ایران بر تشکیل کمیته ای برای راستی آزمایی امحای سلاح های هسته ای تاکید دارد

به گزارش ایرنا سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر پنجشنبه در سخنرانی خود در اجلاس کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای در وین ، از اجرا نشدن تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته ای در انهدام تسلیحات هسته ای انتقاد کرد و این کشورها را به اجرای کامل و فوری تعهدات بین المللی فرا خواند.

سلطانیه اظهار داشـت: خلع سلاح هسته ای به عنوان یکی از ارکان بنیادین پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان.پی.تی ) ، بالاترین اولویت را در اجلاس کمیته مقدماتی و کنفرانس بازنگری ان.پی.تی دارد.

سفیر ایران در آژانس اضافه کرد: کاهش محدود سلاح های هسته ای که برخی کشورهای دارنده سلاح مدعی انجام آن هستند به هیچ وجه نباید جایگزین انهدام کامل سلاح های هسته ای شود چرا که کاهش های صورت گرفته قابل برگشت است و بنابراین موثر نمی باشند.

سلطانیه تاکید کرد: وجود سلاح های هسته ای تهدیدی علیه بشریت و صلح و امنیت بین المللی است و کشورهای دارنده چنین سلاح هایی مسئولیت اصلی انهدام چنین تسلیحات مخرب و غیرانسانی را برعهده دارند.

وی با انتقاد از سیاست های اتمی برخی کشورهای هسته ای از جمله انگلیس و فرانسه گفت: این کشورها با اقداماتی که در مدرن سازی زرادخانه های هسته ای خود با صرف یک تریلیون دلار اتخاذ کرده اند عملا تکلیف و تعهدات بین المللی خود را طبق ان.پی.تی نقض کرده ا ند و باید پاسخگوی افکار عمومی مردم خود و جامعه بین المللی باشند.

سلطانیه پییشهاد کرد اجلاس بازنگری ان.پی.تی قانونی مبنی بر ممنوعیت کامل مدرن سازی سلاح های هسته ای یا ساخت تاسیسات تولید چنین سلاحهایی تصویب کند.

سفیر ایران در آژانس همچنین پیشنهاد تشکیل یک کمیته دائمی در چارچوب ان.پی.تی برای نظارت و راستی آزمایی امحای سلاح های هسته ای و اجرای تعهدات خلع سلاح کشورهای هسته ای را ارائه داد.

اروپام ۱۳۴۴ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۴۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.