ایران خودرو و سایپا در صدر معاملات بورسی

۰۱م آذر ،

ایران خودرو و سایپا در صدر معاملات بورسی

با وجود کاهش قیمت سهام بیشتر شرکت‌های پتروشیمی، شیمیایی، فولادی و سیمانی یا به‌عبارت بهتر سقوط بزرگان در روزهای قبل، خودرویی‌ها همچنان به روند صعودی خود در بورس تهران ادامه می‌دهند که جابه‌جایی نام دو غول خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا در صدر این معاملات در نوع خود جالب توجه است.

به نقل از گسترش آنلاین، صنعت خودروسازی در قبل‌ای نه‌چندان دور با ۳۱ شرکت بزرگ و کوچک تولیدکننده انواع خودرو و قطعات خودرو، یکی از ارزنده‌ترین صنایع بورس تهران به‌شمار می‌رفت که در دو سال اخیر به‌دلیل عوامل مختلفی چون اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و عدم افزایش قیمت فروش محصولات با چالش‌هایی مواجه شده است.
همین اتفاق‌ها سبب شد تا چهره این صنعت به یکباره در تالار شیشه‌ای تغییر کند و به صنعتی گوشه‌گیر و عمدتا زیان‌ده تبدیل شود. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، میانگین بازدهی سهام این صنعت در سال‌جاری با منفی ۱۵ درصد همراه شده و سهام اکثر شرکت‌های این صنعت در زمره سهام ارزان بورس قرار گرفته‌اند.
همچنین روند ناامیدکننده این صنعت در معاملات بازار سهام در ماه‌های قبل با افزایش نرخ ارز که سبب کاهش سودآوری و حتی اعلام زیان بعضی شرکت‌ها و افت شدید سهام آن‌ها در بورس شد، سهام‌داران را به مسیری هدایت کرد تا در صف فروش قرار گیرند. اما این اوضاع نابسامان و غم‌انگیز برای یکی از مهم‌ترین صنایع کشور، چند روزی است که دگرگون شده و در کمال تعجب سهام‌داران قیمت سهام خودرویی‌ها از ابتدای این هفته هر روز چهار درصد مثبت می‌شود.
به این ترتیب، سهام شرکت‌های خودرویی همانند دوران قبل که از صنایع بزرگ و سودده بورس بودند، آغاز به رشد کرده و به‌نظر می‌رسد قصد توقف ندارد، زیرا پس از تشکیل صف‌های خرید سنگین در نماد‌ معاملاتی خودرویی‌ها در اولین روز این هفته، بعضی کارشناسان از نزول سهام این گروه در روز‌های بعد خبر می‌دادند که با احتساب دیروز، قیمت سهام شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد، قطعات اتومبیل ایران، پارس‌خودرو و چند شرکت دیگر برای چهارمین روز متوالی با رشد مواجه شده است.
ایران‌خودرو طولانی‌ترین صف خرید
بر این اساس، در معاملات دیروز بازار سهام، شاخص کل به مدد رشد قیمت سهام سایپا، ایران‌خودرو، سهام نمادهای هلدینگ پارسیان، ملی مس و پالایش نفت تبریز، ۴۴واحد رشد کرد و به رقم ۳۱ هزار و ۱۴۰واحد رسید.
شاخص صنعت نیز با رشدی ۴۲ واحدی در عدد ۲۶ هزار و ۸۹ قرار گرفت. همچنین شاخص بازار اول با ۳۵ واحد صعود روی رقم ۲۵ هزار و ۱۲۱ ایستاد و شاخص بازار دوم نیز با رشدی ۷۱ واحدی در عدد ۴۷ هزار و ۶۶۰ قرار گرفت.
اما نکته جالب همزمان با رونق معاملات خودرویی، این است که در روزهای اخیر تحرک مثبتی از بزرگان بورس دیده نشده و دیروز نیز دو نماد مپنا و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند و از پیش روی این متغیر جلوگیری کردند.
همچنین برای دومین روز متوالی طولانی‌ترین صف خرید بورس تهران در مقابل نماد ایران‌خودرو تشکیل شد و پس از این شرکت، نمادهای فولاد خراسان، فولاد امیر‌کبیر کاشان، سیمان قائن، بانک انصار، حفاری شمال و ایران‌خودرو دیزل با طولانی‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند.
در این بین، سهام‌داران شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، قند شیرین خراسان، گروه صنعتی ملی، آلومینیوم ایران، داروسازی اسوه، شیر پاستوریزه پگاه خراسان و کنترل خوردگی تکین‌کو برای خروج از این سهام، سنگین‌ترین صف‌های فروش را در این نمادها تشکیل دادند.
صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سرمایه‌گذاری بوعلی، موتوژن، قطعات اتومبیل ایران، ایران‌خودرو، صنایع شیمیایی سینا، بانک انصار و سایپا بود.
در مقابل نمادهای کشت و صنعت پیاذر، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، قند شیرین خراسان، فرآورده‌های نسوز آذر، پاکسان، نورد آلومینیوم و کشت و صنعت چین‌چین با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
پر‌بیننده‌ترین نمادهای بازار نیز پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، فولاد مبارکه، ملی مس، سایپا، ایران‌خودرو و کالسیمین بودند.
در پایان معاملات دیروز از ۲۴۴ میلیون برگه سهمی که داد‌و‌ستد شد، بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای بانک ملت، حق تقدم سرمایه‌گذاری سایپا پلی‌اکریل، بانک کارآفرین، سرمایه‌گذاری ملت، ایران ترانسفو و ماشین‌سازی اراک بود. همچنین ارزش روز بازار نیز به رقم ۱۴۱هزار و ۷۱۹میلیارد تومان رسید.
چرا ورق برگشت؟
اما پس از ثبت چهارمین روز مثبت خودروسازان در معاملات بورس، به‌طور حتم این پرسش به‌وجود می‌آید که سبب تغییر چهره این صنعت، آن هم ظرف چند روز چه بوده است؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش دلایل متعددی را مطرح می‌کنند که یکی از اصلی‌ترین آنها، بازگشت دوباره پژو فرانسه به ایران است.
همچنین بر‌اساس تازه‌ترین گزارش رسمی گروه پی‌اس‌ای پژو سیتروئن که دومین شرکت بزرگ خودروسازی اروپاست، این گروه به خاطر قطع همکاری با ایران، دچار زیان هنگفتی شده است.
سایت رسمی این شرکت فرانسوی، ماه قبل گزارشی از عملکرد خود منتشر کرد که بر‌اساس آن، درآمد گروه پی.‌اس.‌ای در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی نزدیک به چهار درصد نسبت به دور موافق سال قبل کاهش یافته و به ۱۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون یورو رسیده است.
این گزارش توقف فروش خودروهای مونتاژ نشده به ایران را یکی از عوامل اصلی کاهش درآمد خود عنوان کرده است. به اعتقاد کارشناسان این‌گونه خبرها به همراه کاهش روزهای اخیر قیمت ارز، ادامه رایزنی‌های مدیران خودرویی با مسئولان برای افزایش قیمت فروش محصولات، برنامه تامین قطعات در داخل و تولید محصولات تازه را در بهبود وضعیت سهام شرکت‌های خودرویی در بورس موثر دانست.

چهارشنبه ۱ آذر   ۱۵:۱۳

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.