ایران در جایگاه ریاست ‘غیر متعهدها’ می تواند با اتحادیه اروپا همکاری و تعامل داشته باشد

سفیر ایران روز پنجشنبه در وین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سووال که ‘چشم انداز روابط ایران و اتحادیه اروپایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟’، تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا قابلیت های همکاری زیادی دارند.

تاجیک افزود: به عنوان کسی که به مدت حداقل دو دهه در این خصوص کار کرده ام به شما می گویم که زمینه های متعددی برای همکاری و گفت وگو با اتحادیه اروپا وجود دارد که متاسفانه در سال های گذشته در اثر سیاست و رفتار این اتحادیه، این ظرفیت ها نادیده گرفته شده و سطح گفت وگوها تنها به موضوع هسته ای آن هم در چارچوبی خاص (پنج به اضافه یک) محدود شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که موضوعات بسیاری از جمله مسایل اقتصادی و اجتماعی مثل مواد مخدر، پناهندگان، جرایم سازمان ‌یافته، انرژی، تروریسم، حقوق بشر و نیز مسایل منطقه‌ای وجود دارد که نیازمند گفت وگو و تبادل نظر و همکاری ایران و اتحادیه اروپایی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم اتحادیه اروپا می‌تواند نقشی فعال‌تر و مسؤولانه‌تری ایفا کند و به گفت وگو و همکاری اهمیت بیشتری بدهد و یک‌ سویه به مسایل نگاه نکند. امیدوارم اتحادیه اروپایی با آینده‌نگری واقع‌بینانه‌تری بتواند در این راستا حرکت کند.

تاجیک در ادامه گفت: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد با عضویت یکصد و بیست کشور (با ۵۵ درصد جمعیت جهان) است که این ریاست با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو این جنبش در تهران آغاز خواهد شد.

سفیر ایران در وین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ظرفیت رییس جنبش عدم تعهد می‌تواند با اتحادیه اروپایی به عنوان یک نهاد مهم بین‌المللی تعامل و همکاری داشته باشد.

تاجیک در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص روابط ایران و اتریش گفت: ایران و اتریش ظرفیت‌های زیادی برای همکاری با یکدیگر دارند و روابط دو کشور که به حدود پنج قرن می‌رسد، بستر مناسبی برای تداوم همکاری‌ها فراهم کرده است.

وی افزود: ایران و اتریش در طول تاریخ پنج قرن از روابط خود، ثابت کرده‌اند که در نظر داشتن منافع دو کشور می‌تواند پایه و اساس گسترش همکاری‌ها باشد و در این زمینه فهم مشترکی وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش خاطرنشان کرد: دنیای متغیر و پیچیده‌ی کنونی منافع مردم را در اقصی نقاط جهان به هم وابسته و پیوسته کرده است. در چنین فضایی است که مردم دو کشور، در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی فعالیت‌های خود را شکل می‌دهند و با هم تعامل دارند.

تاجیک اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم در هر گونه همکاری اعم از اقتصادی، باید به آسان‌سازی امور برای مردم که در قالب شرکت‌های تجاری و غیر آن، مشغول فعالیت هستند بپردازیم.

سفیر ایران در وین با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگی، دو کشور ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برای همکاری با یکدیگر دارند، اظهار داشت: سوابق روابط فرهنگی دو کشور نیز نشان‌دهنده اراده‌ مسؤولان دو کشور برای گسترش این روابط است و ما نیز تلاش داریم از این ظرفیت‌ها بهره بگیریم و ارتباط فرهنگی مردم دو کشور را تسهیل کنیم. در این زمینه برخی برنامه ها در دست اقدام است که در آینده توضیحات بیشتری در خصوص آن ارایه خواهد شد.

اروپام** ۱۳۴۴ **۱۰۸۰**۱۵۹۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۹۷۷۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.