ایران به عنوان دومین کشور، به تکنولوژی تولید فاکتور ۷ دست یافت

ایران بعد از دانمارک به عنوان دومین کشور تولید کننده به تکنولوژی تولید فاکتور ۷ دست یافت که امروز در مراسمی نتایج کارآزمایی بالینی این دارو در شرکت دارویی آریوژن زیست دارو اعلام شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، محققان کشور پس از پنج سال کار تحقیقاتی به تکنولوژی تولید فاکتور ۷ که داروی حیاتی بیماران هموفیلی است دست پیدا کردند که امروز با حضور خبرنگاران خط تولید آن در شرکت آریوژن راه اندازی شد.
 
 
در ادامه این گزارش آمده است، فاکتور ۷ با نام تجاری آریوسون به عنوان اولین داروی بیوسیمیلار  فاکتور ۷ انعقادی نوترکیب در دنیا شناخته می شوند که در طی چندین مورد مطالعه پیش بالینی و‌ آزمایشگاهی و در طی دو کارآزمایی بالینی مختلف شباهت کامل آن در اثر بخشی و ایمن بودن با دارو برند اصلی به اثبات رسیده است.
 
بنابراین گزارش، کارآزمایی بالینی مقایسه دو داروی دانمارکی و ایران در بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی فاکتور ۷ به این صورت بوده که اولا میزان افزایش سطح سرمی  فاکتور۷ به دنبال تزریق هر یک از دو داروی مشابه بوده است. ثانیاً تعداد دفعات خونریزی در بیماران دریافت کننده هر دو دارو در طی مطالعه به طور مساوی کاهش یافته و تفاوت معناداری وجود نداشته است همچنین شدت خونریزی در بیماران دریافت کننده هر دو دارو در طی مطالعه به طور مساوی کاهش یافته و تفاوت معناداری وجود نداشته است.
 
در ادامه این گزارش آمده است که کارآزمایی بالینی مقایسه دو دارو در بیماران مبتلا به هموفیلی دارای مهار کننده نیز به این صورت بوده که اولا در بیماران دریافت کننده هر دو دارو به دنبال بروز اپیزود خونریزی، میزان کاهش درد و بهبود حرکت مفصلی کاملاً مشابه بوده است ثانیاً میزان افزایش سطح سرمی فاکتور ۷ به دنبال تزریق هر دو دارو مشابه بوده است.
 
این گزارش حاکی است، نیاز بیماران هموفیلی کشور به فاکتور ۷ سالانه ۴۰ گرم است که با تولید آن در کشور نه تنها صرفه جویی اقتصادی می شود بلکه زمینه صادرات آن نیز فراهم می شود به طوری که تا به حال ۵ کشور همچون بلاروس ،روسیه ، سوریه ، آلمان و لبنان درخواست صادرات این فاکتور را از شرکت تولید کننده داشته اند.
 
گفتنی است، مصرف فاکتور ۷ در ایران سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون دلار در کشور ارزبری داشته که با راه اندازی خط تولید آن در کشور پنجاه درصد نیاز بیماران به این فاکتور برطرف می شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.