۵۵ اعلام شده است. استرالیا با نمره ۰٫۹۳۸ و آمریکا با نمره ۰٫۹۳۷ به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای هلند، آلمان،‌نیوزیلند، ایرلند، سوئد،‌ سوئیس، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، هنگ کنگ، ایسلند، و دانمارک نیز به ترتیب رتبه های ۴ تا ۱۵ را از این نظر به خود اختصاص داده اند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.