ایران تا چند روز دیگر ذخیره آبی دارد؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

نگرانی دولتمردان از وضعیت آبی کشور که این‌روزها به‌عنوان آژیر قرمز کم‌آبی از آن یاد می‌شود در آمارها کاملا محسوس است. براساس آمارهای وزارت نیرو از ابتدای …

ایران تا چند روز دیگر ذخیره آبی دارد؟

گزارش «شرق» از بحران کم‌آبی

ایران چند روز دیگر آب دارد؟

نگرانی دولتمردان از وضعیت آبی کشور که این‌روزها به‌عنوان آژیر قرمز کم‌آبی از آن یاد می‌شود در آمارها کاملا محسوس است. براساس آمارهای وزارت نیرو از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲میلیاردمترمکعب آب وارد مخازن کل کشور شده که ایرانی‌ها تاکنون حدود ۳۰میلیاردمترمکعب آن را مصرف کرده‌اند تا جایی که تحلیل‌ها از اتمام آب کشور تا چندروز آینده خبر می‌دهند.

براساس اظهارات وزیر نیرو، هرنفر در تهران حدود ۳۲۵لیتر آب در روز مصرف می‌کند. به‌گفته چیت‌چیان این رقم در کل کشور کمتر از ۲۰۰ لیتر است. براین اساس در صورت درنظرگرفتن میانگین مصرف ۲۵۰لیتر به‌ازای هر نفر در کشور و احتساب ۷۵میلیون‌نفر جمعیت کشور روزانه بیش از ۱۸میلیاردلیتر آب در کشور مصرف می‌شود. این رقم معادل ۱۸میلیون‌مترمکعب آب است. براین اساس دومیلیارد و۹۰۰میلیون‌مترمکعب آب برای کشور باقی مانده است.

بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۶۱روز دیگر ذخیره آبی کشور به پایان می‌رسد. به نظر می‌رسد سه‌ماهه زمستان امسال در صورت آنکه در پاییز روند بارندگی همانند گذشته باشد آبی برای کشور باقی نمی‌ماند که این امر مستلزم جیره‌بندی جدی آبی در سراسر کشور خواهد بود و تمام شهرهای کشور با مشکل بی‌آبی جدی مواجه می‌شوند. این درحالی است که با وجود هشدارهای مکرر مسوولان درخصوص کم‌آبی و بحران ایجادشده، صرفه‌جویی لازم از سوی مردم صورت نگرفته گرچه ۹۰درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید هرچه زودتر برای این بخش فکری جدی کرد. در این میان تهرانی‌ها بیشترین مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده‌اند در حالی‌که بحران بی‌آبی تهران از مرز هشدار نیز عبور کرده، چراکه آمارها نشان می‌دهد ورودی آب به سد لار در سال آبی جاری ۲۹۹میلیون‌مترمکعب بوده در حالی‌که این رقم در سال گذشته ۳۰۲میلیون‌مترمکعب اعلام شده بود. سد طالقان نیز وضعیتی مشابه سد لار دارد، به‌نحوی که ورودی سال آبی جاری این سد ۲۵۶میلیون‌مترمکعب اعلام شده که در مقایسه با ورودی سال آبی گذشته که حدود ۲۹۴میلیون‌مترمکعب بوده ۱۳درصد کاهش داشته است. سد کرج هم وضعیت مناسبی از لحاظ ذخیره آبی ندارد چراکه در سال آبی جاری ۲۴۸میلیون‌مترمکعب آب در این سد ذخیره شده در حالی‌که در سال گذشته آبی این رقم ۳۲۰‌میلیون‌مترمکعب بوده که کاهش ۲۲درصدی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که پیش از این مسوولان وزارت نیرو هشدار داده بودند اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد شهرهایی هستند که در تنش آبی قرار دارند. اما به نظر می‌رسد عدم صرفه‌جویی لازم در مصرف آب، احتمال بی‌آبی در کل کشور را تقویت کرده است.  پیش از این مسوولان دولت خواستار تنها ۱۰درصد صرفه‌جویی از سوی مردم شده بودند.  آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر با ۳۸مترمکعب در ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم که چنانچه ۱۰درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جویی شود، می‌توانیم بحران بی‌آبی در سه‌ماهه زمستان را مدیریت کنیم.  پیش از این تاکید می‌شد در شرایط کنونی ۳۷میلیون‌نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان ۵۰درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.  همچنین شمار شهرهای در معرض تنش آبی در کشور ۵۱۷ شهر اعلام شده است. مصارف و منابع قابل تامین در این شهرها در نقطه سربه‌سر قرار دارد، درحالی‌که باید ۲۵درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.  براساس این گزارش، در حال حاضر شمار مشترکان آب کشور ۱۹میلیون فقره شامل پنج‌میلیون مشترک روستایی و ۱۴میلیون مشترک آب شهری است.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. یک نفر:

    بنزین هم گرون شد فدای سرتون نووووووووووش جونت .دیگه چرا الکی بهونه میارین بابا خزر و خلیج فارس مال عرباباشه بهتر از شماهای بی عرضه هست خاک برسرتون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.