ایران در جمع ۵ تولیدکننده واکسن آنفولانزا

۰۱ تیرماه ۱۳،

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از اختصاص اعتبار ویژه برای تسریع در تولید واکسن آنفلوانزای انسانی در سرم‌سازی رازی مرند خبر داد و گفت: ‌ایران به جمع ۵ کشور تولیدکننده واکسن آنفلوانزای انسانی می‌پیوندد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح دو طرح کشاورزی در شهرستان مرند اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع آبی در کشاورزی از اولویت‌های مهم سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی است.

وی افزود: حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تقویت تشکل‌ها به عنوان بازوی عملی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی و در کنار بخش دولتی، احداث باغات، زراعت و سایر واحدهای تولیدی و احداث واحدهای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی از دیگر اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود شهرستان مرند در توسعه بخش کشاورزی اظهار کرد: این شهرستان در تولید زردآلو، زعفران، پسته، آفتابگردان به عنوان قطب کشاورزی در استان آذربایجان‌شرقی سهم مهمی در رونق اقتصاد دارد.

محمدیان از تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از ماده ۱۰ و ۱۲ در هیئت دولت به طرح‌های کشاورزی خبر داد و گفت: قرار است برای تسریع در تولید واکسن آنفولانزای انسانی در سرم سازی مرند اعتبار این طرح از این محل تامین شود.

وی اظهار کرد: با کسب دانش علمی و فنی، تولید واکسن آنفلوانزای انسانی به زودی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مرند به عنوان اولین شعبه تولید کننده این واکسن در کشور آغاز می‌شود و تحقق این امر در این شعبه با توجه به قابلیت‌های آن، گامی بسیار مهم در جلوگیری از خروج مقادیر بسیاری ارز به صورت سالانه از کشور و در کنار آن توسعه علمی کشور و افزایش توان تحقیقی موسسه در راستای تحقق خودکفایی علمی کشور خواهد بود.

محمدیان با بیان اینکه هم اکنون کشورهای روسیه، استرالیا، ویتنام، چین و اندونزی به تکنولوژی تولید واکسن آنفولانزای انسانی دسترسی دارند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تحقق کامل این طرح در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه مرند، ششمین کشور در تولید این واکسن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه موسسه رازی با دارا بودن فناوری‌های خاص و انحصاری، بعد از انقلاب اسلامی با وجود تمام تحریم‌ها به فعالیت خود ادامه داده و دانش تولید واکسن را بومی کرده است، افزود: در حال حاضر واکسن کشته طیور در شعبه مرند موسسه رازی تولید می‌شود و واکسن آنفلوانزای انسانی هم برای اولین بار در کشور در این شعبه در برنامه‌های تولیدی قرار گرفته است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه هم اینک در تولید واکسن طیور در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم، افزود: آذربایجان شرقی در زمینه تولید گوشت سفید و تخم مرغ خودکفا بوده و رتبه خوبی در تولید گوشت قرمز دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، در ارتباط با سطح زیر کشت در مناطق زلزله‌زده استان گفت: با وجود زلزله سطح زیرکشت کاهش نیافته است.

وی، از خسارت ۱۹۸ میلیارد تومانی به بخش‌های کشاورزی و دامی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خبر داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین از خسارت بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی به بیش از ۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در اثر سرمازدگی و بارش تگرگ در امسال خبر داد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.